Svensk Myndighetskontroll: Vem blir Monas efterträdare?


libdem-mini.png

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8123702.ab

Mona Sahlins avgång är nog kanske den minst förvånande nyheten på länge. det skulle möjligtvis vara tidpunkten men ska hon avgå så är det ju lämpligt att göra det i så god tid som möjligt före den kongress som ska hållas i mars så att valberedningen hinner göra ett grundligt jobb. Det har ju blivit kutym att tacka nej ett tag innan man tackar ja i det soc.dem partiet. Dessutom så finns det ingen självskriven kandidat om nu inte Margot Wallström plötsligt har ändrat sig totalt!? I så fall är jobbet hennes.

En som kanske idag ångrar sitt beslut att lämna riksdagen är Hr. Bodström som kan överraska ändå genom att sätta sig på sin vanliga räkmacka och sedan glida i mål som partiordförande. Med den mannen vet man aldrig. Kan man bli justitieminister utan att vara partimedlem så måste det närmast vara en baggis att bli partiordförande utan att sitta i riksdagen.

Bodström har ju även i det fallet ett blytungt argument genom att han helt enkelt pekar på sin närvaro under förra mandatperioden och påpekar att det hade inte spelat någon roll om han haft riksdagsplatsen kvar. Han är ju ändå aldrig där……..

Outsiders? Tja, det är väl i stort sett alla men det beror ju även på hur man kommer att resonera. Ska man ta förnyelsetanken på allvar så borde samtliga som idag sitter i toppen vara diskade. Man eller kvinna? Bland männen finns nog förresten en outsider men han är å andra sidan en f.d medlem av det inre gänget och det är Per Nuder jag tänker på. Han var ju en av dom som fick lämna då Mona tog över och detta kan vara en möjlighet till comeback även om jag tycker det känns lite långsökt.

På kvinnosidan finns några möjliga namn utöver den redan nämnda Wallström och det är i rangordning som jag ser det Carin Jämtin, Veronica Palm och Ulrika Messing. Av dessa tror jag faktiskt att Jämtin kan ha en bra chans trots butlers och könsneutrala toaletter eller vad det nu var…..

Nåväl, det ska bli intressant att följa den såpa som nu kommer att utspelas. Det slog mig att det måste ju vara ungefär en Big brother-tid på 100 dagar kvar till kongressen. Tänk om man skulle……nehej, nä slipp då men tänk vilka reklampengar det kunde ge!!

Fast det slutar väl som vanligt. Man ber Bosse Ringholm att ställa upp ett tag……….

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 14 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Stefan H Ericson

    En sån gammal organisation som Socialkleptokraterna borde inte behöva någon ledare dom skulle vara självgående. Inte för att dom gjort särskilt mycket under de år som dom haft makten. Men att utse någon ledare blir nog en hugsexa av sällan skådat slag. Om jag kommer ihåg rätt så hade Rinholm när han var kassör i Enskede IF inte betalt soc avgifter eller något sådant så hans ekonomiska examen är nog lika färdig som Göran Perssons Akademiska examen. ”Det fattas bara en uppsats”

    • Michael Gajditza

      Ja alltid är det nåt….så då blir det väl inte Bosse ”aj fan har jag glömt lägga på luren” Ringholm då…..

  2. Bloggaren Magnus

    Jag hoppas verkligen att det blir Bosse Ringholm. En duktig trotjänare i partiet. Han är välutbildad, han är faktiskt gymnasieekonom och har dessutom en gedigen erfarenhet av praktiskt ekonomiskt arbete, han har varit kassör i Enskede If och, såsom inte detta vore nog, han har varit EU-minister. I denna egenskap besökte han Bryssel 2(eller möjligen 3 gånger) på två år. Lika mycket som vår nuvarande EU-minister gjorde sina två första veckor som EU-minister.Dessutom pratar han lika bra engelska som Johan i min gymnasieklass som fuskade sej till sin 2:a i betyg.Heja Bosse…..heja Bosse…heja Bosse….

Kommentera

