Svensk Myndighetskontroll: Svar från Centern begärt med anledning av vägran att besvara frågor


Som en uppföljning av det blogginlägg jag skrev i lördags med anledning av det svar jag fick från Centerpartiet på en fråga jag ställt dem så har jag nu skickat nedanstående mail till Annie Johansson som är ansvarig för Centerpartiets eftervalsanalys.

”Västerås 101018

Hej!

Jag skulle vilja höra Din syn på följande eftersom Du bl.a är utsedd till ansvarig för Centerns eftervalsanalys och min fråga berör hur partiet bemöter medborgare som kontaktar partiet.

I ett mail 101012 ställde jag en fråga till partiet formulerad på följande sätt:

 ”Västerås 101012

 Hej!

Inför valet 2006 diskuterades alla de olika lagar som tillkommit under Tomas

Bodströms tid som justitieminister. Tillsammans utgjorde de ett sådant kluster

av lagar på områden som alla har med kontroll, övervakning och integritet att

göra, att dessa kom att få benämningen ”Bodströmsamhället.”

Centerpartiet uttryckte vid den tiden en massiv kritik mot både Tomas Bodström

och den lagstiftning som genomfördes.

Valet 2006 gick bra för alliansen och man vann regeringsmakten. Nu, då det gått

lite drygt en mandatperiod, så vill jag be om en förteckning över de lagar från

den kritiserade Bodströmtiden, som alliansen rivit upp eller på andra sätt gjort

om för att ta oss ur det Bodströmsamhälle som hade skapats.”

I lördags 101016 fick jag följande svar från en politiskt sakkunnig hos Er.

 ”Hej!

 Jag har tittat i din blogg och jag måste få säga att ditt val av bild, naken

kvinna som ska föreställa en gris, var så smaklös, att jag avstår från att svara

på ditt mail.

Vem vet hur du vinklar och illustrerar mitt svar?

Med vänlig hälsning

Mikaela Munck af Rosenschöld

Politisk sakkunnig

Centerpartiet – Alliansens Gröna Röst”

Den bild hon refererar till finns inlagd i min blogg i ett helt annat sammanhang och har inget att göra med den fråga jag skickat till partiet. Med anledning av svaret har jag ett par frågor att ställa.

-Är det praxis hos Centern att granska de medborgare som ställer frågor om partiets politik innan man besvarar dessa genom att t.ex gå igenom frågeställarens blogg?

-Om detta är praxis, vilka andra granskningsmetoder använder man mer?

-Hur avgör man från partiets sida vad som är godkänt/icke godkänt innan man beslutar sig för att svara/inte svara på de frågor som ställs?

-Kan Du ge exempel på annat, t.ex åsikter, konst, litteratur, som enligt Er inte får förekomma hos frågeställaren eller i hans blogg för att Ni ska kunna besvara en fråga?

-Om detta är Centerpolitik och praxis, hur länge har den i så fall tillämpats?

-Kommer Du att besvara dessa frågor trots att jag inte tagit bort den bild som upprört Mikaela?

Här återfinner Du det blogginlägg jag skrivit med anledning av det svar jag fick från den politiskt sakkunnige.”

Så nu återstår bara att vänta och se om det kommer något svar på det här mailet. I vilket fall så får jag anledning att återkomma.

 

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 9 kommentarer.

  1. Skägget i brevlådan för vederbörande… skämmes ta mig fan… Åsiktsregistrering är icke tillåten i alla fall officiellt…MYCKET Bra och viktigt inlägg. Tack Micke!Hemikramar! ♥

  2. Sprid detta.Sprid vidarehttp://www.infowars.se/2010/10/20/senaste-nytt-corruptio-ar-nu-anhallen-for-hot-mot-tjansteman-1454484Gå med i http://www.facebook.com/pages/Frige-Corruptio/117407578320752#!/pages/Frige-Corruptio/117407578320752

  3. Makalöst!De skäller på Bodström men åker själva omkring med dessa lagar i behåll, som på en fet räkmacka. De tycker väl lagarna var bra, så slapp de stifta dem själva…..så nu kan de alltid skylla på Bodström och sossarna.Vilken obehaglig person, denna Mikaela ”vadhonnuhette”. Förresten: vad har en naken gris med ditt mail till henne att göra 😀 ? Hon gjorde ju bort sej med det svar hon gav dej, tycker jag.Kao.

  4. Helt otroligt vad principslöheten lyser igenom i de pseudoliberala partierna. Som representant för C får hon partiet att framstå som en tjurig 4-åring. ”-Kan Du ge exempel på annat, t.ex åsikter, konst, litteratur, som enligt Er inte får förekomma hos frågeställaren eller i hans blogg för att Ni ska kunna besvara en fråga?”Detta är nog den yttersta konsekvensen som bildas om hon vidhåller vid sin linje, där öppenhet och demokrati bara är reducerade till tomma klyschor utan substans. Att hålla politiker till svars kan ju inte gå för sig, man måste ju ha de rätta åsikterna i så fall. Högmod går före fall som det står i den gamle sagoboken från östra medelhavet

  5. Det finns ett behov av FRA. Jag som liberal förstår oron mot denna typ av övervakning, men om man som någon liberaldemokrat skrev om försvarsmakten, ska ha ett försvar som fungerar som en barndvägg, då måste man kunna upptäcka och bedöma hot mot Sverige och landets intressen i tid!

  6. Detta är mycket spännande, följer med hållna tummar =)

  7. Och jag som sympatiröstade på C :)Nej inte nästa gång haha

    • Michael Gajditza

      Var bara försiktig med vad du skriver i bloggar och på andra ställen….. Vad ska vi ha FRA till? Vi har ju centern och Mikaela….! 🙂

Kommentera

