Svensk Myndighetskontroll: Brott utan offer drivs vidare till hovrätt av åklagare


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7989976.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7992561.ab

Ovanstående länkar handlar om den för sexköp misstänkte f.d fotbollsmålvakten Magnus Hedman som för en tid sedan friades av Stockholms Tingsrätt. Åklagaren i målet har nu valt att gå vidare och överklagat till hovrätten.

Allt detta för ett brott som saknar offer och därför inte ens borde betraktas som ett brott. För ett sådant bott finns det ändå debattörer som krävert upp till 10 års fängelse vilket enligt min uppfattning borde ge den politiker som krävt det en tid tillsammans med en duktig terapeut som kan få fram vad ett sådant hat egentligen har sin grund i. Fråga mig inte om namnet på den politikern just nu men jag lovar återkomma och fylla i det så snart jag kommit på det.

Mot bakgrund av åklagarens överklagande i detta mål så drar jag slutsatsen att man i Stockholm inte har den resursbrist det talas om i övriga landet där man kräver en hel del för att hinna med. I Stockholm har man nämligen tid att ta en repris i hovrätten med Hedman till ingen nytta alls och till men för hovrätten som tvingas avsätta tid för detta då man kunde ha gjort något viktigare.

Behandlingen tyder även på att Beatrice Ask har fel då hon menar att åklagare ska få avgöra fler fall med hjälp av strafförelägganden med hänvisning till domstolarnas arbetsbörda. Klart att arbetsbördan blir stor om skitmål som det här ska drivas vidare.

Det är dags att avskaffa sexköpslagen!

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 23 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

