Svensk Myndighetskontroll: Jag har hittat hem!


Jag har hittat hem!


34dfb050a6fd8568fcb9019fa96cc842.jpg

Det är inte en glädjeyttring efter en blöt kväll på krogen jag avser utan att jag har hittat hem politiskt. De allra flesta brukar, då det kommer till politiska ställningstaganden och politiska partier, säga att man kan aldrig hålla med om allt som ett parti säger och vill. Jag kan hålla med om det och jag tror att det alltid kommer att vara så för de allra flesta.

Problemen med det är då den avvikande uppfattningen man har också är något absolut grundläggande och viktigt som man känner att det här kan jag inte kompromissa kring och jag kan bara inte stötta ett parti som iofs har rätt i mycket annat men inte i den här för mig avgörande frågan.

Problemen blir sedan betydligt större då det visar sig att man har ett par stycken sådana frågor och inget parti som tycker som jag i samtliga dessa.

Jag är socialliberal och stolt över detta faktum.

I år hade jag inget parti att rösta på. Inget parti som stod upp för sant liberala värderingar. Jag vill inte ha FRA-lagen, jag vill inte ha Ipred, datalagringsdirektivet vill jag heller inte ha, någon som tror att jag vill ha drogtester på barn? Jag vill heller inte ha en rättspolitik och en kriminalvård byggd på repressivitet, jag tycker inte att den handfull som bär burka ska utsättas för en särlagstiftning, jag vill se en legalisering av narkotika för eget bruk lik den lagstiftning som idag finns i Portugal och i Tjeckien, jag är motståndare till sexköpslagen.

Under en tid så försökte jag kanalisera min frustration över att inte ha ett parti att stödja och rösta på genom ett engagemang till del i Piratpartiet och även i Liberati. Jag delar i allt väsentligt PP:s åsikter kring integritet och upphovsrätt men där saknades politik för andra viktiga områden. Hos Liberati fann jag företrädare för den politik som också jag vill se förverkligad men Liberati var inget parti och det parti, Folkpartiet, som Liberati en gång skapades för att få att gå i en mer liberal riktning, har skenat iväg allt längre bort från den liberala grundsynen.

Eftervalsdebatt

Efter ett val följer alltid en debatt. En del av den debatten kom att föras hos Liberati där jag en kväll för alls inte länge sedan skrev ett mail som ett inlägg i en pågående eftervalsdiskussion och det mailet hade på något sätt en verkan som katalysator för en process som sedan gick väldigt fort och som slutade med att Liberati lades ner till förmån dels för ett fortsatt nätverkande för liberaler från alla partier via en mailinglista och en motsvarande lista för de som vill fortsätta inom folkpartiet och som fortfarande hoppas kunna ändra partiets inriktning.

Sedan så blev vi några stycken som helt sonika sa att nu startar vi ett projekt som har som mål att vi till nästa val ska ha ett klart, tydligt och väl förberett nytt socialliberalt politiskt parti i Sverige och i den stunden föddes

frihet.jpg

 

projekt Liberaldemokraterna.

Jag önskar att alla någon gång får vara med i någon situation i något sammanhang där människor samlas för att gemensamt sätta igång att arbeta för ett mål som är viktigt och betydelsefullt för dom. Den påtagliga och enorma kraft som finns i detta går nästan att ta på fysiskt. Vi visste att det fanns ett intresse för att bilda det parti som nu är på gång, men att intresset skulle vara så stort och att engagemanget skulle vara så totalt hos så många redan från dag ett, hade jag inte kunnat föreställa mig.

Den bästa bild jag kan ge av hur detta kommit till uttryck är från den mailinglista som upprättats för de som ska ingå i projektets kärntrupp och som är den grupp som tillsammans, under ledning av en ansvarig för varje område, nu börjar skriva ett kommande partiprogram.

