Svensk Myndighetskontroll: Oavgjort en seger för Reinfeldt


http://www.svd.se/nyheter/politik/valet2010/valets-viktigaste-debatt_5308235.svd

Då var den avgjord, valets viktigaste debatt som den kallats. Statsminister Fredrik Reinfeldt vs statsministerkandidaten Mona Sahlin. Tänk, jag tycker mig ha sett den här pjäsen förut!

Samma skådisar, ett något justerat manus och en uppfräschad scen var något av det som slog mig i början av programmet. För övrigt var sig allting påfallande likt med ett par små undantag gällande själva framförandet av de repliker som skulle sägas.

monasahlin.jpg

Mona Sahlin hade i dagens uppsättning uppenbarligen finslipat sina uttrycksmedel och lyckdes idag bättre än tidigare med sin gestaltning av den patosfyllde kandidaten med det mänskliga engagemanget. Replikerna levererades med större stringens och med välmodulerad stämma. Kvällens scenkostym var som vanligt vald av någon underlydande som uppenbarligen är förtjust i second hand och retro.

Mona jobbade bra. Bättre än tidigare men inte tillräckligt bra för att rubba Fredrik ”Hundöga” Reinfeldt som dock i dagens föreställning antingen var sämre än tidigare eller åtminstone framstod som sämre i ljuset av Monas förbättring. Statsministern verkade ikväll lite spänd och hans verbala fotarbete var inte av samma klass som tidigare.

En vanligtvis väluderrättad källa nära den moderata ledningsbunkern, har meddelat att det på det moderata partihögkvarteret till och med hade talats om att det synts en liten spricka i Reinfeldts teflonöverdragna yttre. Reinfeldt varken log eller skrattade lika mycket som tidigare och pjäsen tappade något av den tidigare revykänslan. Då han ändå tog till ett leende, räckte det som vanligt inte till ögonen.

kampanjbidrag.jpg

Vem som vann? Ja, säg det för nu gäller inte vanliga förutsättningar. Detta är valets slutspurt och alliansen förefaller ha en betryggande ledning. Spelar man defensivt och inte utsätter sig för risker den sista veckan så har man utomordentliga möjligheter att åter få lyfta den åtråvärda regeringsbucklan.

Dagens duell var ett kliv framåt för Sahlin som når oavgjort denna gång. Mot bakgrund av att hon hade behövt en utklassningsseger så är det till slut ändå så att det är alliansen och Fredrik Reinfeldt som står som segrare efter kvällens föreställning.

Nunc aut nuncuam

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7770630.ab

EDIT: Efter att ha läst de stora tidningarnas analyser och sett hur olika snabbmätningar av vem som vann debatten utfallit så är det bara att inse att Mona Sahlins förtroende är så lågt rent allmänt att jag nu vågar påstå att det spelar egentligen ingen roll om hon sliter häcken av sig eller åker på semester den sista veckan. Det är ändå kört och hon riskerar därmed att bli en ren parentes som partiledare för S.

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 12 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 27 kommentarer.

  1. Skrev Michael om fablernas värld och nästa gång blir det väl en rapport från skärgårdsgatan där man kör med skäringar om det mesta.

  2. Michael Du har missat en sak det handlar om att tömma flyktingläger som Reinfeldt har skrivit under på att Sverige ska ta på sig att hjälpa till med detta på FN anmodan och då får du förklaringen på hur Sverige ska ta emot 2 miljoner invandrare fram till 2014!Men lugn det är fem läger som ska tömmas, tre kommer jag ihåg, Somalia, Eritrea och Sudan plus två till och när det uppdraget är slutfört så har vi säkert fått hit, tre miljoner människor och lite till när nu Reinfeldt envisas med att importera arbetskraft till jobb som inte finns!Förresten ta det inte så hårt vad ska man tro du som vill legalisera knarket i Sverige? Om du inte använder skiten själv.

    • Michael Gajditza

      Att vi tar vår flyktingkvot har inte ett smack med era förvirrade påståenden om 2 miljoner att göra. Jag vill legalisera för eget bruk på samma sätt som man gjort i Portugal där det efter nio år med den nya lagstiftningen står fullständigt klart att användandet minskat, brottsligheten gått ner och fler människor erhåller behandling. Det är ett exempel på en resultatinriktad politik istället för den svenska som mer handlar om att försvara en princip, må vbara helt orealistisk.

  3. Det här är extrem högerpolitik och ingenting annat skrivet luddigt så inte folk ska förstå att vi skattebetalare ska få stå för notan,CitatJag beklagar att du inte uppskattar vår integrationspolitik. Vi är dock övertygade om att det är rätt väg att gå att ha en positiv syn på invandring, att uppmuntra arbetskraftsinvandring och att kombinera det med tydliga försörjningskrav för anhöriginvandring. Det är en politik som vi anser är ansvarsfull och vi har inga problem att försvara den, i Borlänge eller någon annanstans. slut på citatNär det gäller Borlänge så hade jag ställt frågan om Moderaterna ansåg det rätt och riktigt att låta Borlänge ta emot flest somalier och till råga på allt är 53 % av dem analfabeter, det är en snygg arbetskraftinvandring!

    • Michael Gajditza

      Somalierna flyr från ett avskyvärt krig och kulor tar inte hänsyn till bildningsnivå. Humanism och empati Stellan, hört talas om det?

