Svensk Myndighetskontroll: Baksmälla och kyla


http://www.aftonbladet.se/debatt/article7815710.ab


I morse när vi vaknade så gjorde vi det till ett förändrat Sverige. Ett lite kallare, ogästvänligare och mer trånsynt Sverige. Kort sagt ett Sverige som en överväldigande majoritet inte ville ha men som vi nu ändå fått.

Jag är den förste att beklaga det men jag framför mitt eget beklagande med huvudet högt i vetskap om att jag och ytterligare ett antal bloggare gjorde vad vi kunde för att det inte skull bli så. Tyvärr så var vi för små och för ointressanta för de etablerade partierna att lyssna på då vi förde fram våra krav på att möta SD i en öppen debatt.

Istället försökte man fram till det endast återstod dagar av valrörelsen att tiga ihjäl SD vilket var ungefär lika effektivt som att försöka påverka vattennivån i Atlanten med en kaffesked. Fullständigt meningslöst, oansvarigt och dessutom korkat.

Torbjörn Jerlerup, bloggen Sverige är inte världens navel, och jag har skrivit en lång analys av varför det gick som det gick enligt vår uppfattning och den analysen hittar du här: http://bit.ly/b8AGix

Min blygsamhet borde förbjuda mig men jag säger det ändå. Det är en bra analys, ta dig gärna tid att läsa den och kom med synpunkter. Som jag sa, den är bra men allt går att förbättra så konstruktiv kritik är alltid välkommen.

En riktigt tråkig nyhet är att folkpartiets Camilla Lindberg ser ut att åka ur riksdagen. Camilla har varit en klart lysande äkta liberal i riksdagen och med en stor portion civilkurage har hon stått upp för sina åsikter. Tydligast i FRA frågan där hon till slut var ensam kvar om att rösta nej av alliansens ledamöter.

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 20 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 5 kommentarer.

  1. Jag försöker ordna upp lite mer av mina tankar om detta , och länkar bl a till dig (analysen av sd) .http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/09/de-gamla-partiernas-misstag-hjalpte-in.html

  2. @Stellan AspNu är du allt bra rolig. Kommunist har jag aldrig varit, och kommer aldrig att bli. Fram till detta val har jag röstat på blåtofsarna. Däremot har jag en liberal världssyn, det betyder bl.a att alla människor har lika värde.Ifall du inte kommer över den bitterhet och hat som dina kommentarer speglar, så kommer de småningom att kväva dig. De ståndpunkter du tidigare framfört här på bloggen gör dig till en riktigt kommunist i bästa Stalin-Lenin-stil. Stalin-Lenin var i verkligheten ”Me-myself-and-I”, sådant som du uttalat att du älskar.Du borda ta och ompröva din uppfattning om vilken politisk ideologi du tillhör.

  3. Dennis NilssonDu talar som en äkta kommunist, mer behövs inte sägas.

  4. Hatets och bitterhetens människor och partier finns det i alla länder.Partierna har olika namn, men samma lösning på allt som de anser vara grunden till det egna hatet och bitterheten: ”DET ÄR DE ANDRAS FEL”. Byt ut ”ANDRAS” mot lämplig folkgrupp.Vad händer när den ”ANDRA” gruppen inte längre finns. Vem skall hatet och bitterhetten vändas mot då?Ytterst, till slut finns det bara finns kvar en hatisk och bitter människa kvar på denna planet. Eftersom alla andra är utplånade, för det var ju ”DERAS FEL”. Vems fel är det egentligen då? Med samma logik så infinner sig insikten att det är dags att föra in pistolmynningen i munnen och trycka av.Förhoppningviss är vi människor klokare och förståndigare än så. Insikterna kommer alltid av när det brinner i den egna ändan.

    • Michael Gajditza

      Det tragiska i det du skriver ligger inte i själva orden utan i det att du till stora delar har helt rätt. Det är ingen angenäm tanke.

Kommentera

