Svensk Myndighetskontroll: Corruptio – Sanning eller rättshaverist?


http://nyheter24.se/nyheter/inrikes/478177-bloggaren-corruptio-jag-behandlades-som-terrorist

Bloggaren Corruptio har gjort sig känd som en mycket hård kritiker av såväl politiker som etablissemanget i dess helhet. Det som ändå gjort honom som mest känd är hans sedan flera år pågående kamp mot polisen och polisens arbetsmetoder som han menar innefattar både mygel och korruption.

Därutöver så finns, enligt Corruptio, stark anledning att misstänka att flera poliser är inblandade direkt i grov brottslighet och att dessa skyddas av såväl politiker som poliser högst upp i polisledningen. De misstankar som finns handlar dels om poliser som misshandlat och våldtagit kvinnor, av polisen anordnade mutresor till Baltikum där man bl.a frekventerat olika bordeller och misstankar om polisens direkta inblandning i trafficing och smuggling. I något fall även om att det gått så långt som till mord och undanröjande av vittnen.

Min egen reaktion, då jag första gången för flera år sedan läste Corruptios blogg, var att avfärda honom som en typisk rättshaverist och till del gjorde jag så enbart beroende på att jag upplevde att språket i hans blogg var av sådan karaktär att många av de uppgifter han lämnade framstod som överdrivna och tagna ur luften. Vid den tiden handlade också det mesta om hans eget straff för en inblandning i en vapenaffär där han menar att han vilseförts av polisen på ett lagstridigt sätt.

ee80e580f6ba76ed.jpg

Det har som sagt gått några år sedan dess och under de år som gått har jag själv, såväl yrkesmässigt som privat, kommit att successivt få en helt annan inställning till det svenska rättsväsendet och till polisen och deras arbetsmetoder. Till det ska också läggas vad som framkommit genom media och genom olika seriösa journalisters undersökande arbete.

I februari 2008 började jag med den här bloggen och när jag tittar i arkivet och läser de första inläggen jag gjorde så kommer jag ihåg vad som var den utlösande faktorn för bloggstarten. Det allra första inlägget handlar om den s.k MC-brottsligheten och den kom till som en konsekvens av att jag konsulterats av företrädare för en av de utpekade klubbarna i Norrköping för att hjälpa till i ett juridiskt ärende.

Det ärendet, tillsammans med den handlingsplan mot organiserad brottslighet som vid samma tid antogs i Östergötland, fick mig att se och förstå hur långt vid sidan av det som är lagligt och tillåtet som såväl andra myndigheter som polisen kan gå. Sedan dess har jag skrivit åtskilligt i bloggen kring detta och hur det synsätt som präglat synen på MC-klubbar snabbt kan komma att innefatta i stort sett alla medborgare.

Mitt bloggskrivande har även inneburit att för mig helt främmande människor runt om i landet, både anonyma och de som uppgett namn, på olika sätt har kontaktat mig och vid dessa kontakter berättat om egna upplevelser som styrker sådant jag skrivit om i bloggen. Andra har kontaktat mig och berättat om korrupta poliser och om kriminella poliser.

Man har berättat om hur utredningar missköts, bevis tillkommer och försvinner, om mened och om utredningslögner för att skydda kollegor. Jag har hört berättelser om hur poliser aktivt deltar i rena kriminella operationer och nätverk. Jag har fått namn på poliser och adresser till lägenheter i Stockholm där det bedrivs bordeller som antingen skyddas av polis eller i några fall även drivs av polis.

Bergsgatan 23 Misstänkt bordellverksamhet

En sådan lägenhet ligger t.ex alldeles i närheten av det gigantiska poliskomplexet på Kungsholmen och tillhör Polisförbundet. Poliser har också gått direkt från avslutad tjänstgöring inom polisen till att bli delägare i eller föreståndare för olika sexklubbar i Stockholm varav Prive nog är det mest kända exemplet.

img514x344AB.jpg

Som en liten parentes bara så ska jag kort referera till mitt eget ärende där ju riksåklagaren nu beslutat återuppta förundersökningen. Även det ärendet är ett typexempel på en dåligt genomförd utredning, vilket i sig är tragiskt men ej brottsligt.