  4. Michael”Varenda en av de här punkterna har jag redan bemött på ett eller annat sätt i andra sammanhang”.Hur kan du påstå detta när du är SD fiende som vill göra något åt det som småbarnsmamman påpekat för Rienfeldt.?Är du helt ifrån vettet? Har du personligen fått på käften av en Sverigedemokrat och nu gör du allt för att hämnas på partiet med medlemmar och sympatisörer.Eller är det ditt eventuella knarkande som fått din hjärna att skrumpna och begriper inte bättre?

  5. Man märker på dig Michael när du får dina abstinentbesvär då är du inte trevlig, men så fixar du ett uppåtjack och då får du fram din utsökta humor, obegriplig, men kul ändå när du klampar i klaveret.Så kan man nog betygsätta din medverkan för att få ett rumsrent Sverige med laglydiga medborgare,att jobba i motsatt riktning som som ger näring åt anarkister är ditt signum med dina flesta artiklar.

    • Michael Gajditza

      Ok Stellan, jag tillåter mycket på den här bloggen som du vet men i dina senaste inlägg så tangerar du gränsen.

  6. Framförallt tycker jag att han var mer statsmannamässig. Jag fick intrycket av att han var mer självsäker än Sahlin och hade mer självförtroende. Han nådde helt enkelt bättre ut med sitt budskap genom rutan. Han gjorde dessutom ett mycket bättre ”sista minuten” tal till väljarna än vad Sahlin gjorde. MVH Frekar06

  7. Ett citat som är riktat mot Fredrik Reinfeldt- mord och skottlossning sker på öppen gata. Varje vecka.- tonåriga flickor blir bortgifta på sommarloven och ofta inte får slutföra sin skolgång.- brandmän blir utsatta för stenkastning då de rycker ut för att släcka en brand.- bidragsfusk och fejkade sjukdomar leder till uppehållstillstånd och medborgarskap- brottslingar får löjligt låga straff trots att de förstört livet för många anhöriga och drabbade.- massmedia inte använder ”drevet” mot våra politiker och myndigheter för att kräva att ärliga människor ska kunna gå ute och oärliga ska sitta inne.- gamla människor befinner sig i total ensamhet och misär efter att inte kunna klara sig själva längre.- platserna inom åldringsvården inte räcker till och att det saknas pengar att bygga nya.- svenska flickor blir kallade horor på sin skolgård.- religion är ett skäl att separera flickor från pojkar och kvinnor från män manliga uzbekiska SFI-studenter bestämmer var kvinnorna får sitta och när de får tala i en skattefinansierad utbildningslokal.- dömda brottslingar som har uppehållstillstånd inte utvisas ur landet- man kan ljuga sig till personligt uppehållstillstånd.- yttrandefrihet råder så länge man säger det som är politiskt korrekt.- det är rasistiskt att man ska ta omhand sina egna invånare framför ekonomiska flyktingar.Så Fredrik, det är val om en vecka. Jag har tills dess att bestämma mig. Vad tror du jag kommer rösta på?Småbarnsmamman

  8. Heja Forsblom som ger dig svar på tal Michael, där har du en från partiet att tampas med och jag håller med om att du borde läsa igenom SD nittionio punkter och då förstår du hur fel du har!Om jag var tvungen att välja mellan något parti av S,M, och SD så blir valet på SD en självklarhet om man är svensk!Sossarna är som yra irrande höns och letar efter Tuppen som ingår i en hönsgård,Högernissarna köar utanför systembolagen för att hålla sin fylla igång.Sverigedemokraterna kör som vanligt med sin lugna mjuka stil och charmar väljarna.

    • Michael Gajditza

      Är du bakis en måndagmorgon? Du verkar sådär irriterat känslig igen. Forsblom har jag redan svarat på Sourze. Hans tyngsta argument var att jag skulle ta två djupa andetag så det kändes inte besvärande.

  9. Senaste uppgifterna talar om 18 till sjukhus varav tre allvarligt skadade. /Frekar06

  10. Debatten var bra tycker jag och jag tycker nog att Reinfeldt vann. Jag bytte dock kanal under en liten del av debatten för att försöka få mer info om den stora tågolycka som inträffat utanför Norrköping där ett X2000 tåg kört in i en grävlastare. Vad grävlastaren gjorde i närheten av spåret förstår inte jag, trots att det pågick underhåll där. Den ska inte vara i närheten. Något måste ha gått fruktansvärt fel. http://www.expressen.se/nyheter/1.2132429/manga-skadade-i-stor-tagkrockMVH Frekar06

  11. Jag hoppas verkligen att Mona segrade uti vardagsrummen…Hemikramar!

  12. Rätt kul, båda två! Är detta den nya valaffisch.se ?

  13. Jag tycker att Reinfelt gjorde ett väldigt osäkert och oengagerat intryck.

  14. Jag vill INTE ha en blå regering 4 år till. Kanske med (SD) som partner om det ligger på gränsen, för så kommer det tyvärr bli. Gud bevare oss ftrån dem! Jag vill ha en rödgrön regereing.Inte för att det ena eller det andra har någon större betydelse. Det är andra krafter som styr……och det vet du också.Kar

    • Michael Gajditza

      Jag gjorde nyss ett tillägg i artikeln och det är att Monas förtroende är så lågt att det nu, med en vecka kvar, inte längre spelar någon roll vad hon gör.

Kommentera

