Svensk Myndighetskontroll: När till och med jag får sympati för SD har tidningen gått för långt


http://blogg.expressen.se/opinionsbloggen/entry.jsp?messid=633484

Är det för Marteus så att en dömd för evigt efter avtjänat straff är en brottsling så finns det fog för artikeln. Om Marteus har någon annan uppfattning, som t.ex att den som avtjänat sitt straff ska få en ny chans, så har hon skrivit artikeln i strid med sin övertygelse.

Därav följer att vi får anta att man på Expressens ledarredaktion anser att det är samma sak att vara tuff mot brottslighet som att vara tuff mot tidigare dömda. Den inställningen känns både medeltida och unken och faktiskt även förvånande. Expressen säger sig vara liberal men i det här fallet är det  Johan Pehrsons batongliberalism i ytterligare en något hårdare tappning som kommer till tals.

Att nyttja ledarredaktionen på Sveriges näst största tidning till att kasta sig över tre unga människor som avtjänat sina straff framstår i mina ögon som en form av fullständigt empatilöst övervåld och det känns på något sätt helt enkelt som ett fegt agerande. Det finns alldeles tillräckligt med stolligheter i SD:s politik att angripa och jag tycker att det är vad ni borde ägna er åt.

Eller skriv en artikel om hur samhället kommer att se ut om vi tillämpar principen dömd-avtjänat straff-tidigare straffad får inget jobb och ingen bostad. Att en sådan inställning och politik leder till ökad brottslighet borde var och en kunna förstå.

Det enda ni lyckats göra med den här artikeln är att ni t.o.m fick mig, som har skrivit säkert 150 negativa SD artiklar under valrörelsen, att känna sympati för de som blev offer för ert utpekande. Allvarligt talat så tycker jag att ni borde skämmas en stund.

Detta är riktigt dålig journalistik!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 30 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Bloggaren ska ha all heder för detta!

  2. Michael Gajditza

    Tack till er båda! Det är ju så tydligt att det inte har ett dugg med tidigare straff att göra utan det är något som bara används som en förevändning att få skriva en attack mot SD.

  3. Mitt fullständiga medhåll har du också…Tumme och hemikram ♥

  4. Maria de Suède

    Kan endast hàlla med dig här… Tumme

Kommentera

