Svensk Myndighetskontroll: Cynisk bloggare litar inte på Frankrikes president


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7915598.ab 

Tänk, jag tror inte på detta. Jag tror inte att det är någon slump att det dyker upp mitt i de problem som Frankrikes president Sarkozy dragit på sig genom bl.a Burkaförbud och utvisningen av romer. Det ligger det en logik i att utnyttja en situation där det visst kan föreligga någon sorts varning för att sedan, efter att med lite kreativt tolkande ha kommit fram till stor och omedelbar fara, skapa den yttre fiende som makthavare i alla tider har använt för att avleda uppmärksamhet och för att ena nationen mot denna yttre fiende. Det ger även presidenten en möjlighet att framstå som klarsynt i sin politik som tenderat att bli allt mer främlingsfientlig. 

niqabitch.jpg
Niqabitch

 

 

All denna uppståndelse stämmer också väl med Pentagons önskan att få använda fler ”smygare” i Afghanistan och Pakistan. Det ökande terrorhotet skapar, som alltid, utökat manöverutrymme för terrorns bekämpare. Om inget händer så beror det på den stora vaksamhet som visats och om något händer så beror det på att insatserna inte varit tillräckliga och mer resurser måste tillföras alla världens antiterror- organisationer.

I Sverige låter argumentationen ibland som att somliga hoppas på att det äntligen ska smälla i Stockholms tunnelbana så att man får möjligheten att säga, ”vad var det jag sa” och inte en tanke finns på hur cyniskt detta är. Ibland så låter det också som att vi borde känna oss förolämpade av att terrorister inte väljer ut Sverige som mål för vi är visst betydelsefulla och den betydelsefullheten skulle då på något sätt bekräftas av ett litet terrordåd nån lördag då solen skiner.

Eller så är det jag som är cynisk såhär i avsaknad av gryningssol.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 8 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Jag undrar faktiskt om det inte bakom allt detta prat om terrorhot ändå lurar detta klassiska vi och dom. Vi vet inte vad dom håller på med och för säkerhetens skull ska vi bomba dom tillbaka till bronsåldern. På samma vis tror jag att folk i Pakistan och Afghanistan resonerar om oss här i väst. Då kvittar det tydligen hur upplyst man är. Det finns alltid någon som vill släcka lyset för en.

    • Michael Gajditza

      Det är ett sätt att sammanfatta som har sina poänger. Det låter som att du, liksom jag, ibland bara blir oändligt trött.

Kommentera

