Svensk Myndighetskontroll: Har nu fått svar från Centerpartiet i de frågor jag begärt


Dags att slutredovisa kontakterna med Centern eftersom svar har inkommit.

roda-rosor_29127196.jpg

 

Först en bukett blommor till Centerpartiets Annie Johansson som svarade på det första mailet jag skickade henne i stort sett omedelbart vilket hon har all heder av. Det blev vidare ett par mail till eftersom Annie också besvarade den ursprungliga frågeställningen och bra var det då Annie Johansson är en av mycket få kvarvarande riksdagsledamöter oavsett parti, som har en äkta liberal grundinställning som gör att jag skulle välkomna henne som Liberaldemokrat när som helst.

Jag sammanfattar det vi skrev genom att ta utdrag ur mailen. Inlägget blir väl långt om jag tar med allt.

Annies första svar innehöll en organisatorisk hänvisning till vem jag skulle kontakta för att vidare få svar på den frågeställning jag hade kring Mikaelas svar på min fråga. Den fråga om Bodströmsamhället som Annie besvarar så här:

”Om du nu ställer frågan till mig, så som du gjorde till Centerpartiets info-adress så kan jag konstatera att det har hänt en hel del internt. Bland annat har inte trafikdatalagringen skrivits fram som proposition, vilken var Bodströms kelgris.

Anledningen till det är osämja mellan de allianspartierna. Ett förstärkt integritetsskydd kommer vid årsskiftet att införas i Regeringsformen för att stärka upp just integritetsskyddet i lagstiftningsprocessen.

Vidare har såväl FRA som Ipred och behandlingen av dessa blivit mer integritetsvärnande än ursprungsförslagen vilket är ett resultat av långa förhandlingar mellan allianspartierna. Men det stämmer att inget har rivits upp, men några lagar har inte valts att läggas fram och andra lagar har efter hårt arbete också modifierats till det bättre.”

Varpå jag replikerar att jag tolkar hennes svar så här:

1. Inget av det som kritiserades har rivits upp.

2. Datalagringsproppen har skjutits upp men kommer att läggas i höst om jag inte är felinformerad.

3. Den grundlagsreform Du hänvisar till är inte oomstridd och det viktigaste förslaget från grundlagsutredningen, införandet av en författningsdomstol, ströks trots att alliansen tillsammans med miljöpartiet hade majoritet för förslaget.

4. FRA lagen drevs igenom trots starka protester. Det som möjligen kan sägas blev förbättrat var sådant som ni själva inom alliansen fick backa på i den proposition som alliansen själva skrev så det kan knappast hänföras till Bodströmsamhället.

5. Ipredlagstiftningen går längre än vad direktivet krävde och har dessutom visat sig vara en så illa skriven lag att några domar ännu inte kunnat avkunnas enligt den.

6. Alliansen har därutöver enbart fortsatt Bodströms linje med ytterligare ett antal lagar av samma typ och med samma inriktning främst understödda av Beatrice Ask och Fp:s Johan Pehrson.

7. Eftersom inga Bodströmlagar behandlats så antar jag att de lagar du nämner, som har ”modifierats till det bättre” är sådana som alliansen själva gått fram med. Annorlunda uttryckt kan man alltså säga att marschen vidare in i Bodströmsamhället har fortsatt, möjligen har stegen blivit något kortare. Riktningen ligger dock fast vilket jag som en av grundarna till det nya Liberaldemokratiska partiet beklagar djupt.

Annies svar på detta:

Korta kommentarer till dina frågor. Jag brukar aldrig svara andra partiföreträdare på detta sätt eftersom jag tycker det verkar vara högst meningslöst, men gör ett undantag.

1. Inget av det som kritiserades har rivits upp.

Nej, eftersom det inte funnits någon majoritet för detta. FRA-lagen ville vi inte riva upp utan göra mer rättssäker. Och Ipred hade vi ingen majoritet att inte införa.

2. Datalagringsproppen har skjutits upp men kommer att läggas i höst om jag inte är felinformerad.

Vi får se, förhandlingar pågår fortfarande.

3. Den grundlagsreform Du hänvisar till är inte oomstridd och det viktigaste förslaget från grundlagsutredningen, införandet av en författningsdomstol, ströks trots att alliansen tillsammans med miljöpartiet hade majoritet för förslaget.

Jag är glad att jag satt med i Integritetsskyddskommittén och jobbade fram ett förslag som nu når Regeringsformen. Sedan i grundlagsfrågor så är praxis att sossarna måste vara med oss och de är bromsklossar. Av den anlending fick vi ingen författningsdomstol. Men jag kommer att fortsätta verka för detta.

