Svensk Myndighetskontroll: Hur mycket får det kosta att upprätthålla en myt?


Den narkotikapolitiska debatten har tagit fart ordentligt i olika media. Orsaken är förstås att Kalifornien imorgon röstar om den omtalade proposition 19 som i ett slag skulle legalisera cannabis i Kalifornien. 

Här hemma i Sverige och i den svenska ankdammen snattrar doch de stora chefsankorna obekymrat vidare med samma budskap som de förkunnat sedan 70-talet. Att budskapet är fyllt av stora hål sammanfogade av tro och myter är tydligen inget som bekymrar och inte heller har man i dammen märkt att det budskap man sprider ifrågasätts av allt fler och att budskapsspridarna numera också avslöjas med rena lögner, som när folkhälsoankan Maria Larsson härom morgonen sitter i TV och påstår att i Holland, med deras liberala lagstiftning, så går väsentligen fler vidare till tunga droger än i Sverige.

Folkpartiets Johan Pehrson har som alltid svaret på vad man ska göra åt saken och det svaret lyder alltid, hårdare tag och längre straff. Det svaret tillsammans med den debatt som har blossat upp gör att jag återbloggar ett inlägg jag skrev i våras där det tydligt framgår exakt hur lyckad Johan Pehrsons tanke är.

Från 100314

http://www.expressen.se/kronikorer/brittasvensson/1.1915035/britta-svensson-nu-behovs-en-mobilisering-mot-cannabistrenden

http://www.dn.se/nyheter/sverige/alltfler-unga-kvinnor-tar-kokain-1.1060827

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6774740.ab

I Aftonbladets artikel som länken leder till kan vi läsa att allt fler unga tjejer tar kokain och att andelen svenskar som prövat drogen ökat med 300% de senaste 10 åren.

Men stopp nu! Jag läste ju så sent som häromdagen om hur framgångsrik den restriktiva svenska narkotikapolitiken är. Det står så på många ställen i Johan Pehrsons blogg (här är ett  http://johanpehrson.blogspot.com/2010/02/knarkvanstern.html ) och han som är rättspolitisk talesman för Folkpartiet borde ju veta.

Just inom narkotikaområdet har man även haft goda möjligheter att se och kontrollera om tesen ”hårdare straff-lägre brottslighet” har någon bärkraft. 

Nämnde Johan Pehrson är generellt också en av de mest högljudda förespråkarna för hårdare tag och strängare straff och stämmer den tesen så borde vi, mot bakgrund av de stränga straff vi har för narkotikabrott och mot bakgrund av att dessa skärpts den senaste 20-årsperioden, kunna se tydliga resultat som visar en minskning av brottsligheten.

Lägg även till att narkotikabrott ständigt ligger i topp på polisens prioriteringslistor och vi borde kunna se tydliga synergieffekter av hårda tag – långa straff – intensivt polisarbete, ergo en minskande brottslighet.

Jag gav mig därför ut och botaniserade i verkligheten och vad jag hittade är resultatet av svensk narkotikapolitik de senaste tjugo åren. Samtliga siffror är hämtade från Folkhälsoinstitutet.

När vi ska bedöma tillgången på narkotika i landet eller tillgängligheten, så brukar den främsta indikator man tittar på vara priset. Inom narkotikahandeln råder en rå marknadsekonomi och en nedgång i tillgången leder blixtsnabbt och obönhörligen till ökade priser.

Här är prisutvecklingen från 1988 för de vanligast förekommande drogerna.

tmpphpp8JhQBNY.gif

Medelgatupriser i kronor per gram. KPI-justerade priser. Källa; Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysning, (CAN), rapport 112, Narkotikaprisutvecklingen i Sverige 1988-2007.

Som framgår av siffrorna ovan så är det alldeles entydigt så att priset på narkotika har halverats eller mer under de senaste tjugo åren. Slutsatsen av detta kan endast bli en, tillgången har ökat i motsvarande grad.

Ovanstående bekräftas även av den statistik som finns avseende anmälda narkotikabrott som ser ut så här:

tmpphpJ40qMqNY.gif

Här hittade jag bara statistik från 1996 och framåt men även den talar sitt tydliga språk. Från 35,6 anmälda brott per 10000 inv 1996 till 86,5 år 2008, en ökning på tolv år med ca. 150%.

