Svensk Myndighetskontroll: I USA pågår ännu barbariet


Det är, enligt min uppfattning, något djupt och allvarligt fel på ett land som avrättar människor. Om dessa dessutom är mer eller mindre förståndshandikappade så gör det hela avrättningsförfarandet ännu mer barbariskt.

http://www.aftonbladet.se/svn/tv/flash/satelliteUnified.swf?aid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2Fnyheter%2Futrikes%2Farticle7836416.ab%3Fservice%3Dtv&mid=http%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fwebbtv%2F%3Fservice%3Dtv%26menu%3Dtrue&cid=webbtv_nyheter

Avrättningen har nu skett och jag antar att en stolt nation, som påstår sig ha en inställning som säger att liv är givet av gud och alltså något heligt,  lägger ännu ett lik till handlingarna. Dubbelmoralen gör det hela än mer avskyvärt.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 23 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Icke att förglömma: Dödsstraff är sanktionerat mord från staten. Jag tycker inte att två fel gör ett rätt. Ett dödsstraff löser ju inte heller någonting. Det är extremt kostsamt och tillfredsställer bara människor med hämndlystnad och skev syn på rättvisa.

  2. Förresten är väl ALLTID en bödel ocivilicerad – även om han är anställd av staten. Dessutom är hela rättsystemet det, i de stater som har kvar dödsstraffet…..

  3. De anhöriga till offren har för mycket att säga till om i USA. Dessutom kvarstår ”öga för öga – tand för tand”.Det är ett u-land i det avseeendet och jag beklagar verkligen att kvinnan avrättas.CiaoKao

  4. En fråga förresten. Varför är dödsstraff fel? Är inte orättvisa värre? Hur kan det bli fel att avrätta någon som gjort sig förtjänt av det? Eller är din tes att oavsett man gjort så förtjänar man att leva? Hur motiverar du det? Väntar spänt på ditt svar!

    • Michael Gajditza

      Dödsstraff förutsätter i grunden två saker. Den ena är att vi är för ett vedergällningssystem i samhället som i princip är att säga ”öga för öga och tand för tand”- Dödsstraffet förutsätter också att vi plötsligt blir helt ofelbara i våra bedömningar. Här i Sverige har t.ex två dömda till livstid för mord fått resning och friats under 2000-talet. Tre om man räknar in Tomas Quick och är det något Quickfallet visar så är det att vi har långt kvar till ofelbarhet. Det krävs nämligen att vi är ofelbara för är vi inte det så kommer vi att avrätta oskyldiga.Sedan DNA teknik togs i bruk så har 67 dödsdömda i USA frigetts. Idag sitter i runda tal 3000 och väntar på döden. Låt oss anta att de till 97% är rätt dömda, något jag iofs tvivlar på då det handlar om svart man -vit jury i många fall men låt oss ändå säga 97%. Det innebär att det sart kommer att avrättas 90 oskyldiga människor och vad kallar vi den som avrättar oskyldiga? Jo, mördare.Dödsstraffet är svårt att reparera och som sagt, så länge vi inte är ofelbara ska vi heller inte ha dödsstraff.

    • Michael Gajditza

      Rättelse, de 67 jag nämner som friats ska vara 75. Till det kan läggas 160 som friats efter det att dödsstraffet verkställts…….

  5. Detta är klartexten. I jämlikhetens namn är det fel att gnälla för att hon är kvinna, men det gör inte du heller (men många andra). Hon anlitade torpeder för att mörda en man och hans son. Det låter rått och cyniskt. Jag är för dödsstraff (inte i Sverige) men bara i fårråade länder. Vissa människor förtjänar inte att leva, och alltså att dö. Jag pratar om extrema, fullt bevisade fall. Det är stötande att riktiga grisar skall leva. Vissa bör dö bara. Låter illa vad hon gjort dock. Det viktiga är att ge kvinnorna den jämställdhet dom så hårt kämpat för! Kan inte bedöma vad jag tycker i just hennes fall.

    • Michael Gajditza

      Poängen i det här fallet vid sidan av själva dödsstraffsdebatten är att hon anses vara förståndshandikappad och frågan blir om man då kan hållas fullt ansvarig för sina handlingar?

Kommentera

