Svensk Myndighetskontroll: Att sila en mygga och svälja en kamelkaravan


http://www.aftonbladet.se/debatt/kronikorer/martinezpeleta/article8169146.ab

Vet inte riktigt hur jag ska säga detta men det verkar vara så här.

Av alla de lagar och åtgärder som vidtagits efter 11/9 2001 så tycks nakenscanning vara den som upprör folk mest.

Jag tycker också att det är en överdriven och kränkande åtgärd men samtidigt så måste jag säga att datalagringen är värre. FRA är värre. Ipred är värre. Det nya ACTA-avtalet kommer att bli värre. Att polisen fått rätt att kameraövervaka människor som inte är misstänkta för något brott är värre. Sättet som anhöriga och vänner till HA-medlemmar behandlas på är värre eftersom det i ett antal fall handlat om att man tagit deras försörjning ifrån dom. Försäkringskassans behandling av många sjuka är värre. Etc. etc. etc.

Så den upprördhet som visas över nakenscanningen är iofs förståelig men att inte visa motsvarande eller större upprördhet över många andra frågor framstår som att sila mygg och svälja kamelkaravaner.

sila-mygg-svalja-kamel-150x120.jpg

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 25 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Nakenskannrar och kroppsvisitering är så mycket mer konkret. Politik är så abstrakt och massa ord på papper som jag ändå inte kommer att se. Farlig blindhet. Vi får väl se när maffian knackar på om det blir ändringar, men det verkar mest bli i form av ”avgifter” och små ”smygstölder” av medborgare som inte heller kommer att uppröra någon och kommer gå omärkt förbi. Ingen har väl demonstrerat mot lite kasettskatt?

  2. I båda fallen är det för att folket inte begriper vad det handlar om…Ingen har tryckt upp affischer… sas…Hemikramar ♥

    • Michael Gajditza

      Det tyngsta skälet för den uteblivna debatten är den enighet som rått kring förslaget. Har för media inte funnits några motsättningar att skriva om.

  3. Och att vi i smyg fått en ny grundlag!/Skvitt

    • Michael Gajditza

      Instämmer i att man kan ha synpunkter på grundlagen men jag tycker faktiskt inte att det är ”i smyg”. Den har föregåtts av en rejäl grundlagsutredning och eftersom det handlar om grundlag så har den behandlats två gånger i riksdagen så det kan knappast komma som en överraskning.

Kommentera