Dödsfall med förekomst av droger är en av de säkrare indikatorerna på narkotikaproblemets omfattning och uppgifterna används ofta i internationell rapportering, exempelvis till EU:s särskilda narkotikaobservatorium i Lissabon, EMCDDA (European Monitoring Center of Drug and Drug Abuse, sv. ECNN.)

tmpphpwsaYno2.gif 

En ytterligare effekt av den restriktiva narkotikapolitiken är att vi har bland västvärldens högsta dödstal för missbrukare. Även den siffran har mer än fördubblats de senaste 14 åren.

Den restriktiva politiken har även inneburit att man runt om i landet sagt nej till sjukvårdspolitiska åtgärder som t.ex program för sprututbyten och till ovanstående skall också fogas alla dödsfall i olika sjukdomar som är relaterade till missbruket och då i första hand AIDS och Hepatit. Lägg till detta även det avsevärda mänskliga lidandet och narkotikapolitikens misslyckande framstår som än värre. 

Det här är några kalla och entydiga fakta som samtliga tyder på att det inte är alls så enkelt som t.ex Johan Person argumenterar för, att om vi bara tar hårdare tag och förlänger straffen så minskar brottsligheten. 

Våra politiker kan ju inte heller vara okunniga om det jag ovan beskrivit vilket leder till den obehagliga slutsatsen att de medvetet, genom att ropa på de enkla lösningar som det s.k. allmänna rättsmedvetandet ibland ger uttryck för, vilseleder väljarna att tro att det faktiskt vidtas fungerande åtgärder. 

En ytterligare effekt av misslyckandet på detta område är naturligtvis att även annan narkotikarelaterad brottslighet ökat i motsvarande grad.

Jag har ingen fix och färdig formel för hur detta ska kunna förändras och trenden brytas men två saker vet jag med 100% säkerhet. För det första att vi nu, efter lång tid med den narkotikapolitik som förs och har förts, måste vara så ärliga att vi slutar att upprepa floskler, dogmer och teser och istället sätter oss ned och seriöst börjar en diskussion om en förändring av den förda politiken.

För det andra att de enkla lösningarna på mycket svåra problem, som t.ex Johan Pehrson är en ivrig förespråkare för, inte fungerar och när vi ser att något inte fungerar så måste det väl vara så att vi är kloka nog att förändra oss och istället pröva något annat!?

Vem tjänar egentligen på att myten om den lyckade, restriktiva narkotikapolitiken upprätthålls?

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 1 november, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Torbjörn Jerlerup

    Liberalen: Jag har fått fem frågor av en Libertarian till min mail. Är denne du? Jag svarar med ett inlägg på min blogg./T

  2. Jag anser att utrymmet för människan att leva ett fritt och normalt liv under eget ansvar bör bort från den detaljreglering, hot, kontroll och bestraffning som vi lever under idag. Vi får inget livskraftigt samhälle när folk hela tiden måste begränsa sig och se sig om över axeln av rädsla för myndigheters kontrollerande påbud och bry sig allt för mycket om vad andra skall tycka.Den politiska korrektheten och nymoralismen ligger som en kvävande våt filt över mitt liv. All humanism och eftertanke har gjort vårt samhälle till ett inhumant kontrollsamhälle. Jag är nog inte ensam om att tycka så.Man behöver ofta någon form av reglering, men det måste finnas sans och balans och ges utrymme för frihet även om det innebär större risker att man skadar andra.Detaljerna kan jag återkomma till sedan, för att se om ni har användning av mina enkla tips och synpunkter. Som sagt är jag glad att någon börjar arbeta med frihet i denna förtryckets kontinent, Europa. Men akta noga på att inte bli insorterade i fel fack. Det kan bli svårt att ta sig ur, även om principdiskussionerna kring även cannabis och prostitution är viktig.Jag kan skicka lite idéer så får ni gärna arbeta vidare om ni hittar något som stämmer. Ni är viktiga, och jag vill bara heja på. Men glöm inte att politik inte bara är principer, utan dessvärre och tyvärr i än högre grad taktik.

    • Michael Gajditza

      Du är välkommen med dina tankar och synpunkter. jag ser ingen motsättning alls i de principer du beskriver och den politik som vi har för avsikt att föra.

