Svensk Myndighetskontroll: USA varnar, SD om genpool, kungen på bar, IKEA, Ask testad med mera


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8187242.ab#abArticleComments

USA informerar och varnar Sverige om Wikileaks kommande avslöjanden vilket omedelbart väcker både frågor och intresse.

Först ordet ”varnar”. På vilket sätt har vi varnats? För att materialet bedöms innehålla något som kan skada Sverige? (läs regeringen) I så fall är jag benägen att redan nu tro att materialet är sant….. Eller varnas vi för att vi har Wikileaks servrar ståendes här i Sverige och att vi därför kommer att drabbas av någon form av repressalier? Varnas vi för att uttala oss i anledning av något som är graverande för USA?

Det finns många sorters varningar och det kommer väl att visa sig även vad denna varning innebär. Om inte annat så får väl Wikileaks annars ta med det i sitt nästa avslöjande……!!

Det finns rent allmänt något oerhört uppfriskande och vitaliserande i ett avslöjande under förutsättning att ämnet är intressant, har betydelse för många och givetvis, är sant. Avslöjanden, som det om kungen och hans leverne, som är mer av typen skvaller är däremot totalt ointressanta bortsett från att de kan generera en del folkhumor samt en del festliga bilder.

tmpphpV5wRzh.jpg

Eftersom riksdagens utredningstjänst inte kunde villfara Sverigedemokraternas begäran om att utreda effekterna på den svenska genpoolen av att stänga gränserna för invandring så har SD låtit genomföra en egen utredning i ämnet under ledning av samma två vetenskapsmän som låg bakom den utredning av våldtäkter som man presenterade före valet.

Samma forskare gjorde även av den utredning avseende invandringens påstådda kostnader som man länge hävdat är skyhöga men som man sedan aldrig använde sig av i budgetdebatten. Som vi minns så lovade man att återkomma med siffror till sitt budgetförslag vilket jag personligen finner glädjande då de flesta budgetar vinner på att innehålla just siffror. Inte för att jag med detta påstår att det var något fel på Åkessons teckningar men siffror i en budget piggar ändå upp lite.

Vad gäller genpoolen så säger Dr. Indolent och Dr. Strangefellow (se bilden) att några genetiska effekter eller defekter inte kunnat påvisas trots att de båda forskarnas egna familjer bidragit med empiriska uppgifter och fakta.

db2219-inbreeding-personafied.jpg

Möbeljätten IKEA går nu ett steg längre än alla andra och inför det man kallar den ultimata ekolinjen avseende allt levande material i de möbler man säljer. IKEA garanterar med sin nya satsning att man tagit samtliga de miljöhänsyn som ett företag kan ta samtidigt som man lyckats rationalisera tillverkningen på ett aldrig tidigare skådat sätt. ”Vi törs påstå att vi nu, utan konkurrens är världens mest effektiva och rationella företag” säger bolaget i ett pressmeddelande från igår.

Idag presenterades också delar av den nya kollektion möbler som avses i pressmeddelandet och Svensk Myndighetskontroll var med hos familjen Nilsson då deras nyligen beställda skinnsoffa  ”Mamma Mu” levererades direkt till deras bostad. Det såg ut så här:

0909WULFF_jpg_1310399n.jpg

Som första blogg kan jag också idag presentera ett av resultaten av det intelligens och lämplighetstest som Beatrice Ask genomgick inför justitieministerjobbet.

Efter att först ha svarat att hon var väldigt glad att frågan ställdes och att hon funderat mycket på just vad frågan tar upp samt att den tillhör de områden som regeringen sagt sig vilja prioritera under kommande mandatperiod, så lovade hon att tillsätta en utredning vars direktiv entydigt skulle tolkas så att hon med bestämdhet avsåg att med alla till buds stående medel inte bara skulle komma att försvara integritet, demokrati och röstfiske(?) utan även genom ett lämpligt antal ramlagar tillse att den som inte förstår att regeringens ambition är den just uttryckta också ska kunna få en möjlighet att fördjupa sig i det arbete departementet påbörjat genom en halvårskurs på vad som numera heter ”Hotell glada gallret” och är en sorts rekreationsanläggning med mycket hög säkerhet belägen på ett lagom avstånd från huvudstaden på den erkänt vackra närkeslätten i en liten ort som heter Kumla och är känd bl.a för sin goda korv som tidigare såldes under stridsropet ”Orvars kumlakorvar håller sig i skinnet”.

