Svensk Myndighetskontroll: Nattblandning


Har just bytt RAM-minnen i burken så nu ska det gå fortare. Lite lustig den där mänskliga strävan efter fortare, högre, längre etc. Skillnaden i det här fallet, efter 998 investerade svenska kronor, är att istället för att få betyget 5,5 i Windows egen klassificering så är den nu uppe i 5,9. Jag har inte en susning om ifall det är mycket eller lite så om det råkar vara någon som vet så upplys mig gärna.

På söndag är det val och efter kvällens debatt, som enligt uppgift ska ha varit bra, så ser det fortfarande ut som att alliansen tar hem det här. Det kom inga stora nyheter i debatten och det innebär att absolut sista chansen att göra intryck på väljarna i stort, är SVT:s slutdebatt imorgon.

Själv tycker jag att det är tråkigt att valrörelsen aldrig kom att handla om de stora, viktiga principiella frågorna. Visst, det har handlat en del om brott o straff men då endast ur ett straffrättsligt perspektiv. Jag saknar resonemang kring rättsstaten, rättssäkerhet och rättstrygghet och det alldeles särskilt mot bakgrund av hur dessa begrepp värdemässigt kommit att urholkas.

Frihet, demokrati, integritet, övervakning, datalagring alla dessa som jag menar är stora och viktiga frågor har förbigåtts med närmast total tystnad. Därför har heller Piratpartiet aldrig kommit in i debatten för den har ju helt enkelt inte existerat.

25780_103775439653861_100000642176305_103527_2829699_n.jpg

Som ni märkt så kom mitt engagemang denna valrörelse att få sitt fokus hos SD och till skillnad från de etablerade partierna så har jag i alla fall försökt ta debatten och på så sätt försöka stoppa ett främlingsfientligt enfrågeparti som inte kan räkna och vars företrädare och medlemmar och sympatisörer till stor del omfattas av tankar, föreställningar och fördomar som känns unkna och förlegade i ett modernt samhälle.

Bara att en av topparna i en av landets kommuner säger att invandrare har en ”aggresiv gen” är så urbota dumt att det borde rendera honom utvisning ur politiken för lång tid framåt. Jag ska inte nu rabbla upp en massa andra neanderthalcitat från SD utan lämnar istället två faktaupplysningar.

Under år 2008 så förövades 515 terrordåd inom EU området. Det största hotet sedan nazismen, som SD kallar islam förövade…..ja, hur många tror ni, av dessa?

Medan ni funderar på det så kommer fakta nr. 2.

Under 1800-talets andra hälft då massor av svenskar flyttade till Amerika så flyttade människor i södra Sverige, som inte hade råd med biljetten till USA, istället till Danmark. Där kom svenskarna att utmärka sig, enligt dåtidens danskar, genom att vara särskilt begivna på brott. De pekades ut i så pass stor omfattning att svenskar fick en egen kolumn i Köpenhamns brottsstatistik.

Vad vet jag, det kanske var en särskild svensk gen för de ansågs även vara begivna på sprit i en sällan skådad omfattning.

Med det sagt, åter till det största hotet bla bla bla, muslimer och islamister och deras terrorverksamhet under 2008. Antalet terrordåd de förövade av de 515 var varken mer eller mindre än noll. Huvuddelen svarade basker för och tvåa kom korsikaner.

Så vi kanske borde förbjuda baskern istället för burkan………….

Avslutar med ytterligare några valaffischer som blivit liggande.

bodström-ett-glas-vin.jpg svenskarnas-parti-blattar.jpgmaudigare-sverige.jpgAffischerna som vanligt från valaffisch.se

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 17 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Nettan Tjernkvist

    ”Åldern spelar ingen roll”… säger Thomas Bodström…. Ebentligen bara en siffra, kan undra om det är den nya vedertagna ragningsrepliken

Kommentera