  3. Torbjörn Jerlerup

    Liberal.Vad anser du om de frågor du skrev om? Hur vill du se politiken?”Hur ser Liberaldemokraterna t ex på bygglov, demokrati, gränsdragning mot allemansrätt, alkohollagstiftning, abort, monopol, rattfylleri, eller sjöfylleri, cykelhjälmar, jämställdhet, bältestvång, äganderätt, immateriella rättigheter, fartkameror, hastighetsgränser, företagande, rätten till självförsvar, att äga och bära vapen eller kniv, eller att starta upp en vapenfabrik eller kärnkraftverk om man så önskar?”Mvh/Torbjör

  4. Torbjörn Jerlerup

    Hej LiberalenHär har du en till av grundarna.Som sagt håller vi på att grunda partiet. Vi håller på att arbeta fram programmet och vi har ca 150 personer som arbetar med det just nu.Det viktiga med oss är att vi är PRAGMATISKA liberaler. Vi har bildats som en allians mellan socialliberaler och libertarianer. Vad vi vill är att ta Sverige, och världen (!) mot ett mer liberalt samhälle.Onödiga regler och tvång ska bort. Men vi kastar inte folk på soptippen (som de konservativa vill), socialförsäkringar och sånt är enormt viktigt. Vi har flera kreativa förslag på gång om just detta.Du kan läsa mer om grundarnas tankar här:M. Gajditza: http://blogg.aftonbladet.se/21909T. Jerlerup: http://ligator.wordpress.comC.Rehbinder: http://tantrikblog.wordpress.com/A. Brihed: http://brihed.blogspot.com/J. Rejdnell: http://blog.janrejdnell.se/J. Odsvall: http://oansvarigt.blogspot.com/MVH/Torbjörn

  5. Liberaldemokraterna har verkat vara ett intressant projekt. Jag har länge hoppats att Sverige skulle begåvas med ett parti som ser till människans fria vilja och rätt att leva sitt liv.Men:Om jag läser Liberaldemokraternas alster får jag tyvärr allt mer vibbar av gammal FNL-rörelse, där quick-fix:en till att skapa en perfekt värld ligger i att utplåna USA och Israel samt att legalisera braja. Visst, det kan väl vara kul att hata Bush, USA och FRA-lagen – och lagligt röka är säkert också kul för någon. Men kan ni verkligen inte hitta NÅGRA andra frågor att driva som lite mer allmänt och tydligt inskränker vanliga människors frihet i Sverige idag?Hur ser Liberaldemokraterna t ex på bygglov, demokrati, gränsdragning mot allemansrätt, alkohollagstiftning, abort, monopol, rattfylleri, eller sjöfylleri, cykelhjälmar, jämställdhet, bältestvång, äganderätt, immateriella rättigheter, fartkameror, hastighetsgränser, företagande, rätten till självförsvar, att äga och bära vapen eller kniv, eller att starta upp en vapenfabrik eller kärnkraftverk om man så önskar?Jag har fortfarande stora förhoppningar om ett riktigt liberalt och frihetligt parti. Schabbla inte bort det genom naiva generaliseringar och vanföreställningar som hör hemma hos FNL:are och korttänkta ungdomar i de tidiga tonåren. Av vad jag läst hittills känns det som om Sverige vore perfekt bara man avskaffade FRA-lagen och legaliserade knarket. Känns lite smalt och tunt, eller rättare sagt så smalt tunt att det är oseriöst. Det antal röster man attraherar på den politiken även från oss inbitna frihetsälskare kan räknas på ena handens tumme. Världens framtid står inte och faller med fritt braja. Skaffa lite fler, bättre och mer allmängiltiga exempel!