Det brottsliga i mitt ärende är den mened som en kriminalinspektör begår i tingsrätten. Att så var fallet visste jag själv inte om förrän jag fick del av andra uppgifter som tydligt visar att det förhåller sig så som jag påstår. Exakt vad jag avser och hur det har gått till kommer jag att berätta om när den nu pågående processen är avslutad.

Det finns mycket annat som idag pekar på att Corruptio, trots sitt ofta uppskruvade tonläge, faktiskt har rätt i mycket av det han påstår och att det anhållningsbeslut som fattades angående honom har grunder som är minst sagt luddiga.

Bland allt det som talar för Corruptio kan nämnas JK:s utredning kring oskyldigt dömda och även JK:s utredning kring ljugande poliser som skyddar varandra. Riksenheten för polismål som uppvisar en inkompetens och effektivitet som är så otroligt dålig att den knappt låter sig beskrivas i ord. Det har jag tidigare försökt att göra här i bloggen och länkar till dessa försök återfinns även dom i slutet av inlägget.

Det finns också fler och fler bloggare som tar upp dessa frågor utifrån egna upplevelser och jag ska här och nu bara nämna två.

Den ena är Peter Schjerva som driver nättidningen Payback i vilken han skrivit massor om hur polisen arbetar mot MC-klubbarna och det är Fredrik Ekdahl i Göteborg som har en egen upplevelse av polisförföljelser och trakasserier som vi närmast brukar kunna se på film där det då i allmänhet ser ut så i ett litet bananland någonstans i världen långt bort från våra gränser och vår demokrati.

Bland det som Corruptio skriver om finns en historia som jag själv varit involverad i vilket innebär att jag faktiskt kan bekräfta att de uppgifter som Corruptio lämnat om en chef vid gränspolisen i Stockholm vid namn Lars Wetter i allt väsentligt är korrekta. Jag har träffat den kvinna han misshandlat och våldtagit och även fått de uppgifter jag fick från henne bekräftade på annat håll.

Listan över de anmälningar som gjorts mot Wetter är lång. Listan över de utredningsinsatser som polisens interna utredningar gjort i anledning av dessa är så kort att den knappt förtjänar att nämnas. Så här ser enlista över anmälningar mot Lars Wetter ut och de nummer som finns angivna är alltså de anmälningsnummer de åsatts av polisen.

K229650-08, Grundanmälan gällande grov våldtäkt vid fyra tillfällen,

K226899-08, Grov misshandel

K296679-08, Ofredande

K228488-08, Misshandel Olaga hot

K339982-08, Ofredande

K298058-08, Övergrepp i rättssak

K291179-08, Olaga Hot

K226899-08, Misshandel, Olaga hot

K171706-09, Grov Kvinnofridskränkning

K228488-08, Olaga Hot, Övergrepp i rättssak

K391210-08, Olaga hot

K25349-09, Ofredande

K78987-09, Sexuellt ofredande

K87741-09, Sexuellt ofredande

K123710-09, Sexuellt ofredande

K155732-09, Olaga hot

K194398-09, Ofredande

AM-43236-09, Ofredande

AM154686-08, Ofredande

K 298058-08, Övergrepp i rättssak

K296679-08, Ofredande, olaga hot

K215546-09, Ofredande, olaga hot

K43000-09, Olaga hot

K171106-09, PM till Grov Kvinnofridkränkning Ang Dataintrång Pm

K239358-09 Upprättat av Ellen Winter Ingripandesektionen Anmälan på Täby Polisstation för dataintrång, olaga hot, behörighetsmissbruk, obehörig befattning med hemlig uppgift, tjänstefel Anmälan Läkare /Teraput Ann Wilkens efter upprepade telefonhot från Lars Wetter, Anna-Carin Ericsdottter samt Anders Gripenlöf .Även kommit över Kopia på rättsintyg markerat vad han anser hon ska ändra på och hotat henne till att göra det.

