Svensk Myndighetskontroll: Obestridd världsmästare i kurragömma


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7889490.ab

Jahapp, då var det dags igen då!  Alla miljardslukande underrättelsetjänmster slår återigen på stora terroristtrumman. Observer att jag säger inte att det inte kan finnas ett hot men mot bakgrund av hur det sett ut de senaste åren så tillåter jag mig att vara mycket skeptisk. Särskilt då det hänvisas till Usama vilket jag återkommer till straxt.

Först vill jag ytterligare en gång klargöra hur det sett ut de senaste två åren 08-09. Under dessa två år har 913 incidenter och attacker skett inom EU som har terroristklassats. Av dessa har, som jag berättat tidigare, ett utförts av islamister. Vad det var och när det hände vet jag inte men det kan inte ha rört sig om någon större attack eller kanske incident är en bättre beskrivning.

Jag har,vilket förmodligen märks, ett mycket begränsat förtroende för dessa organisationer som i första hand har sin utgångspunkt i USA med CIA, FBI, NSA, Homeland Security office med många flera har fullständig pippi på att utfärda varningar. Mot bakgrund av att de inte lyckades varna för 11/9 är det rätt naturligt för en organisation som någon av dessa, att istället numera hellre varna en gång för mycket.

Samtidigt så visar det sig gång på gång att det stora hotet mot USA inte kommer utifrån, utan inifrån det egna landet och ett otal fanatiska knäppgökar på den yttersta högerkanten som med påstått stöd av potentater som Jesus, gud och jungfru Maria, med jämna mellanrum brister ut i olika typer av terrorattacker inom landet.

Spontant när jag numera ser den här sortens rubriker så ställer jag mig själv frågan om det är dags att begära statliga pengar för det nya året av regeringen eller om det är regeringen som totat ihop någon ny integritetskränkande lag som de vill få igenom? Cyniskt? Jajamensan och det jobbiga med cyniker är hur ofta de har rätt…!  🙂 Det är därför dom är cyniker.

Till sist då Usama. Skälet till att jag närmast avfärdar artiklar som dessa då de spelar ut Usama-kortet är att just det minskar trovärdigheten radikalt. Det beror på alla de motsatta rapporter som säger att USA inte ens vet om han lever eller är död. Om han nu gett sitt personliga godkännande så är detta en tämligen god indikation på liv.

Samtidigt så måste man också ställa sig frågan, -om man nu har så bra reda på gubben att man vet vad han gör och vad han säger så borde man a/ veta att han lever b/ ha en god uppfattning om var han finns. c/ om man har det så undrar jag varför man inte har fångat honom än?

Han har varit världens mest eftersökte man i snart 10 år. Varför har man inte hittat honom? Behövs han på något perverterat sätt som fiendens ansikte och som ett alibi för fortsatt krigföring?

Inte vet jag men nog vore det roligt att få svar på frågorna!!

PS. Jag slogs just av en tanke: Tänk om han bor i Rosengård…….? DS.

1237149318311.jpg

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 4 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. MichaelTusentals bilbränder och över 4 tusen skolbränder med islamistisk stämpel i de flesta fallen” blundar du för detta faktum? bara i Sverige och eldandet i Paris blundar vi för, naturligtvis gör vi det.Men det är klart sådant här skriver man inte om i skvallerpressen så dessa uppgifter kan ju inte vara santeller vad tror du?

    • Michael Gajditza

      Vänta nu. Jag har läst i en tråd i en annan blogg att det har bränts ner 5000 skolor och jag bad om en källa för uppgiften men fick aldrig någon. En annan visste att beröätta att det brann en skola om dagen vilket skulle innebära ca 280 sedan årsskiftet. Bad om källa – fick ingen.Nu talar du om tusentals bilbränder och fyratusen skolbränder och jag frågar igen – var hittar jag källan till dessa uppgifter? För det är väl inte sånt som du bara har hört….?

  2. Ja, med alla dessa miljarder, varför har de inte hittat Usama? Dålig effektivitet! Kanske använder de fel metoder… http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/10/vilka-ingrepp-i-friheten-motiverar.htmlDu har säkert läst denna text av Hans Lindblad, men den förtjänar att läsas igen. Och av fler.

    • Michael Gajditza

      Lindblad skrev ett antal texter i samband med FRA som jag minns var alldeles utmärkta allihop. Ska kolla länken och se om detta är en av dom.

Kommentera

