Svensk Myndighetskontroll: Riksåklagaren beslutar återuppta min förundersökning


Har man sagt A så får man också säga B.

Jag har tidigare berättat om mitt fängelsestraff, lagt in min begäran om prövningstillstånd i bloggen, redovisat inledningen av min resningsansökan eller rättare sagt, grunden för min kommande ansökan om resning och det sista jag skrev om detta var att en begäran skickats till åklagaren i Västerås om att denne skulle vidtaga vissa åtgärder i anledning av ett brev som min advokat fått sig tillsänt.

Här länkar. Först till begäran om prövningstillstånd hos HD i den process som då slutade där och som gav mig åtta månader i splendid isolation. Denna begäran är också det grunddokument som resningsansökan kommer att bygga på kompletterad med den bevisning i prövningsansökan i åtta punkter som aldrig förbrukades i processen eftersom HD inte medgav prövningstillståndet.

Länkar bara till del ett. De andra delarna finns intill och enklast är nästan att klicka på januari 2010 o så scrolla en bit.

Sedan en länk till advokatens brev och nu idag så kan jag berätta om ett ovanligt beslut och för min del ett  väldigt positivt sådant.

Riksåklagaren har beslutat att min förundersökning skall återupptas för att nu utreda om jag är oskyldig till det brott jag dömts för. Så här står det i RÅ:s skrivelse:

Bild (5).jpg

Det ser inte märkvärdigt ut men jag vet hur hårt man håller på den s.k orubblighetsprincipen som innebär i mycket enkla ord att det ska väldigt mycket till för att resning ska beviljas. Jag är medveten om att det är lång väg kvar och det nu fattade beslutet av PÅ är dels mycket ovanligt och dels ändå ett steg på vägen.

Så just nu så tillåter jag mig att fira lite och att känna glädje över att det inte tog tvärstopp direkt från samhällets sida vilket faktiskt var det jag förväntade mig. Nu kommer brevskrivaren att kallas till förhör och så även jag med all säkerhet. Jag kommer att vara bättre förberedd än någonsin och i hela vida världen, bland nästan sju miljarder människor så finns det inte en enda som kan det här målet bättre än jag.

Det finns av naturliga skäl inte heller någon som har större motivation än jag att driva det. Någon dag, när det är över och om jag fått rätt, så ska jag försöka beskriva åtta månaders isolering som oskyldigt dömd. Det är inte den bästa delen av mitt liv om jag säger så…….

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 1 oktober, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Michael Det finns en heder över dig trots att den har varit svår att lista ut, snart ska du se att vi lär komma överens i många frågor för jag kan inte drömma om att du tycker vårt samhälle ser bra ut, det finns många lik i garderoberna i varje riksdagsparti som borde tas fram innan vårt land körs i botten!Någonstans skrev du att du inte gillar våra riksdagspartier och på den punkten är vi helt överens om.

  2. MichaelI nödens stund får man se vilka vänner man har och jag vill nog vara din vän hellre än din fiendeför hur det än är med det jordiska är vi inte mer än människor som har våra åsikter efter ens och vars livserfarenhet.Jag vill inte rida på att jag har tjugo års längre livserfarenhet än du, men till din fördel så har du en erfarenhet som är större än min om hur det är att slåss mot myndigheter och jag har lärt mig massor av allt du skrivit, synd bara att vi har lite olika värdegrund om så inte varit fallet så kunde vi haft riktigt gemytliga samtal, så är det min vän om du nu vill vara min dito och det tror jag nog, att vara vän med ens motpoler är faktiskt lärorikt och kunskap ska man inte förakta.

    • Michael Gajditza

      Där delar jag din uppfattning, vilket kändes något märkligt att skriva….. Alla möten, alla händelser, allt man hör,ser och upplever adderas till den erfarenhetsbank som formar en människa. Använder man sin förståelse för detta på rätt sätt så är livet ett livslångt lärande som pågår till den dag man dör eller den dag då hjärnan behagar gå i strejk.Den debatt jag haft med dig och med andra företrädare för samma uppfattningar har också den varit lärorik på flera sätt. Dels har jag lärt mig att det ni tycker er uppleva är den faktiska upplevelse ni har utifrån ett sammanhang som jag upplever helt annorlunda. För flertalet av er är det alltså en ärlig åsikt eller uppfattning som uttalas. Det är något jag tar med mig till programarbetet för det nya parti som projekt Liberaldemokraterna syftar till och med det menar jag att den inriktning som vi vill ha på invandrings- och flyktingpolitiken och hur de nyankomna ska integreras kommer att påverkas av den oro som många människor uppenbarligen känner.Om det blir ett parti till slut får vi se men så här långt har det upptagit 120% av min tid den senaste veckan. Övriga 80% har jag arbetat och sovit…. För en gångs skull så kanske de siffror jag lämnar inte stämmer men de uttrycker en upplevelse av en enorm aktivitet. Ikväll började jag läsa mina olästa mail som då jag började vid 20-tiden uppgick till ca. 600 stycken. Nu efter fem timmars läsande och skrivande har antalet ökat till 822 olästa. Jag kan inte ge något bättre exempel på den glöd och vitalitet som präglar projektet just nu.Kan vi inte ha gemytliga samtal, något även jag betvivlar är möjligt, så kan vi åtminstone fortsätta att ha uppriktiga samtal. Det kan vara gott nog så.