K8340-09, Olaga hot samt övergrepp i rättssak

K18960-09, Tjänstefel för att ha på något sätt kommit över rättsintyg och översända dem till läkaren K73374-09, Övergrepp i rättssak, olaga hot genom att åter kontakta läkaren Anmälan från kvinnojouren Täby/Danderud mot Polisens Internutredning samt Lars Wetter

K43000-09, Olaga hot samt övergrepp i rättssak PM

K229650-08, Beslagtagen mobil som Lars Wetter tagit från sitt arbete på Polisen överlämnas till Leif Andersson Cu Anmälan från Kari Hammer mot Lars Wetter samt ansökan om Besöksförbud K180416-09

Besöksförbud: AM-155803-08 Polisens Ärendenr:AA-438-69650-08

AM-122070-08 ” ” AA-438-53962-08

AM-152549-08 ” ” K291179-08

AM-125100-09 ” ” K229048-09

AM-37497-09

Som framgår är anmälningarna gjorda under två års tid och av flera olika personer vilket naturligtvis ökar trovärdigheten. Låt mig fråga så här: Hur många som läser detta tror att någon annan än en polis skulle kunna slippa undan åtminstone en utredningsanhållan/häktning?

 

http://www.divshare.com/flash/video_embed?data=YTo2OntzOjU6ImFwaUlkIjtzOjE6IjQiO3M6NjoiZmlsZUlkIjtpOjEyMjY0NzM5O3M6NDoiY29kZSI7czoxMjoiMTIyNjQ3MzktYWNkIjtzOjY6InVzZXJJZCI7aTowO3M6NDoidGltZSI7aToxMjg3OTQ5MjU3O3M6MTI6ImV4dGVybmFsQ2FsbCI7aToxO30=&autoplay=default

Det finns mer att berätta kring Lars Wetter och en del kollegor till honom och mycket av det finns samlat i en pdf-fil som jag lägger upp för läsning av den som vill.

Lite länkar till tidigare inlägg om riksenheten för polismål och till andra händelser där bedömningen varit sådan att den polisiära gräddfilen framstått som mycket tydlig.

https://svenskmyndighetskontroll.files.wordpress.com/2010/10/img514x344ab1.jpg2010/02/svensk-myndighetskontroll-dags-for-en-oberoende-polisgranskning

https://svenskmyndighetskontroll.files.wordpress.com/2010/10/img514x344ab1.jpg2010/04/svensk-myndighetskontroll-markligt-aklagaragerande

https://svenskmyndighetskontroll.files.wordpress.com/2010/10/img514x344ab1.jpg2010/05/svensk-myndighetskontroll-ineffektiv-polis-utreder-polis

https://svenskmyndighetskontroll.files.wordpress.com/2010/10/img514x344ab1.jpg2010/05/svensk-myndighetskontroll-sapo-kvalificerar-sig-for-rattspsykiatrisk-vard

https://svenskmyndighetskontroll.files.wordpress.com/2010/10/img514x344ab1.jpg2010/07/svensk-myndighetskontroll-om-riksenheten-for-hindrande-av-atal

https://svenskmyndighetskontroll.files.wordpress.com/2010/10/img514x344ab1.jpg2010/06/svensk-myndighetskontroll-har-vi-poliser-som-tillats-komma-undan-med-mord

 

 

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 24 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 23 kommentarer.

  1. Tjena, jo mitt email konto hos yahoo vilket jag haft sedan 2004 började i våras bli utsatt för kapningar gång efter annan. Problemen började väl efter det att länskrim först tjatat på mig att ”sluta överklaga”. När jag då höll tyst om att jag gjort det,(fick prövningstillståndet beviljat i mars iår) ja, då satte en viss P. Kron på länskrim igång att tjata hål i huvudet på mig ”du ska sluta skriva på internet”. Men han påpekade samtidigt att just han själv fick jag skriva vad jag ville om. Hm…(trevligt med subjektiv yttrande frihet) Så därefter i slutet av februari kom deras ”gisslan/medlingspolis” Mikael Borggren/kvist (har mail o tele sparat) in under pågående förhör. Trots att jag vägrat just den kontakten. Dom hade krävt att jag skulle sitta på ett inofficiellt möte i nov09 o berätta vad jag vill med polisen.? Sedan dess kapade dom allt inklusive datorn i slutet av mars. Pga min yahoomail var knuten till allt jag hade. Så numera vet jag att dator, det är bättre o låna bibliotekets.Håller tummarna för att media skriver om ditt fall, det är klent med min tilltro till HD o RÅ, ja samma soppa hela högen tyvärr. Dock hyser jag respekt för Guntra Åhlund, Nils Eric Schultz och ett par till, men många är dom ej.

