Svensk Myndighetskontroll: När ska drogmotståndare börja se verkligheten?


http://www.dn.se/nyheter/sverige/rfsl-kritiseras-for-drogtips-1.1219690

Jag tror att en förutsättning för att kunna göra ett bra jobb är att man har kontakt med verkligheten och att man förhåller sig till den på något sätt. Vissa yrkeskategorier och då särskilt människor som på ett eller annat sätt ”missionerar” i sin yrkesroll, måste ha det i än högre grad för att bli trovärdiga.

Jobbar man sedan dessutom med ungdomar så kan man helt enkelt inte längre komma med sådana påståenden som man gjorde till min generation då vi fick ANT-information i skolan. Vilket samhälle vi hade på den tiden när man tänker efter. Statsmakten satte upp en dogm och sedan gick all information ut på att upprätthålla och bevisa att det staten sa också var sant. Påminner väldigt mycket om det vi annars kallar diktatur.

Somliga lever ännu kvar i den kulturen och exempel på att det inte enbart är Afghanistan som har talibaner, får vi när vi läser DN artikeln jag länkat till. I den berättas om att RFSL på en internetsajt skriver följande: Vad bör man tänka på när man röker cannabis, tar ecstasy eller dricker alkohol? På internetsajten sexperterna.com tipsar RFSL om hur man minimerar riskerna vid droganvändande.

Ett i mina ögon utmärkt initiativ som absolut manar till efterföljd och borde uppmuntras. Istället så kommer reaktionen från de renläriga utopisterna omedelbart och då låter det så här: ”Jag är kritisk till att de lär folk att knarka säkert, säger Håkan Fransson, drogförebyggare i Öckerö kommun, till DN.se”

Javisst, det är såklart bättre att de knarkar osäkert eller inbillar sig hr. drogförebyggaren att 14-åringen tänker, ”OK, jag kan köpa hasch men jag låter bli eftersom jag inte har fått någon information om hur jag ska röka det på ett säkert sätt.” Det går bra att byta hasch i texten mot vilken annan drog som helst inklusive alkohol.

Läs i övrigt artikeln där jag tycker att RFSL:s förbundsordförande Ulrika Westerlund sammanfattar vad det handlar om på ett klart och tydligt sätt när hon säger ”– Det är ju absolut ingen uppmaning till folk att ta droger. Det är ett sätt att minimera riskerna för personer som trots allt gör det.”

Eller, Ulrika Westerlund lever och verkar i verkligheten. Håkan Fransson gör det inte. Vem som får störst trovärdighet bland unga råder det väl heller ingen tvekan om……

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 2 december, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Du har rätt! Och i det FN-fördrag som alarmisterna ofta hänvisar tyill talas en hel del om att minska riskerna, något som ignoreras från Svenskt håll. Detta innebär att människor dör tex i brist på rena sprutor och hela den förljugna >_< Svenska hållningen gör att korrekt information inte når fram.Mördare är vad de är, dessa misinformatörer och puritaner såväl till vänster som höger och att framhålla Svensk narkotikapolitik som föredömlig och samtidigt kalla sig liberal äfr helt enkelt oförenligt.

Kommentera

