Svensk Myndighetskontroll: Vill du bli dömd av proffs eller av amatörer?


På Liberaldemokraternas sida och i Facebookgruppen pågår just nu en debatt kring nämndemännens vara eller inte vara. Vad säger du i den frågan?

Är det bra att vi har ”vanligt folk” som domare eller är det bättre att dömas av proffs?

a7091f71db5179ef.gif

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 25 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 3 kommentarer.

  1. Michael Gajditza

    Själv är jag av en mängd olika skäl för ett avskaffande av nämndemännen.

  2. Billigare timpenning

    Eftersom proffsen ofta visat sig sköta sina jobb så pass illa att lekmän inte kunde ha skött jobbet sämre kan vi hellre ha lekmän för en betydligt billigare timpenning.

  3. Jag är ganska splittrad till nämndemannaväsendet, mest för att det är politiskt tillsatta personer (och som jag förstått det; sådana man vill belöna för lång och trogen tjänst ungefär).Om man kommer ifrån den biten av systemet och istället gör mer som jänkarna tror jag att det kan vara en poäng i att i alla fall behålla en del av systemet; nämligen folklig förankring av lagarna. Å andra sidan så finns det klara poänger med att dömandet sköts av proffs, just för att de ska ha koll på vad lagarna säger och hur det ska tolkas.Så för att summera ihop svamlandet lite så vill jag att antalet nämndemän minskas och ersätts med jurister i tingsrätterna och jag skulle vilja att den politiska tillsättningen av nämndemän försvinner och att man istället letar efter ”vanliga människor” (vilket i sig kan bli ett intressant problem).

Kommentera

