Svensk Myndighetskontroll: Sverige kände till USA spionage – wikileaks avslöjar


Enligt Rapport som sändes kl.18 så har den svenska regeringen känt till USA:s kartläggning av svenskar som skett på ungefär samma sätt som i Norge. Detta har tidigare dementerats av Beatrice Ask, Carl Bildt och av Fredrik Reinfeldt i riksdagens kammare.

Svenska regeringstjänstemän har i lönndom diskuterat detta med företrädare för den amerikanska ambassaden och varit positiva till amerikanernas övervakning men också väldigt angelägna om att den svenska inblandningen inte får bli känd.Samtalen skulle hållas ”informella för att inte hamna i riksdagen.”

Vi har politiker som ljuger och bedrar oss. Hur länge ska vi låta det fortgå?

Mer om detta i kvällens Dokument inifrån kl. 20.00.

Jag har i debatten läst argument som säger att det kan skada inblandade länder att dokument läcks på detta sätt. Andra säger att saker måste hemlighållas. Det är argument som är rent fascistiska på så sätt att de förutsätter att det ständigt finns någon som dels vet bättre än oss och dels i alla lägen agerar med vårt bästa för ögonen. Jag hoppas verkligen att det inte är många som lever i den villfarelsen!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 5 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Dags att våra riksdagsmän gör skäl för lönen. De sitter inte där för att rösta ja till regeringen. Deras funktion är att hålla ordning på regeringen, att säkerställa de sköter sig. Detta är högförräderi och åtgärder behöver vidtas.

  2. Michael Gajditza

    Även jag tycker att detta var värre än befarat och det måste få konsekvenser. Frågan är som sagt bara vilka eftersom jag är övertygad om att även sossarna har sin del i en byk som går en bit tillbaka i tiden.

  3. Dokument inifråns avslöjanden var långt värre än jag trodde. Ambassadövervakningen är väl det minsta problemet i sammanhanget. Här handlar det om informella samarbeten en masse, som sker bakom ryggen på svenska foket. Vilka kräk. När ska riksdagen få veta omfattningen av FRA:s och MUST/KSI:s samarbete med utländska tjänster? Skulle vi inte kunna börja med att lagstifta om saken? I FRA:s fall vore det lämpligt vid kontrollstationen nästa höst.Det ska bli intressant att höra hur Reinfeldt tänker släta över det här. Är allt bara missförstånd från USA:s sida?

  4. Efter några diskussioner med folk som är väldigt pro-hemlighetsmakeri (när det gäller staten) har jag nu helt tröttnat och vänt deras favoritargument (i andra frågor) emot dem; ”Den som har rent mjöl i påsen har inget att frukta”.Ganska barnsligt; jag vet… Men hysteriskt roligt ;)Ska bli intressant att se Dokument Inifrån ikväll må jag säga.

  5. Visserligen vet alla att politiker är ett ljugar-yrke där den som ljuger mest vinner. Men när de inte känner minsta obehag i att ljuga för sina väljare i viktiga frågar som berör hela befolkningen, där en del trots allt har litat på dem, är helt förskräckligt och så totalt ohederliga människor kan vi i längden inte ha på ansvarsfyllda poster.

Kommentera