Den bild jag vill ge speglar den fullständigt enorma aktivitet som har pågått och pågår där jag bokstavligen ägnat timmar varje dag åt att bara läsa mail som landat i min inkorg. Trots det och när jag nu tittar på hur inkorgen ser ut, så ligger där i denna minut 1659 mail som jag ännu inte hunnit läsa. Det är som att stå mitt i en virvlande tornado av tankar, ideer, uppslag, förslag, politiska teorier, organisatoriska beslut med mera, med mera och hur tröttande det än är att aldrig hinna sova så är det också in i h-e roligt.

Utveckling och framåtskridande

Själv har jag fått två ansvarsområden i programarbetet, dels rättspolitiken med grundlagsfrågan som ett eget avsnitt och dels ideologi övergripande.

Jag måste i det sammanhanget uttrycka vilket oerhört privilegium det innebär att få delta i ledningen för ett projekt som detta, där så många ytterst kompetenta och engagerade människor som jag respekterar djupt, tillsammans från grunden, formulerar en vision och en politik för hur vi önskar och vill att ett framtida Sverige ska se ut.

Jag ska inte på något sätt föregripa ett kommande program, för dit är det en bra bit ännu, men jag kan redan här och nu lova att en prioritering redan nu är helt klar och den innebär att de allra svagaste och mest utsatta i vårt samhälle kommer att få någon som plötsligt talar för dom och lyfter in frågor om missbruk och bostadslöshet i poltikens finrum. ”Boende först” är en utgångspunkt och inom det området kommer snart en mer detaljerad syn att presenteras.

Jag har hittat hem

Så inom kort så kommer den här bloggen inte längre att vara partipolitiskt obunden utan synnerligen engagerad i ett nytt parti som heter Liberaldemokraterna. Om ett par timmar ska jag ta tåget till Stockholm där vi samlas ett antal liberaldemokrater för att genom lite fotarbete på stan påbörja insamlandet av de 1500 namnunderskrifter som behövs för att på ett parti registrerat som sådant.

Om du vill stödja projektet genom att med din namnteckning stödja själva bildandet av partiet så lämna din mailadress till mig så skickar jag över den blankett som måste fyllas i fysiskt av den som stöder bildandet. Det innebär inte att du blir medlem eller ens att du behöver stötta partiets politik. Det räcker med att du kanske helt enkelt tycker att fler politiska alternativ behövs nu då vi fått två stora kolosser som står mot varandra.

Din anonymitet garanteras också genom att vi kommer att nyttja ett förfarande som innebär att det till valmyndigheten skickas ett intyg från Notarius Publicus om att vi inför honom uppvisat det nödvändiga antalet namnunderskrifter.

Med din hjälp så kommer jag alltså att till nästa val åter att ha ett parti att rösta på, något jag tackar för!

ctmpphpbv6d81.jpg

De fria fåglarna plöjer sig väg genom lufthavet.

Många av dem når inte sitt fjärran mål. Det må så vara. De dör fria.

De liknar på intet vis dem som sträcker på halsarna och kacklar vid mattråget och beklagar sig över ”galningama”. Så småningom kommer dessa kornätare att bli slaktade och uppätna.

Så går det för de tama djuren. De löper aldrig någon risk och de mister alla chanser.

(Torgny Segerstedt)

Gå gärna med i vår Facebookgrupp: http://www.facebook.com/Liberaldemokraterna

Eller titta in på vår hemsida som ännu inte kommit så långt men som kommer att byggas på för var dag som går. www.liberaldemokraterna.com


About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 15 kommentarer.

  1. Micke du känner mig skapligt vid detta laget… Är ditt parti något för mig?I så fall finns det något jag kan göra?Hemikram!

