Svensk Myndighetskontroll: Klarar Du vårt IQ test?


Olika IQ test florerar nu i såväl dagstidningar som i veckopress och Svensk Myndighetskontroll, som alltid är på hugget då det gäller olika trender, har arbetat fram ett eget sådant.

Eftersom de sedvanliga testen tar massor av tid så är vårt test istället ett snabbtest som du har exakt två minuter på dig att genomföra. Här följer testet:

IQ Test

 

 Fyll i och besvara nedanstående frågor. Du har två minuter på Dig!

 

 

Hur många födelsedagar har den genomsnittlige mannen? __________________

Några månader har 31 dagar. Hur många har 28? ___________________

Kan en man i Småland gifta sig med sin änkas syster? __________________

Ta talet 30, dela det med ½ och lägg sedan till 10. Vad får Du? _______________

Det finns tre äpplen och Du tar två. Hur många äpplen har Du då? ______________

En läkare ger Dig tre piller och säger åt Dig att ta ett varje halvtimme. Hur länge kommer pillren att räcka? ___________________________

En bonde har 17 får. Alla utom nio dör. Hur många finns då kvar? ____________

Hur många djur av varje kön tog Moses med sig i arken? _______________

En slaktare i köttbutiken är 175 cm lång. Vad väger han? ________________

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 5 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Så vilket IQ landade jag på dårå… stockdum eller korkad? *LER*

    • Michael Gajditza

      7 av nio är ungefär 0,77777777777777777777777777777777778 give or take, här är vi lite lössläppt slarviga i kalkylerna men jag skulle nog säga så här att det är klart över snitt.

  2. Matte har aldrig varit min starka sida… *ASGARVAR*

  3. *ASGARVAR*Slaktaren väger kött, Ett djur av varje kön, Nio får finns kvar, 1,5 timmar räcker pillren, jag har två äpplen, jag får 25, nej för han är död, alla månader, en födelsedag…jag klarade tiden… fick jag rätt?? =0)Hemikramar ♥

    • Michael Gajditza

      Två fel. Dela 30 med 1/2 = 60 + 10 = 70. Pillren räcker en timme. Du tar det första kl. 12, nästa 12.30 och det sista 13.00. Tricky…! 😉

Kommentera