    • Michael Gajditza

      Hej Liberalen och tack för din input. Du har lämnat samma på olika ställen så jag besvarar dom alla lika och jag ska försöka göra det så stringent och tydligt som möjligt är.1. Projektet är idag fem veckor gammalt. Vissa frågor har naturligt följt med över till projektet från det gamla Liberati som las ner den 26/9. Jag antar att det varit naturligt för de journalister som följt Liberati att efterhöra om de för många media mest intressanta frågeställningarna om sex och droger följt med till projektet och svaret på de frågorna är ett sanningsenligt ja. Projektet och det blivande partiet Liberaldemokraterna vill ha en avkriminalisering av cannabis och ett borttagande av sexköpslagen utifrån en ideologisk övertygelse baserad på rätten till kroppslig autonomi. Att sedan just cannabisfrågan kommit att bli relativt dominerande ska du inte skylla oss för utan delstaten Californien. Samtidigt så ska jag glatt erkänna att jag är glad att inte Maria Larsson fått framföra en del av sina faktiskt direkta lögner oemotsagd utan att hon har bemötts med sakliga och evidensbaserade argument. Undervärdera heller inte symbolvärdet i båda dessa frågor som jag förstår inte direkt går hem hos en äldre generation men som mycket starkt knyter an till grundläggande värderingar hos yngre. Nog om dessa frågor med detta.2. Jag upprepar att projektet är fem veckor gammalt. Vi har inte ens hunnit ha ett möte med den grupp som utgör grundarna i partiet ännu utan det har vi på söndag 7/11. det är synd att du inte har sett den energi och den glöd vad gäller politiska frågor över precis hela fältet som kommit till uttryck i de över 5000 mail som har växlats mellan medlemmar på vår maillista under dessa första veckor. Teknik har organiserats och för ett par dagar sedan så kom våra forum igång där bl.a partiprogrammet nu börjar utformas av de som är utsedda att ingå i olika grupper med olika ansvarsområden. Om du t.ex har något du finner vara angeläget att få med i ett kommande rättspolitiskt program så vänd dig gärna direkt till mig som ansvarig för just den delen. Men, och detta är viktigt, det går inte att begära att vi idag ska redovisa en klar politik och/eller klara svar på alla de frågor du ställer nu. Det finns säkert iofs rättspolitiska frågor som jag kan ge dig svar på direkt i förvissning om att vad jag svarar dig också kommer att vara vad som står i programmet. Jag kommer ändå att svara på väldigt få sådana frågor nu eftersom alldeles oavsett hur okontroversiella dom kan synas vara så ska inte vi i grundargruppen stå och lämna färdiga svar nu. Då kunde vi istället ha satt oss ner utan att göra närmare 200 personer delaktiga, och skrivit ner uteslutande våra egna tankar, presenterat dom och sett hur anslutningen blivit.Nu har vi istället valt att låta detta arbete ta sin tid. Dels för att det ska bli så genomarbetat som möjligt och dels för att vi vill åstadkomma något helt nytt i svensk politik. Ett program som inte bara är en manual över hur, vad och vilka grejer som ska fixas med lite politik för att ge oss nya mandat i nästa val utan vi vill skapa en vision av hur vårt samhälle byggs och ser ut år 2030.3. jag måste samtidigt också säga att din otålighet och frustration på ett sätt gör mig glad. Det beror helt enkelt på att jag tolkar den som ett uttryck för samma längtan som vi har i projektet efter att skapa ett socialliberalt alternativ i den svenska politik som nu så länge har saknat ett sådant. Jag vet inte hur ofta eller hur mycket om ens någonsin som du läst min blogg men för att ett ögonblick återknyta till narkotikafrågan så måste jag poängtera att för min del har det aldrig handlat om annat än att se till de missbrukandes och de beroendes bästa. Det handlar om så oerhört mycket mer än att bara få ta sig en rök på fredagar. Läs t.ex de inlägg jag skrivit om sprutbyten, vård och behandling så tror jag att du inser det. Jag vill även säga att må vara att debatten hamnat där men om du vill få en vink om hur vi själva ser på det så är det t.ex så att det första gemensamma utspel som projektet gjorde var en artikel på Newsmill skriven av fyra av grundarna som handlade om migration och integration. Har du inte läst den så finner du den här: http://bit.ly/bh4Ikv Jag har också skrivit vad som i alla fall till del kommer att bli partiprogrammets inledning och det hittar du här: http://bit.ly/bJF4EI För övrigt finns också mycket annat i min blogg som i grunden får sägas vara Liberaldemokratiskt och du hittar också väldigt mycket sådant hos min kollega Jerlerup här: http://ligator.wordpress.com/ I min blogg finns också högt upp i högerspalten länkar till andra bloggar och till vår Facebooksida. Vår hemsida arbetas det just nu intensivt med och den finns upplagd men ännu inte påfylld och riktigt strukturerad. Samtliga som jobbar med detta har även vanliga jobb, familjer och andra förpliktelser att ta hand om men ha förtröstan, det är på gång! Efter styrgruppens möte på söndag så kommer även ett manifest att spridas som också det förhoppningsvis ska bidra till att räta ut en del frågetecken.

  6. Jerker Wågberg

    Undrens tid är inte förbi! En sansad ledare om droger i SvD, iofs mest alkohol men ändå:http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/politik-ar-som-brannvin-svart-att-lata-bli_5606397.svd

    • Michael Gajditza

      Det tar sig och faktum är att det numera går att debattera frågan på ett betydligt mer sakligt sätt än för bara ett par år sedan.

  7. Knuffar!

  1. Pingback: Svensk Myndighetskontroll: Länksamling Brott o Straff « Svensk Myndighetskontroll

  2. Pingback: Punktera Sverigedemokraternas argument: ”ordning och reda” « Sverige är inte världens navel!

  3. Pingback: Brott och straff en kunskapsfråga. | Svensk Myndighetskontroll

Kommentera