  3. Någon särskild sort? Heineken kanske? Blåklocka eller har du en mera finlemmad smak och föredrar en Ale? En saftig bit smörgåstårta till de kanske? =0)Hemikramar!!

  4. Jag finns i din ringhörna och hejar och håller tummarna för dig goa Micke!! ♥

    • Michael Gajditza

      Hur det än går i den här delen hos RÅ så kommer ärendet till slut att avgöras av HD. Tack, kan du ta med en kylväska och ett par kalla öl i den till ringhörnan så är jag ännu mer tacksam! 🙂

  5. Har lärt känna dig lite utifrån din vettiga kommentarer och sunda åsikter, så tror jag på dig!

  6. MichaelJag är den första att beklaga dig för det du fått varit med om och därför kan du nu för en gångs skull, undvika att bestrida min åsikt om dig som person, jag kan givetvetvis inte känna dig som en av mina bästa vänner men ändå så känns det som om vi varit så mycket vänner att vi kunnat kritisera varandras åsikter där det står i stjärnorna vem som har mest rätt eller fel i våra bedömningar.Du vet orden som säger, en gång dömd alltid dömd och på förhand dessutom, som du nu överklagar förmodligen med all rätt i världen, som också givit den upplysningen om dig som person som jag kanske drar förhastade slutsatser om, men det är lätt hänt när du besvarar mina åsikter och ser mig som mindre vetande person.Om du verkligen kände till mitt rätta jag skulle du på stående fot försöka be om förlåtelse för dina förhastade slutsatser om mig som person och en del åsikter jag har.Men jag kan hjälpa dig lite på traven som får dig att förstå att jag äger mycket kunskap om människor beteende som jag givetvis dömer människor efter, det är inte en slump som gjorde att jag valde ett jobb, att jobba med unga och för all del också äldre människor av alla kategorier och härkomst som lärt mig massor om människors mentala skillnader, beroende på uppväxt och bakgrund.Jag har haft många fördjupade samtal med muslimer som tyvärr oroar mig att de bor i Sverige, när de kallas moderata, det finns inte några av den sorten som våra politiker vill framhäva, ondskan finns även hos dem, som hos islamiten av den extrema sorten, när de kallar på dem.Självklart är muslimens ondska inte medfödd utan det har med deras fostran genom Koranen att göra som har gjort dem medvetet eller omedvetet onda i sitt oförstånd.När det gäller judar så är min erfarenhet av dem att de vill framstå som ett bättre slags folk, som den inbitne sionisten också vill påskina att så är fallet ( du ser kopplingen till ett nazistiskt tänkande för sionisten) Så du kan förstå att sionisterna i EXPO har jag ett horn i sidan på av nämnda skäl. Min generella uppfattning om vår påtvingade mångkultur som är ett landsförräderi och ingenting annat, med detta i bakhuvudet när utlänngar kommer hit till Sverige och kräver sina rättigheter så blir jag fly förbannad på våra folkvalda landsförrädare till politiker.När du nu kört en stenhård propaganda mot SD så blir jag mäkta irriterad på dig för att du samtidigt stöttar landsförrädarna i riksdagen! Det här trodde jag du förstod? Men nej, detta kan eller vill du inte förstå, utan du nästan jublar när du ser hur förrädarna slår mot oss, som vill vara rättskaffens svenskar men blir förnekade vår naturliga uppgift att vilja stå för en svensk värdegrund.Jag nöjer mig med den här informationen så länge så att jag inte tröttar ut din hjärna förmycket, nu när du har viktigare saker framför dig att koncentrera dig på och jag hoppas öppet och ärligt att du får din upprättelse, för i mitt Sverige får inte sådant här förekomma att straffa oskylldiga vem det än månde vara! Jag vill känna mig stolt över mitt land och folk som tyvärr landsförrädarna i riksdagen förnekar mig och alla andra som vill vara svenskar i brist på något annat alternativ som född svensk och som vägrar att förneka sitt fosterland som massor av andra svenskar gör, som oikofoba femtekollonare eller ditåt av otillbörligt betende.

    • Michael Gajditza

      Tack för de vänliga orden och av artighet så ska jag inte här bemöta sista delen av din kommentar även om det kliar i skrivfingret.

  7. Hurra för fan.

Kommentera