4. FRA lagen drevs igenom trots starka protester. Det som möjligen kan sägas blev förbättrat var sådant som ni själva inom alliansen fick backa på i den proposition som alliansen själva skrev så det kan knappast hänföras till Bodströmsamhället.

Ursprungsförslaget var sossarnas verk, det har de ju också sagt. Men jag är som sagt oerhört kritisk till att den lades i det skick den gjordes våren 2007, man borde förankrat och bärbättrat det till den versin som nu gäller innan den ens lades i Riksdagen.

5. Ipredlagstiftningen går längre än vad direktivet krävde och har dessutom visat sig vara en så illa skriven lag att några domar ännu inte kunnat avkunnas enligt den.

Precis, instämmer.

6. Alliansen har därutöver enbart fortsatt Bodströms linje med ytterligare ett antal lagar av samma typ och med samma inriktning främst understödda av Beatrice Ask och Fp:s Johan Pehrson.

Precis. Och centerpartiet har också varit ute och kritiserat detta.

7. Eftersom inga Bodströmlagar behandlats så antar jag att de lagar du nämner, som har ”modifierats till det bättre” är sådana som alliansen själva gått fram med. Annorlunda uttryckt kan man alltså säga att marschen vidare in i Bodströmsamhället har fortsatt, möjligen har stegen blivit något kortare. Riktningen ligger dock fast vilket jag som en av grundarna till det nya Liberaldemokratiska partiet beklagar djupt.

Ja, vi får hoppas att ni finner majoriteter i Riksdagen den dag ni sitter i Riksdagen som gör det möjligt att få igenom hela er agenda.Jag kommer fortsätta att driva min liberala agenda och göra mitt yttersta där jag har möjlighet.

Efter detta mail så tackar jag för hennes svar som jag upplever som ärliga och uppriktiga. Det framkommer ju tydligt att inte heller Annie Johansson anser att det man gjort från alliansens sida är bra. Det är synd att hon fortfarande säkert betraktas som för ung annars tror jag att hon skulle kunna bli en bra partiledare i ett reformerat, modernare och mer liberalt Centerparti efter Olofson.

Även från Mikaela har ett nytt mail kommit vilket jag återger i sin helhet här:

Hej! 

Självklart är det inte vår uppgift att vare sig agera smakpolis eller tala om
för dig hur du ska hantera vårt svar. Vi ber om ursäkt för detta.
När det gäller din fråga om förteckning över lagar som ändrats.

Den form av förteckning som du efterfrågar i ditt mail finns inte upprättad.

Den lagstiftning du hänvisar till är i stor utsträckning EU-lagstiftning, som
Thomas Bodström förhandlade fram och som vi nu måste införa i Sverige. Sådana
direktiv kan vi inte välja att låta bli att införa eftersom vi är bundna av
EU-lagstiftningen. Där arbetar istället Centerpartiet starkt för att inverkan på
den personliga integriteten ska bli så liten som möjligt, samtidigt som vi på
EU-nivå försöker förändra lagstiftningen till det bättre. Det har under förra
mandatperioden skett förändringar i flera frågor som går i denna riktning. Detta
visar att det lönar sig att driva på för integritetsförbättringar och hur
viktigt det är att det finns någon som gör det.

Vänligen,
Mikaela Munck af Rosenschöld
Politisk sakkunnig
Centerpartiet - Alliansens Gröna Röst


Ursäkten godtages och med ovanstående så har iaf ett av fyra partier
svarat hittills och jag avslutar här, med ett tack, utbytet med Centern
i den här frågan.


About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 21 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 9 kommentarer.

  1. Skönt att de började svara nu – fast det hade ju varit underligt om Annie inte gjort det förstås.Du har alltså skickat till de andra partierna också? Hoppas att de lämnar svar också, speciellt intressant vore det att läsa svaret från M…

  2. Heja dig Micke och en lyckospark för god början i din politiska gärning!!Hemikramar!

  3. ……för är man såpass påläst som du är när du skriver något, så inser t.o.m politikerna att det är svårt att slå dej på fingrarna.Fortsätt så.Kao

  4. Det var ett bra svar du fick från Centern, tycker jag.Liksom det var bra att Mikaela tog sej samman och bad om ursäkt…..för du har ju rätt!Snart kommer väl (FP) (M) eller (C) försöka värva dej som sakkunnig ;-)Kao

  5. Bra att det kom svar, Intressant att de svarade så pass, men det beror nog på det urlöjliga svar du fick först. Stå på er, följer er blogg 🙂

Kommentera