  2. Även friheten kan ha sitt pris.Att släppa lös droger i samhället, när vi redan har en som är tillåten och gör så stor skada (alkoholen) är verkligen inte att rekommendera. Inte heller att släppa prostitutionen fri, eftersom så många kvinnor (och män) lever under hot och förtryck i den branschen redan som det är nu.Men gällande FRA och IPRED håller jag med dej……..plus allt som snor väljare från (FP) så de åker ur riksdagen och nhamnar på soptippen, där de hör hemma med sina pekpinnar och sin smygfascism.Kao

    • Michael Gajditza

      Men om lagstiftningen i sig bidrar till att förvärra skadorna och att öka kriminaliteten, hur ställer du dig då? Det vi föreslår, eller rättare sagt kommer att föreslå, är inte en legalisering av narkotika utan en avkriminalisering av innehav för eget bruk. Om vi utgår från att för det första så är det med narkotika som med alkohol, en stor majoritet brukar respektive drog. Sedan finns de som fastnat i missbruk och missbruk är per definition en sjukdom. Jag tycker det är fel att kriminalisera den som lider av en beroendesjukdom och kriminaliseringen i sig skapar inget incitament för att söka vård. När du gör det så blir du ju samtidigt ertappad och vips alltså, kriminell. Inget kan heller skada den organiserade brottsligheten mer. Dessutom så frigör polisen resurser som kan användas till att slå mot storhandlarna istället för att för 370:e gången ta in ”tjackberra” för provtagning och vidare och kostsam färd genom rättssystemet. den repressiva svenska politiken har lett till att vi har ett av världens högsta dödlighetstal bland tunga missbrukare och enbart under förra året dog över 400. Totalt under 2000-talet närmar vi oss, om vi inte redan passerat, 4000 döda. Det är heller inte att ”chansa” på något nytt. Vi har som maxim att det vi föreslår i så stor utsträckning som möjligt ska vara evidensbaserat och vårt förslag är en kopia av det man införde i Portugal för nio år sedan. Ett Portugal som då hade stora problem men som idag har bättre siffror än Sverige på alla sedvanliga mätmodeller och dessutom kurvor som pekar åt rätt håll medan vår pekar åt fel håll. Vad gäller sexköp så är det du säger om hot, förtryck, trafficking ja allt är reglerat i andra lagar så vad det handlar om är att upprätthålla dessa.

  3. DennisBra talat, kändismänniskor fungerar är likriktade individer som sysslar med intriger bakom ryggen på varandra och när det möts är det puss och kram av ren mashållning.

  4. ”Han (Alexander Bard) har sin egen stil men han står ju samtidigt för vem han är så egentligen borde han få respekt för att han vågar sticka ut och vara annorlunda.”Det är inte så jag uppfattar hans agerande, att han står för något alls. Han byter åsikter beroende av vad som gynnar honom som linslus bäst. Tja, vissa människor är ju sådana…

    • Michael Gajditza

      Det väsentliga för min del är att Alexander nu i flera år, bl.a i Liberati, har visat sig besitta en god politisk analysförmåga, en utan tvekan liberal grundsyn och dessutom politiskt mod. Även om Liberati inte lyckades i det man försatt sig vid starten -att vrida Folkpartiet i en mer liberal riktning – så lyckades man genom sin blotta existens ändå tydliggöra hur snett ute Folkpartiet numera är. I sak har vi samma uppfattning i alla viktiga politiska frågor numera. Jag tyckte att han hade fel gällande upphovsrätten tidigare men i den frågan har han svängt åt ur min synvinkel rätt håll så det är inget problem. Vad gäller PP:s övriga frågor så ser jag ingen skillnad partierna emellan. Det väsentliga i politiken ska vara politiken och nu de närmaste månaderna kommer fokus att ligga helt på att utforma det partiprogram som ska bli partiets plattform och politiska grundbult.

