Svensk Myndighetskontroll: Centern vägrar att svara på frågor om du har fel bilder i bloggen


Den 12/10 mailade jag följande frågeställning till Centerpartiet.

Västerås 101012

Hej!

Inför valet 2006 diskuterades alla de olika lagar som tillkommit under Tomas

Bodströms tid som justitieminister. Tillsammans utgjorde de ett sådant kluster

av lagar på områden som alla har med kontroll, övervakning och integritet att

göra, att dessa kom att få benämningen ”Bodströmsamhället.”

Centerpartiet uttryckte vid den tiden en massiv kritik mot både Tomas Bodström

och den lagstiftning som genomfördes.

Valet 2006 gick bra för alliansen och man vann regeringsmakten. Nu, då det gått

lite drygt en mandatperiod, så vill jag be om en förteckning över de lagar från

den kritiserade Bodströmtiden, som alliansen rivit upp eller på andra sätt gjort

om för att ta oss ur det Bodströmsamhälle som hade skapats.

Med vänlig hälsning”

 Tidigare idag så erhöll jag detta svar:

Hej!

Jag har tittat i din blogg och jag måste få säga att ditt val av bild, naken

kvinna som ska föreställa en gris, var så smaklös, att jag avstår från att svara

på ditt mail.

Vem vet hur du vinklar och illustrerar mitt svar?

Med vänlig hälsning

Mikaela Munck af Rosenschöld

Politisk sakkunnig

Centerpartiet – Alliansens Gröna Röst”

Efter det svaret så skrev och skickade jag följande:

”Det var med förlov sagt den absolut sämsta och svagaste ursäkt för att inte svara på en fråga som ställs till Centerpartiet jag någonsin hört! En fråga som dessutom inte har ett dugg med det blogginlägg att göra som Du refererar till.

”Vem vet hur Du vinklar och illustrerar mitt svar?” är en fråga Du kan ställa konsekvent hela tiden och i alla sammanhang vilket skulle innebära att Du aldrig lämnade något svar på någon fråga.

Detta skulle möjligen, just i Centerpartiets fall, kunna innebära en ökning av antalet sympatisörer……

Vem är Du för övrigt att begagna en sådan censur som Ditt svar innebär?
På vilka andra sätt har Du för vana att kontrollera att de väljare som vill ha svar på frågor från Ert parti också har bloggar, åsikter, klädsel eller något annat som Du kan finna vara så anstötligt att den väljaren ska uteslutas från den grupp som är vattenkammad nog att få ta del av Din nåd att i sådana lägen nedlåta Dig till att besvara en ställd fråga?

Jag tar gärna en debatt med Dig när som helst om politiska partier, censur och smakpolis och om vad svensk grundlag säger och betyder men nu var det inte det jag hade begärt utan jag vill ha svar på något helt annat. Frågan i mitt ursprungliga mail.

Politiskt sakkunnig? Det är möjligt, men i ämnet public relations och kommunikation med medborgarna, har Du uppenbart ingen som helst kunskap utan bara en uppblåst och överlägsen attityd som dessutom inte heller har täckning i sak i det argument Du använder för att vägra besvara frågan.

Som Du möjligen kan ha listat ut så var jag från början medveten om vilka svårigheter det skulle medföra att besvara frågan på ett sätt som inte gör partiet till ett parti som kritiserar och säger en sak före val för att därefter göra något helt annat efter valet.

Du kanske till och med vet att ni inte gjort ett enda dugg för att åtgärda det ni tidigare kritiserade så hårt. Centern har en lång sådan svektradition att leva upp till och med Mikaela Munck af Rosenschöld som fortsatt ansvarig för frågor som denna så ska Du se att nästa gång så kommer Ni inte över 4%. Det skulle faktiskt ge mig viss tillfredsställelse att den valnatten tänka på Dig och den insats för ett öppet, fritt och demokratiskt samhälle som Du gjort med Ditt svar på min fråga.

Innan jag avslutar detta så tänkte jag höra om Du kan rekommendera någon av Centerpartiet granskad och godkänd frågeställare, som kan ställa denna fråga istället för mig och som har de åsikter och det som nu krävs för att Du till slut ska göra det som är Ditt jobb, nämligen att besvara frågan!?”

Ja, vad säger jag nu då?

Jo, jag säger till er som läser att när ni läst klart och kanske lämnat en kommentar, gå då hem till era bloggar och kolla igenom så att ni inte har något som retar våra folkvalda ty de kan då bli kinkiga och vägra att svara på de frågor ni, deras uppdragsgivare, kan tänkas ha.

Det märks att valet är över och att Mikaela tror att det är fyra år till nästa. Även om så skulle vara så lär detta dyka upp då igen.

Nunc aut nuncuam

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 16 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 19 kommentarer.

  1. Knuffar!

  2. Jag skulle gärna kommentera på ditt inlägg, men vem vet hur du skulle vinkla mitt svar?

  3. Hmm…jag misstänker starkt att det är Mikaela själv som avbildas, stående där på alla fyra. Utredning pågår.

  4. Jag har också mailat henne samma fråga. Få se vad hon kan gräva upp om mig..

  5. ”Numera”?Jag ska maila adelskärringen så får vi se vad hon svarar mig.

  6. Tänk att Centern har så puritanska viktigpettrar anställda som Mikaela Munck af Rosenschöld. Lite tragiskt men man får väl komma ihåg att det är samma parti vars kvinnoförbundsordförande jämförde Piratpartister med våldtäktsmän förra året…Är det helt enkelt så att Centern numera är ett parti till bredden fyllt utav personer utan verklighetsanknytning som enbart sitter på sina positioner för sin egen skull?

  7. Ägd…@Mikaela Munck af RosenschöldOm du nu alltid kollar upp de personer som ställer frågor till ditt parti, är mitt råd till dig att ge detta moment lite mera tid så att du inte gör bort dig lika mycket nästa gång.

  8. Vad skall man säga? Jag blev först paff över svaret du fick, sen kom jag ihåg att detta parti fullständigt körde över massor av folk som valt att rösta på dom. Det är bara att hoppas på att fler skickar in samma fråga om och om igen tills vi fått svar.

  9. Maria de Suède

    Bilden var ju inte ens smaklös, det var¨nog för att hon inte hade nàgra svar pà din fràga… Det tror jag iaf…

  10. Centerns svar är ju direkt patetiskt och direkt urfånigt för att uttrycka sig milt. /Frekar06

    • Michael Gajditza

      Ett av de sämsta försök jag sett att dölja att man inte har något svar. Istället gör man, enligt min uppfattning, ett rejält övertramp i en ren demokratifråga.

Kommentera

