Svensk Myndighetskontroll: Omerta, siciliansk tystnad i svensk polistappning


http://www.metro.se/2010/11/18/83932/polisen-borjar-bli-en-stat-i-staten/

http://www.dagensjuridik.se/2010/11/peter-althin-allmanheten-maste-fa-veta

Detta är den myndighet som beskrivs i artikeln som också kommer att få tillgång till allt som lagras enligt datalagringsdirektivet. Känns det tryggt?

Det går heller inte att avfärda det som står i artikeln med en axelryckning för den här gången är det inte s.k rättshaverister som talar utan en statsåklagare och en advokat med gott rykte och 40 år i branschen. Utan att kunna belägga det med källhänvisningar här och nu så kan jag säga att det som påstås av Althin och Schultz också bekräftas om man lägger pussel med informationsbitar från olika håll.

Verksamheten med informatörer finns officiellt inte. Deras roll hemlighålls i förundersökningar och vid rättegångar. Domare, nämndemän, de åtalade och deras advokater – ingen får reda på informatörernas existens.

Verksamheten går alltså inte att kontrollera och vem kan i en sådan situation garantera att det som står i ett förundersökningsprotokoll och är noterat t.ex som ”inre spaning”, är korrekt? Allt det vi kallar rättssäkerhet åsidosätts på detta sätt fullständigt.

Detta ständiga balanserande och överskridande på och av den gräns som utgör skiljelinjen mellan rätt och fel har kommit att påverka hela polisorganisationen på djupet och ett skäl till de mängder av anmälningar som idag kommer in mot polisen är just detta att poliser successivt blir tillvanda vid att de kan agera mer eller mindre efter eget huvud utan att det får några konsekvenser.

thumbnail.aspx.jpg
Nils-Erik Schultz


Se t.ex på Riksenheten för polismål vars åtalsfrekvens i förhållande till antalet anmälningar är ett skämt. En sak ytterligare som jag funderat på i det här sammanhanget är varför den annars så debattglade Leif GW Persson, efter vad jag har kunnat se, varit så tyst då det gäller polisens informatörsverksamhet?

althin_388641r.jpg
Peter Althin

Som framgår av artikeln så tillämpar polisen omerta i det här fallet. Omerta, maffians urgamla närmast heliga påbud om tystnad.

Som en liten parentes i sammanhanget kan jag berätta att Luleåpolisen tilläpar samma taktik. Vi är två personer som skriftligen vid upprepade tillfällen vänt oss till polismyndigheten i Norrbotten med en begäran om att få ta del av den tekniska utredning som gjorts avseende en brand i Hells Angels klubbhus i Luleå 100618.

Begäran lämnades in redan innan det stod klart att redaktionen på Norrländska Socialdemokraten hade bombhotats inifrån polishuset i Luleå, en händelse som det också varit tyst om därefter men som gör att klockornas ringande tilltagit i styrka avseende den lilla fundering som ligger bakom begäran om brandutredningen.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 20 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Maria de Suède

    Det som jag känner till om den sicilianska maffian, det är det som mina sicilianska vänner har berättat… Maffian har osynliga tràdar inom polisen, men vad maffian mest sysslar med är affärer och politik, i det dolda… Serien ”Bläckfisken” speglar faktiskt verkligheten, inte personerna, men hur det fungerar… La Camorra, känner jag ocksà till, det är inte riktigt samma sak… Pojkvän fràn Neapel… Sen finns La Cosa Nostra i flera länder, det är ju ändà affärer och politik det hela handlar om…

Kommentera

