Svensk Myndighetskontroll: Hur kan det vara meriterande att inte vilja?


libdem-mini.png

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8135452.ab#abArticleComments

Jag måste bara kort kommentera vad jag anser vara en pinsam process och jag avser då det socialdemokratiska sättet att utse partiledare.

Överför beteendet till en reguljär arbetsmarknad och ställ frågan om någon som inte visar intresse för ett jobb skulle få det? Hela beteendemönstret är trams och inger ingen som helst respekt. Vem vill ha en partiledare som släpas till posten efter att tre fyra gånger ha sagt att han inte är intresserad? Ska det vara en merit? Hur låter installationstalet i ett sådant läge? ”Partikamrater! Varför har ni tvingat mig till detta? Härtill är jag nu nödd och tvungen men ni ska veta att jag egentligen inte ville!”

Att leka ”hela havet stormar” är numera en socialdemokratisk paradgren då det handlar om att välja partiordförande. Uppenbarligen så anses den som vågar ta ledningen genom att säga ”jag kan ta ledningen”, inte vara lämplig att ta ledningen vilket leder till att den som kan följa längst blir den som till slut tar ledningen. Klart som korvspad!

Makalöst inspirerande, eller hur?

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 17 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Om man blir nominerad till en post man inte vill ha, tror sig klara av då tackar man givetvis nej. Undantag kan finnas som nu i en övergångstid då partiet skall forma politiken. Tycker en styrelse att det är OK så ser jag inget per automatik, att hinder föreligger. Nu är jag sosse i annat fall hade jag inte haft synpunketer på detta. Hälsningar från Göteborg.

    • Michael Gajditza

      Hej Göteborg! Jag ska förmodligen besöka din vackra stad nästa vecka men måste ju säga att på vintern är det helt enkel oftast för j-a kallt o blåsigt för att vara trivsamt. Å andra sidan så är den varma årstiden desto bättre. En fråga till dig som göteborgare då, vad gör Göran Johansson idag? Har han slutat helt med politiken eller….?

  2. Måste man ha utbildning och meriter för att bli partiledare idag?

Kommentera