    • Michael Gajditza

      Om dom har strulat med din Yahoomail så är ju det något dom har gjort hos Yahoo så har du inte anmält till företaget vad som har hänt så ska du göra det. Dom har resurserna att se ganska exakt vad som har hänt och varifrån.P. Kron gör sig skyldig till grundlagsbrott genom det han säger då han som myndighetsföreträdare försöker begränsa din yttrandefrihet.

  2. Tjena Mikael,har tyvärr förlorat kontrollen av bla mitt facebook konto och yahoo likaså. Har inte läst din artikel ovan förräns i dag.Får tacka för att du tar upp striden på flera fronter samt även nämner undertecknad. (då även jag har ett språkbruk som ibland tenderar att bli ovårdat=)Hur går det med Perklev, Åhlund o hin hole? (jag anser dom vara intet annat än just det)Det är nog en god idé att förmedla ditt fall till strasbourg. Även om du då enligt deras ”gått så långt som möjligt i medlemslandets instanser”, ej är helt uppfyllt, så kan det inte skada med mer pressade svettpärlor på pannan i RÅ-klanens förljugna skara.Mvh Fredrik Ekdahl gbg.

    • Michael Gajditza

      Vad har hänt med dom kontona då?Vad gäller riksåklagren så har man ju där beslutat återuppta min förundersökning och jag vet att förhör hållits med vittnen igen. Däremot så har inte jag hörts än men det är rätt naturligt att jag kommer sist så det är inget som bekymrar mig ännu iaf. Då detta utgör ett första viktigt steg mot resning så avvaktar jag f.n med annat.Fast håller käften gör jag ju inte direkt……*S*

  3. BidragTillDebatt

    Corruptio har jag följt ett par år. Första gången så chockades jag och läste lite mest på skoj och tänkte att han var en idiot. Dock så inser man att han har rätt i det mesta även om jag skulle vilja säga att kopplingarna är lite mer komplexa än att tex opiumpengar i afghanistan går direkt in i Bofors. Men han har ju fattat hur vapenindustrin håller politiker i ett järngrepp samt skapar sig marknader genom false flag operationer etc. Att svensk polis är korrupt visste jag redan, det är allmänt känt. Corruptio har en del mkt graverande fakta på sin sida om svensk polis och det borde därför ligga en hotbild mot honom.

    • Michael Gajditza

      Igår i Expressen var det väl, så kommer ju även Mille Mrcovic tillbaka med en del sensationella uppgifter. Han visade för övrigt upp en del intressanta kreditkortsslipar redan i slutet av 90-talet, början av 2000-talet.

  4. Det är mycket bra att corruptio får det stöd han förtjänar och att hans blogg omtalas annars får vi aldrig till någon opinion som belyser allt skit i samhället för media lär inte hjälpa oss som kämpar.Uttrycket ” rättshaverist” som stämplas i pannan på rättsökande har nu blivit ett urvattnat begrepp iom ”corruptiogate” och den uppmärksamhet han fått.

  5. Maffiapolisen jävla hycklarpack .skitriksdag = Satansdyrkare.Corruptio for PRESIDENT.Hade inte corruptio bloggat detta hade folk gapat konspirationsnöt.Trasig befolkning som förlitar sig mer på maffian än sin nästa.Tvättäkta truman.

  6. Jag har själv försökt förmå Corrupio att vårda sitt språk men jag tror oviljan till det är lättförklarad;Han är inte infödd svensk och därmed så har svenska kraftuttryck och tillmälen inte samma värde. Samma sak berättade en skolkamrat för mig för många år sedan. När han var riktigt arg svor han på finska eftersom svenska kraftuttryck inte hade samma värde för honom. Jag tror det är samma sak för Corruptio, kraftuttrycken och nedvärderingarna han har på sin sida har inget värde för honom, det är bara ord, vilka som helst. Det är tråkigt att han inte förmått vårda språket eftersom han hade nått många fler då och samtidigt hade han blivit svårare att avfärda.Det mesta av vad han skriver är dock sant vilket jag vet av egna erfarenheter. Även Fredrik Ekdahl är en bekant som jag haft mycket skriftväxling med och vet hur illa han behandlats av polis och åklagare och hur de gjort allt de kunnat för att knäcka Ekdahl och bli av med problemen. Det är således inte bara i Stockholm poliser är korrupta utan det är samma bild över hela riket. Jakten på mc-gäng har ju pågått sedan mitten av 90-talet och polisen har använt gängen till att få större budgetar till sitt förfogande. Det är det, och bara det, som orsakat att mc-gängens kriminalitet” blåsts upp till enorma proportioner. I kölvattnet av den kampanjen har polisen begått en mängd brott.

