Svensk Myndighetskontroll: Brott & Straff Femte delen – ett pågående helt äkta autentiskt rättsfall


Brott & Straff

En ständigt pågående diskussion

Femte delen

Jag håller ju just nu på med en serie artiklar om brott & straff och har de senaste fyra dagarna presenterat de fyra första avsnitten. Idag tänkte jag sticka mellan med ett alldeles äkta rättsfall, nämligen mitt eget.

100115 skrev jag bl.a detta här i bloggen:

…….Men innan jag går vidare med detta så ska jag kort berätta varför jag varit tyst och frånvarande sedan 090515. Som många redan förstått handlar det om att jag tillbringat dessa månader i häkte och i fängelse dömd för ett narkotikabrott som jag inte begått.

Av det skälet kommer också mina kommentarer i och till den del som kommer att handla om själva brottet och bevisningen kring detta att vara knapphändiga och begränsade helt enkelt av två skäl.

För det första att jag med start redan idag kommer att påbörja skrivandet av min resningsansökan och för det andra beroende på att jag inte i någon endaste liten utsträckning vill riskera att på något sätt kontaminera denna med ett offentliggörande av bevisuppgifter som motparten för tillfället inte ska ha tillgång till. Försvaret har under hela processen mest reagerat. Nu är det dags att vända på detta och att ta initiativ och agera!”

Nu har jag sedan ett par dagar tillbaka funderat på om jag ska berätta eller inte berätta vad som har skett sedan dess och har kommit fram till att det inte kan skada processen om jag gör det.

Jag har hela tiden, från gripandet, genom processen, nästan 6 månader i häkte och två månader i anstalt hävdat att jag inte är skyldig till det jag dömts för. Jag skrev också under tiden i häkte en begäran om prövningstillstånd i Högsta domstolen som, om jag får säga det själv, var riktigt bra.

Det är däremot nästan helt hopplöst att få ett prövningstillstånd om inte det finns något i målet som kan vara till ledning för rättstillämpningen i framtiden. Frågan om skyldig/oskyldig är mindre intressant och ses som avgjord genom beslut i lägre instans.

Det som nu är aktuellt för min del är en resningsansökan. För att en sådan ska beviljas krävs väldigt mycket och under de senaste 20 åren har resning bara beviljats i ett tiotal fall. Det som i första hand måste visas, och nu ligger hela bevisbördan på den dömde, är ny bevisning som om den hade lagts fram i den tidigare processen med sannolikhet skulle ha inneburit ett annat utslag.

I min ansökan om prövningstillstånd fanns åtta olika punkter som jag då anförde som ny bevisning jämfört med hovrätten men i en begäran om prövningstillstånd har detta mindre betydelse än i en ansökan om resning. I och med att HD avslog min ansökan så kan jag nu åberopa dessa åtta punkter som ny bevisning i resningsärendet. De punkterna räcker i sig inte till att resning beviljas.

Det har hänt mer som kommer att utgöra underlag för ansökan och det absolut enskilt viktigaste är detta som jag redovisar genom att helt enkelt scanna in ett brev från min advokat till åklagaren i Västerås i vilket begärs att förundersökningen ska återupptas med hänvisning till en kommande begäran om resning. Jag har tagit bort namn ur texten.

Bild (2).jpg

Utöver detta brev så vet jag nu också med 100% säkerhet att ett vittne i rättegången begick mened. Jag vet också hur jag ska bevisa det men det hänger på ytterligare en person så hur det går vet jag inte i nuläget. Jag hoppas naturligtvis på att få med även detta i en resningsansökan.

Det som nu kommer att hända är ingen snabb process utan den kan dra ut på tiden. Det första som inväntas är åklagarens respons på det skickade brevet.

Den som önskar ta del av den begäran om prövningstillstånd som nämnts i texten ovan och som även kommer att utgöra grund för resningsansökan hittar den här:

http://bit.ly/cKbWiL

Det ska, åtminstone för min egen del, bli spännande att följa fortsättningen.

 

 

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 16 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 10 kommentarer.

  1. vi är inte vår grupp. vi är individer

  2. MichaelJag håller med självklart gör jag det, att bara de skyldiga ska hängas ut, men då blir det obegripligt att du hänger ut hela SD som ett parti och brottsligt.

    • Michael Gajditza

      Har jag gjort det? Det jag hänger ut som du kallar det är partiets politik plus i enstaka fall personer i partiet som gjort något som står i strid med lagen. Verkstadsarbetare Jonsson som blev medlem i våras har inget med det att göra.

  3. MichaelSD är en grupp och muslimerna är en grupp sossar en grupp osv eller hur?Försöker du dra alla över kam? då är du inte trovärdig, våra politiker gör ju inte något annat än att tala om grupperingar!

    • Michael Gajditza

      Förstår faktiskt inte hur du menar? Inom vardera gruppen finns det personer som begår brott. Brott är alltid individuella på så sätt att du är endast ansvarig för dina egna handlingar. Har ingen aning om ifall det var det du var ute efter, har jag fel så förtydliga.

  4. Lycka till Michael. Jag följer det med intresse!

  5. Tänk på hur många artiklar om brott du kunde skriva om som redogörs på TV 3 EfterlystMen det förstås det handlar till 95 % om invandrare och det duger inte i vår demokratursom kommer att så förbli så länge vi är ett mångkulturellt samhälle!

    • Michael Gajditza

      När jag skriver o brott översiktligt och principiellt så innefattar det naturligtvis både svenskar och invandrare. Till skillnad mot SD så väljer jag inte ut och redovisar bara svenskar på motsvarande sätt som dom redovisar invandrare. Jag tror nämligen inte på att ställa grupper mot varandra på det sätt som SD gör.

Kommentera

