Svensk Myndighetskontroll: När det blåser är Fredrik som bortblåst


Bara en enkel iakttagelse men är det fler än jag som reagerat på att så snart det blåser så brukar Reinfeldt vara som uppslukad av jorden? Den store statsmannen kanske inte vill diskutera såna här skitfrågor som att regeringen i lönndom förbigår riksdagen?

Om man å andra sidan tar del av den grundläggande inställning som Reinfeldt tidigare presenterat så förstår man bättre vad som nu avslöjats.

”…jag är också beredd på att skriva under på att Sveriges del i kampen mot terrorismen kommer att tänja en del gränser … eh … för vad vi än så länge uppfattat vara korrekta sätt att agera. Det finns legal grund för detta. Jag tror att svenska folket [ska] ställa in sig på att det kan hända igen. Både att utländsk säkerhetstjänst opererar på plats i Sverige. Och att det kan ske avvisningar till länder som använder annat än allmän domstol för att pröva skuldfrågan. … eh … Och ibland kan det vara bra att vara rak över det, snarare än det vi har upplevt, tycker jag, för att försöka … eh … komma undan diskussion i den här frågan.” (Sveriges Radio P1, Studio Ett, 12 december 2004, kl. 17.00-17.45.)

Ovanstående uttalat som en kommentar till CIA:s hämtning av fångar på Bromma.

5298e25adb0d8788.jpg

Nu har det ju visat sig vad det betyder att tänja en del gränser och tydligen så innebär det att svenska medborgare under lång tid och utan någon som helst parlamentarisk eller demokratisk kontroll har fått sin liv utlämnade till främmande makt.

Inte nog med det för regeringen har, inför främmande makt, gett uttryck för farhågor om verksamhetens överlevnad om den blir känd och har sedan tillsammans med främmande makt, kommit överens om hur detta ska fortsätta att ske i lönndom. Allt detta under förespegling att det sker för att bekämpa terrorism, det nya heliga mantra som ursäktar allt.

Vad ska vi kalla en regering som konspirerar med främmande makt utan riksdagens vetskap?

Samme statsminister som utan att tveka lämnar ut insamlad information om medborgarn och som själv i hög grad bidragit till ett införande av alla de kontroll och övervakningslagar vi har idag har också upprört sagt detta:

”Får man ha någon integritet? Får man ha någon privat sfär? Och jag tror dessutom att det ger en olustkänsla hos människor om vi aldrig får hålla något för oss själva.” Utbrottet kom i Aftonbladet 100123 på en fråga om vilket som var hans dyraste accessoar/klädesplagg. Reaktionen kan väl tyckas vara lätt överdriven för den som innehar ett offentligt ämbete och som tycker att FRA och datalagringsdirektiv är helt ok………..

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 6 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Knuffar och tummar!!Hemikram ♥

Kommentera