    • Michael Gajditza

      Känner igen det du beskriver eftersom min pappa alltid var arg på tyska. Jag lärde mig mycket tyska på så sätt…….*S* Det är dock lite synd med tanke på att en del av läsvärdet går förlorat samtidigt som trovärdigheten försvinner då man upplever att rallarsvingarna blir allt för vildsinta.

  7. Tyvärr hjälper det inte att kontakta janne, han är hårt hållen uppifrån……allt får INTE ”granskas”

  8. kontakta Janne Josefsson eller någon liknande! Han gillar sånt här!

  9. Corruptio återfinns även på http://www.corruptio.se (något mer ”vårdat” språk)

    • Michael Gajditza

      ok, ska ta mig en titt. Den språkliga delen tog jag med eftersom den faktiskt är så betydelsefull. Det är ofta inte vad man säger som bedöms utan hur man säger det. Trist kan man tycka men en verklighet man måste förhålla sig till.

  10. Jag är av naturen godtrogen så ända tills för ca 20 år sen trodde jag fullt och fast på allt som säga av en viss sida i en viss sak. Sen när jag fick höra en helt annan sida av samma sak blev jag förvirrad. Sen dess försöker jag inte låta min godtrogenhet spela mej såna spratt. Jag är väl snarast FÖR kritisk. Därför är jag både för och emot teorin att poliser skulle ligga bakom mordet på Olof Palme. Detta sagt för att komma med en parallell till ditt inlägg, Michael. Det som bl a talar för är indicierna från natten ifråga om underliga rörelser bland poliser i området och det som bl a talar emot är att det borde ha kommit vid detta laget eftersom ingen kan i princip hålla käften så här länge.Tack även från mej för ett bra inlägg. Man kan nog vara både sanningsenlig och rättshaverist på samma gång, framför allt om man framhärdar lite för mycket. Vem tror på att vargen kommer då?

    • Michael Gajditza

      Tack själv!Godtrogenheten känner jag igen men många av oss förlorar den oskulden vid något givet tillfälle under livets gång. Om man sedan sitter och jobbar med ärenden där man ser hur människor runt om i landet misshandlas av myndigheter och regelverk på olika sätt så får man å andra sidan jobba för att inte hemfalla åt cynism. det kan ibland vara väldigt svårt att balansera olika saker på det sättet.

  11. Jag har stött Corruptio från början och han finns sedan länge i min bloggroll…OAVSETT om han har rätt eller fel är rättshaverist eller inte, så MÅSTE man städse ifrågasätta makthavarnas maktutövare, både polis rättsväsende och militär.Det är vår demokratiska plikt. Liksom att rösta.Jag beklagar bara att hans namn blivit officiellt och det kanske får skadliga följder för hans familj…Hemikram och tack för ett bra inlägg!

    • Michael Gajditza

      Jo, jag såg också att identiteten var ute. Vet inte hur det gått till och jag är normalt ingen förespråkare av anonymitet men jag förstår dom som ändå vill vara anonyma och menar att det är en rättighet för den som vill att få vara det.

  12. Bra skrivet! Har väl själv en hel del anmälningar jag gjort mot polis, när jag var mordhotad av polis, jag anmäler det och de ändrar rubriceringen till olaga hot istället för mordhot. De fördröjer ärendet trots att jag påminner dem var 6:e månad. Ärendet läggs ner och Polisen här i Östergötland får en erinran av JO. Man har synpunkter på motorcykelkillar att de är kriminella men hurman än vänder och vrider på det så skulle jag känna mig mer trygg hos den kategorin är hos polisen.

  13. Det är fruktansvärt med en gräddfil i rättsväsendet för poliser. Det är nästan som om det finns en attityd som kan beskrivas: Han är polis och därmed oskyldig. NÄSTA!”

    • Michael Gajditza

      Det framgår ju med viss tydlighet då man granskar de ärenden som hamnar hos riksenheten för polismål där vissa åklagare under fyra års tjänstgöring inte kommit up i mer än ca. 10 åtal.

Kommentera

