Svensk Myndighetskontroll: Butlers o bröstpumpar viktigare än bl.a rättssäkerhet?


Nu börjar tankarna placera sig i någon sorts ordning vad gäller valet vid sidan av SD och var jag står i den frågan tror jag att jag har lyckats uttrycka under de senaste månaderna…..!? Om inte så rekommenderar jag en läsning av bloggen från den 15:e maj ungefär och framåt. Se bara till att du har gott om tid, mycket vätska och möjlighet att inta näring under läsandet för det finns risk att det tar en stund……….*S*

Så hur kommer man att minnas det här valet?

Det vet jag inte men jag kommer att minnas det för allt det som inte diskuterades.

För mig så är det ett val som kommer att gå till historien för att man diskuterade butlers och bröstpumpar medan rättssäkerheten sakta vittrar sönder omkring oss, något jag skrivit åtskilliga blogginlägg om.

butler-t2868.jpg 

Butlers medan ett främlingsfientligt parti spred sitt gift oemotsagda och tog plats i riksdagen.

Bröstpumpar när vi står inför en gigantisk kränkning av i stort sett varje medborgares integritet när lagen om datalagring tas fram ur skrivbordslådan hos Bea Ask.

Butlers när dessutom många tecken tyder  på att ett mer eller mindre hemligt ACTA-avtal drivs igenom.

Bröstpumpar när vi fortfarande har en Ipred-lag som tillåter en industri att göra polisarbete samtidigt som de har fått rätten att stämma dig på löjligt stora belopp.

Butlers när vi alltjämt svävandes över alltihop har ett FRA som numera utan protester i valrörelsen tillåts att lyssna lite här och där.

Bröstpumpar när tiotusentals människor står inför att utförsäkras.

Butlers när jag vill ha en författningsdomstol.

Bröstpumpar och butlers……det är vad jag kallar prioritering!

dollyparton_53175854.jpg
Bröstpumpad

 

Jag kommer också att minnas valet för det enkla faktum att jag som socialliberal, inte hade och fortfarande inte har någon som företräder mig och min uppfattning i Sveriges riksdag.

 

Jag kommer att minnas valet 2010 för att det året hade jag inget parti att rösta på. Inget parti som stod upp för sant liberala värderingar.

Jag vill inte ha FRA-lagen, jag vill inte ha Ipred. Datalagringsdirektivet vill jag heller inte ha, någon som tror att jag vill ha drogtester på barn?

ask-kiss_78985250.jpg

Jag vill heller inte ha en rättspolitik och en kriminalvård byggd på repressivitet, jag tycker inte att den handfull som bär burka ska utsättas för en särlagstiftning, jag vill se en legalisering av narkotika för eget bruk lik den lagstiftning som idag finns i Portugal och i Tjeckien, jag är motståndare till sexköpslagen.

Inget parti för mig alltså.

Jag har vid flera tillfällen skrivit i min blogg att jag vill ha ett nytt, äkta och genuint liberalt parti byggt på liberala värderingar och med en socialliberal prägel då det kommer till vad som populärt brukar kallas de ”mjuka frågorna”.

Ett parti som sätter ner foten så det märks då det kommer till övervakning och kontroll av medborgarna, ett parti som är för allt det som jag tagit upp tidigare i detta inlägg.

Jag lägger ut fyra hörnstenar att börja bygga ett sådant parti på.

 

Demokrati – måste ständigt försvaras av demokrater

 

Integritet – din egen personliga sfär, ditt privatliv som bara får granskas om du misstänks för brottslighet

 

Frihet – Din definition är säkert lika bra som min. Måste försvaras som en förutsättning för demokratin.

 

Rättssäkerhet – Följer vi FN:s konventioner och Europakonventionen så är vi en bra bit på väg.

Eftersom jag la grundstenarna så tillåter jag mig själv att lägga den första byggstenen också och det blir en Författningsdomstol för att bygga in ett skydd och en försäkring för det som ska garanteras oss av grundstenarna.

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 22 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. ”…när tiotusentals människor står inför att utförsäkras.”Socialdemokratin har använt förtidspensionering och sjukpenning för att dölja verklig arbetslöshet.Anser du att dessa människor fortsatt skall gömmas i statistiken eller förordar du medborgarlön?

    • Michael Gajditza

      Jag, som själv representerar ett antal personer som Fk bedömt kunna stå 100%-igt till arbetsmarknadens förfogande, vet att många av de bedömningar som görs utifrån de nya riktlinjer som gäller är, ursäkta svenskan, helt och fullständigt åt helvete. Här får du ett exempel på hur fel bedömningarna är: Man 56 år, har haft hel sjukersättning sedan 1991 t.o.m 2007. Första januari -08 bedömde Fk att han till 100% kan stå till arbetsmarknadens förfogande. Diagnos och handikapp: Amputerat ben ovanför knät. Ständiga problem med inpassning av protes vilket vållar kroniska sår med åtföljande infektioner och smärta. Diskbråck som ej går att operera,whip-lash skada i nacke och axlar efter trafikolycka, näthinneavlossning ett öga, psykiatridiagnoser innefattande ADHD,borderline, bipolär störning och psykopati, narkotikamissbrukare sedan 70-talet, sociala fobier.Jag anser att sjuka människor ska ha rätt till ersättning. Vilken etikett man sedan sätter på det är ointressant. Det var, som du säger, tidigare allt för enkelt att få pension. Nu har pendeln å andra sidan svängt alldeles för långt åt andra hållet (se även t.ex Annicafallet och Klamydiabrevet) och detta är heller inte rimligt.En stor skillnad ligger i att tidigare kan man säga att det allmänna drabbades av för höga kostnader medan det idag är så att enskilda fysiska personer drabbas på ett sätt som inte är rimligt.

  2. Tyvärr kan man ju inte dra någon annan slutsats än att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen med de stora partiernas goda minne. Ett resultat av kohandel och vänskapskorruption som ballat ur fullständigt.Och en stor anledning till att man fortsättningsvis vill ha rättsväsendet fullständigt politiserat.Nästa valrörelse börjar nu….

Kommentera

