Svensk Myndighetskontroll: Njaeeehja, fast riktigt bra känns det faktiskt inte.


För första gången är jag lite tveksam till Wikileaks!

Inte i det att man avslöjar utan mer till vad det är man avslöjar.

Om resten av dokumenten är av samma kaliber så känns detta mer som en internationell upplaga av Se & Hör eller Svensk Damtidning. Jag menar att jag saknar den tydliga poäng som tidigare funnits då man avslöjat rena missförhållanden, krigsförbrytelser eller liknande.

Att diplomater är falska och att de pratar skit om varandra är ingen direkt nyhet. Själva definitionen på en diplomat sägs ju vara någon som kan be dig dra åt helvete på ett sådant sätt att du kommer att se fram mot resan.

Dryga engelsmän har kallat fransmän för grodätare i alla tider och vad fransmän tycker om resten av den helt ociviliserade världen är heller inte okänt. Poängen i detta avslöjande får väl sägas vara att vi alla ytterligare en gång har fått bevisat att hemligheter har svårt att existera och att alla register läcker.

Däremot så vill jag inte se Wikileaks, som jag haft och fortsatt har stor respekt för, devalverat till någon sorts central för internationellt skvaller. Det handlar till slut om trovärdighet och sådant som förtroende och trovärdighet tar lång tid att bygga upp men kan raseras på nolltid.

Det vore därför en liten lättnad om det bland de fortfarande återstående ca. 250000 dokumenten fanns sådana som avslöjar annat än olika ledares personliga egenskaper och karaktärsbrister hur underhållande det än kan vara att läsa om dessa.

diapo_sarkozy.jpg

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 29 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Michael Gajditza

    Visst, jag instämmer med er båda två här ovan och det är mest en känsla jag uttryckt i inlägget ovan och den är naturligtvis kommen ur sättet man rapporterat om dokumenten som offentliggjorts så här långt. Som jag också skriver så hoppas jag på att det ska finnas sådant som har ett större läsvärde bland de återstående handlingarna.

  2. Det må så vara att det hittills mest verkar handla om pinsamheter, där de inblandade har all anledning att rodna. Men nog tycker jag att avslöjandena om Hillary Clintons spionage av FN-personal går aningen längre än så. Detsamma gäller uppgifterna om Jemens och Saudiarabiens dubbla budskap. Nu står allt där svart på vitt, och det går inte att backa. Och kom ihåg: Än så länge har bara en liten bråkdel offentliggjorts.Sen går det att utläsa oändligt mycket mer än detta av telegrammen. Media har inte förmåga att greppa hela vidden av offentliggörandet. Vi kan nog utgå ifrån att underrättelsetjänsterna kommer att få jobba övertid det närmaste året. Har man som de tillgång även till annan hemlig information kan man ett lägga pussel, som annars inte är möjligt. Det kan till och med gå att utläsa vilka länders diplotrafik som USA har lyckats forcera. Något mycket hemligare än NSA:s förmåga existerar knappast i USA.Jag håller som bäst på och kollar in etiketterna på telegrammen från Stockholm. Det hela verkar lovande, även om de flesta av dokumenten inte har så hög säkerhetsklassning. Framför allt rör det sig om väldigt färskt material från 2008-2009, mitt under brinnande FRA-debatt m.m. Rekommenar ett besök hos the Guardian eller der Spiegel.

  3. Om detta kan vi intet veta.Först får väl de där 250.000 dokumenten ha blivit offentliga.Därefter måste bedömare med tillräckliga bakgrundskunskaper ha bedömt vart och ett av dem.SEDAN kanske vi kan få reda på om där är något av intresse.Att det verkar vara mest skvaller är säkert bara en effekt av att det är det som bedömts vara journalistiskt gångbart.

Kommentera

