Svensk Myndighetskontroll: Översättning av SD:s nyspråk


Sverigedemokratiskt nyspråk

 en översättning

 

Antidemokratisk – alla som inte aktivt underlättar för Sverigedemokraterna.


Avskräde – motdemonstrant


Den grå sörjan – är ofta en beteckning på regeringspartierna men kommer ur ett tidigare uttryck som i vit makt-kretsar användes om resultatet av integration.


Fågelskrämma – motdemonstrant som klär sig schavigt.


Invandrarkramare – så gott om alla som står fast vid svensk flyktingpolitik.


Kriminell – lika gärna som någon som begår kriminella handlingar en beteckning på en person som enligt SD har tveksam moral och etik.


Kulturberikare – ett begrepp som används flitigt bland mer extrema nationalister som Nationaldemokraterna och Svenskarnas parti. Det är ett djupt rasistiskt uttryck eftersom det innebär att man skrattar åt en person med mörk hudfärg samtidigt som man ger en känga till alla dem som uppskattar mångkultur. Ordet kan även betyda våldtäktsman med invandrarbakgrund. Riksdagsledamoten Kent Ekeroth använder termen flitigt.


Massinvandring – svensk flyktingpolitik.


Multikulturalist, Mångkulturalist – en person som uppskattar mångfald.


Ohlys stormtrupper (ibland Monas och Ohlys stormtrupper) – är en beteckning på hela det rödgröna blocket.


Politiskt korrekta, PKism och PKister – är beteckningen för alla som inte är sverigedemokrater. Motsatsen är politiskt inkorrekta vilket här blir ett positivt laddat ord.


Svenskfientlig – rasism riktad mot svenskar, men kan också användas om alla som inte tycker som Sverigedemokraterna.


Straffrabatt – det svenska rättsystemet innebär att man får en dom, inte en dom per brott. Detta kallar Sverigedemokraterna att man får straffrabatt.


Våldtäktsvåg – en kraftig ökning av våldtäkter som SD anser sig ha upptäckt. Kampanj med exakt samma tema drevs under sommaren av en organisation kring Info14 och Svenskarnas parti. Våldtäkterna sägs begås av utländska män och svenska kvinnor är offer.


Yttrandefrihet – rätten att kräva att någon annan ska underlätta för sverigedemokrater att framföra sina åsikter. Deras yttrandefrihet begränsas när andra ifrågasätter dem.

Listan är sammanställd av Annika Hamrud och Elisabet Qvarford, författare till boken ”Svensk, svenskare…Ett reportage om Sverigedemokraterna”
Själv har jag en fundering kring hur det kan komma sig, att ett parti som i alla andra avseenden talar om att bevara svensk kultur och det de kallar ”svenskhet”, kan vara så ivriga att ändra på det svenska språket…….?

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 5 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 15 kommentarer.

  1. Politiskt korrekta, PKism och PKister – är beteckningen för alla som inte är sverigedemokrater. Motsatsen är politiskt inkorrekta vilket här blir ett positivt laddat ord.Med hänvisning till ovan skrivet av dig: Vill jag härmed nämna att politiskt inkorrekt är ju den webbsajt som Fredrik Arvidsson står för och han är ju en person som SD haft mycket nytta av tidigare och som nu skriver till deras fördel samt blir förmodligen sponsrad med pengar från SD partistöd.

  2. Michael Gajditza

    Jag fullständigt älskar kommentarer som är sakliga och underbyggda med argument. Det händer, det har hänt och det kommer fortsatt att hända att jag har fel och om ingen då visar att jag har det så kan jag ju heller inte rätta det som är galet. Saklig och korrekt kritik är därför positiv och av godo!

  3. Den där listan håller så låg intellektuell nivå att man bara kan skratta (inte åt SD utan åt deras belackare). Att du tyckte den var värd att upprepa på din blogg säger väl en hel del om kvalitén på den, tyvärr.

    • Michael Gajditza

      Kan du precisera det där för jag förstod inte riktigt hur du menar bortsett från att du menar att det är något fel på listan utan att du anger vad det är som är fel?

  4. Maria de Suède

    Lite satir?!Det kanske stämmer, inte vet jag… Men det verkar troligt…

  5. Jag vart road i alla fall *LER*Hemikram ♥

  6. Lite löjligt. Jag har alltid följt er blogg och jag har även varit med på kritiken mot SD.Är det naturligtvis fortfarande.Men det mäste väl finnas en mening eller ett dolt hot, i och med att en kvarts miljon röstar på dem?Den här bloggen var rent av dålig när det finns så mycket att skriva om!Men det kommer väl :)Jag är med SD i att det behövs strängare straff, självklart.. Gamla människor runt om i landet är rädda i.o.m att det sker enormt med inbrott och ofta med våld som punkt¨på de hela.Nej aftonbladet ger inte allt som händer över hela sverige. Men titta runt i andra lokala tidningar så får ni se. Otroligt hemskt och det håller både AB och Expressen tyst om.Deras viktigaste nyheter är kungen, strippor och sex ta mig fan på varenda sida. Kolla sveriges nyheter och dra er egen slutsats där. Där finns det skop att göra.Nej SD är inget alternativ istället för S. Men kan man inte få in i sin korrupta lilla hjärna, att sveriges befolkning vill ha välfärd och empati samt lugn. För det är det, man vinner på nästa gång. Ja om inte, så kommer SD eller något annat parti ta S plats skitlätt.Trevlig helg.

    • Michael Gajditza

      Jag skulle nog också kunna vara för strängare straff om det någonstans någon gång hade visats att det hjälper Som det nu är så visar all forskning att fängelse är det sämsta alternativet och att i det läget förespråka mer fängelse verkar inte direkt genomtänkt. Särskilt inte som det dessutom är det dyraste alternativ vi har att tillgå.

  7. Deras sätt att karaktärisera sina meningsmotståndare liknar det förhållningssätt många sekter har gentemot kritiker. Ska man betrakta SD som en sekt framöver?

Kommentera