  5. MichaelAlexander är snarare överskattad och inte minst han själv överskattar sin förmåga, annars är han ju en kul och säkert en trevlig person att ha att göra med som du själv, som lockar mig till skrat för dina naiva kommentarer ibland men det kan ju bero på att jag är betydligt mycket äldre än du som har varit med på den gamla goda tiden, när allt skulle vara så välordnat, som i sak var bara en kuliss framför verklighetens Sverige som du kunnat läsa dig till på vinst och förlust av att inte veta hela sanningen.Man kanske skulle söka medlemskap hos er och få chansen att rätta till eventuella sakfel i er agenda som är dömt att misslyckas för att få gehör för. Ni har tydligen gjort en sak rätt tror jag, att det ska få bli högt i tak i ert parti som då skulle tilltala mig.

    • Michael Gajditza

      Du åldras fort. Senast du använde det argumentet så var du äldre än jag, nu är du betydligt äldre. Jag måste i sammanhanget, innan jag svarar vidare, fråga vilket Sverige det är som du längtar tillbaka till?

  6. Om det är deltagare och batongliberaler a la oberäkneliga linslusar som Alexander Bard från Liberati-listan som skall bygga grunden till Liberaldemokraterna, så är jag skeptisk.Se upp vad du lägger ned din tid och engagermang på. Risken är stor att du bränner ut dig och vi som uppskattar dina skriverier förlorar dig.

    • Michael Gajditza

      Hej och tack för omtanken! Ett av skälen till att starta detta är att göra upp just med den liberalism som svängt till batongliberalism för att fortsätta i en riktning med bara batongen kvar i ett fast ickeliberalt grepp. Jag är inte orolig. Tillströmningen av riktigt bra namn har varit god och fler är på gång så snart de avslutat en del pågående uppdrag och tjänster.Så länge man lever i en situation med massor att göra men bara upplever detta som något positivt så tror jag inte att risken för utbrändhet är särskilt stor. Den risken kommer om det uppstår någon form av negativ stress och skulle det bli så har jag ingen prestige att försvara och inga personliga karriärsambitioner vilket gör att jag kan stå fri så långt det är möjligt i en sådan situation, säga mitt hjärtas mening och sedan gå hem i förvissningen att jag gjorde iaf allt jag kunde. Mer kan man inte begära vare sig av någon annan eller sig själv.Ser du till sakpolitiken i de frågor som PP drivit, så ligger vi så nära varandra att sardiner i en burk vid jämförelse har gott om plats. Skillnaden blir att här kommer det att bli ett heltäckande och annorlunda upplagt partiprogram skrivet på ett sätt från start där jag har en stor möjlighet att påverka utformning och resultat.Sedan tror jag att Alexander måste vara en av de mest underskattade politiska debattörer vi har. Han har sin egen stil men han står ju samtidigt för vem han är så egentligen borde han få respekt för att han vågar sticka ut och vara annorlunda. Går man till sakpolitiska frågor så får man granska vad han säger mer än hur han säger det för annars blir det ofta fel helt enkelt.Tack igen för dom uppskattande orden om mitt skrivande, det gör mig både glad och stolt och inspirerar förstås till en fortsättning! Ha en trevlig fortsättning på helgen!

  7. MichaelNi får inte ha Alexander Bard som Pr man för partiet han ego är för skamfläckat.http://www.youtube.com/watch?v=arPz0byFTx8&feature=related

  8. Oj, glömde länken som jag tänkte hänvisa till. Se http://www.youtube.com/watch?v=KRKxywqTM1Q (4:30 in).

  9. Tycker fortfarande Alexander Bard att ”kastrering av internet är nödvändig” (han talar om filtrering)?Jag har litet svårt att förstå var han står. Tidigare gick han ut i hetska utfall mot PP, och nu verkar han välkomna PP-samarbete.

    • Michael Gajditza

      Vi har redan etablerat ett samarbete så nu ser vi framåt. Om du vill läsa Alexanders egen syn på det hela så återfinner du den här i bloggen bland kommentarerna till det invandrings- och integrationspolitiska program som vi la fram häromdagen Scrolla ned ett par artiklar så ser du den.

Kommentera