Därefter så genomförde ministern testet med samma glada frejdighet som hon tidigare kissat i olika burkor, förlåt, ska vara burkar, runt om i landet. Testet, som ni ser i bild med ministerns svar på, 913-dumb-blonde.jpg

innehöll en enda geometrifråga och för att garantera opartiskhet och korrekthet vid bedömningen så kallades justitieutskottets båda tidigare ordförande Johan Pehrson och Tomas Bodström in för att rätta och kommentera ministerns insats.

Som väntat så var Pehrson entusiastisk och lovprisade ministern i ett tre timmar långt direktsänt tal i vilket han konstaterade att den krav och batongliberalism utan liberala inslag som han och hans Volkspartei Schweden står för, nu verkligen hade fått bekräftat att den inslagna vägen var riktig och att den lyckats lyfta även de riktigt små till nya höjder. Vid kommentaren om ”små” fick han även bryta talet för omplåstring efter en både kraftfull och välriktad spark från ministern.

Bodström å sin sida erkände att han var imponerad av minister Asks resultat men att detta snarare, med tanke på ministerns ålder, var ett resultat av den tidigare förda solidariska och gemenligen kallade flumskolepolitiken. Efter kommentaren om ålder fick Bodström bryta för omplåstring efter en både välriktad och kraftfull spark från ministern. Han avfor kort efter det åter till amerika och har icke mer avhörts sedan dess.

För övrigt så har jag lördagsfilosoferat enligt nedan över olika i mitt tycke motsägelsefulla ting i vår tillvaro:

Hur kan det komma sig att:

Jag kan nakenscannas och betittas mot min vilja utan att någon reagerar men om jag på eget initiativ klär av mig naken och passerar flygets säkerhetskontroll så kan jag åtalas för förargelseväckande utseen…..förlåt, beteende?

Jag kan låta mig länkas via Google till en sajt där jag tankar hem upphovsrättsskyddat material utan påföljd för Google men om jag hämtar samma material via TPB så är grundarna av TPB brottslingar som döms till fängelse och skadestånd?

Ansvaret för att en annan människa dör ses så olika? I normalfallet så delges den som misstänks vara vållande att han eller hon är misstänkt för mord, dråp, vållande till annans död men så snart ett dödsfall sker där polis är inblandad så handlar misstanken om tjänstefel? Det låter på något sätt mer som att dödsfallet skötts på ett felaktigt sätt.

Om någon bereder sig tillträde till min post och sprättar upp ett brev som är adresserat till mig så kan vederbörande dömas enligt brottsbalkens bestämmelser för antingen brytande av posthemlighet eller intrång i förvar till böter eller fängelse medan min integritet samtidigt, om avsändaren valt att transportera samma meddelande digitalt, får kränkas hur som helst av staten?

Jag som privatperson kan åläggas förseningsavgifter på i stort sett allt medan myndigheter som tar evigheter på sig för att besvara en fråga aldrig drabbas av någon motsvarande konsekvens?

Mediciner mot fetma och impotens inte ingår i högkostnadsskyddet medan mediciner som behandlar den depression som fetman/impotensen orsakat, gör det?

Sjukdomar i kroppens organ och i vårt psyke täcks av sjukförsäkringen men att sjukdomar i våra tänder inte gör det?

Jag som 18-åring får väljas in i riksdagen, gifta mig, tas ut i militärtjänst och blöda och dö för mitt land men inte får köpa en öl med en alkoholhalt på 4,5%?

Man får erbjuda, utföra och sälja en tjänst utan påföljd medan den som köper den utbjudna tjänsten kan dömas till fängelse?

Det finns säkert massor av sådana här exempel ytterligare att ta upp så fyll på med det Du kommer på!!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 27 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

