Svensk Myndighetskontroll: 2022


Piratpartiet har på sidan http://2022.nu/ bjudit in olika personer för att där skriva något kring hur det kan tänkas se ut och vara i Sverige och världen om 12 år, alltså år 2022. Jag hade nöjet att få vara en av dom som bjudits in och detta är vad jag skrev på temat.

”Idag är det den 11/9 i nådens år 2022 för att använda ett ålderdomligt uttryck. Jag har nu varit pensionär i snart två månader och haft tid att sammanfatta och se tillbaka på tid som förflutit och det som slår mig när jag gör det är hur fort allting gått och fortfarande går. Acceleration är nog det ord som bäst beskriver planetens utveckling. I ökande hastighet lär vi oss och tar del av nya kunskaper och insikter.

11/9. Ett historiskt datum och idag är det alltså precis 21 år sedan attacken mot USA från det lilla terrornätverket al Qaida som under ledning av den förvirrade Saudiarabiern Usama bin Laden lyckades genomföra ett terrordåd som skakade världen.

Ett dåd som sedan under en följd av år kom att påverka en lagstiftning i västvärlden som till slut blev så omfattande och integritetskränkande att såväl rättssäkerhet som demokrati höll på att gå oss ur händerna. Vi höll alltså själva på att göra det terroristerna helst av allt ville se, vi höll på att ge upp vårt öppna samhälle till förmån för något mycket svartare och otäckare än någon stat tidigare upplevt ur kontrollsynpunkt.

Men, som alla nu vet, så kom denna reaktion från de då etablerade partierna också att mötas av en motreaktion som från början utgjordes av ett litet nätverk och av ett litet lila parti som ingen då riktigt tog på allvar. Första gången Piratpartiet ställde upp i riksdagsval så hade integritetsdebatten knappt sett dagens ljus men i och med FRA-lagens införande år 2008 så fick partiet det avstamp i opinionen man behövde.

Den FRA-lag som även den från början till sin utformning i mycket var ett resultat av 11/9 attacken. Paradoxalt nog så kan Piratpartiet alltså delvis och indirekt sägas ha fått sin näring i starten av vad som hände den 11/9 2001.

Efter FRA debatten och den stora fildelningsdebatten samt PP:s framgång i Europavalet 2009 så var nog många säkra på att nu bär det hela vägen till riksdagen också av bara farten men i valrörelsen 2010 fick partiet i sanning känna på hur det är då någon annan (läs de stora etablerade partierna) sätter agendan och plötsligt fanns ingen diskussion längre kring PP:s hjärtefrågor.

Jag minns det som igår, trots att det är tolv år sedan, att tre veckor före valet så såg det fortfarande mörkt ut i opinionen och den tidigare optimismen hade börjat naggas i kanten. Jag minns också det otroligt uppoffrande arbete som alla dessa ideellt arbetande entusiaster la ner på att få in sitt parti i riksdagen och jag minns hur innerligt jag önskade att de skulle lyckas.

3912213612_ccdf28863f_z-290x193.jpg

Nåväl, allt det där är historia nu och tre mandatperioder senare är PP väletablerade som det tredje största partiet och har under den senaste mandatperioden också ingått i regeringen. Partiets största insats tycker jag själv hittills har varit att man fått till dels en grundlagsändring som gör att varje ny lag som stiftas också måste klara det som kallas integritetskontrollen.

Vid denna så analyseras alla nya lagars effekter för den enskildes integritet och en lag som inte uppfyller de stränga krav som ställs på integritetsskydd går heller inte vidare i lagstiftningsprocessen. Går lagen vidare så kommer vi till den andra av de stora reformer som PP varit drivande för att genomföra och det är införandet av en författningsdomstol.

Här granskas lagen ur ett grundlagsperspektiv och även ur ett rättssäkerhetsperspektiv. Även här är kraven stora på precis det sätt en rättsstat som den svenska har rätt att ställa.

Ett tredje PP initiativ som jag absolut anser måste med på en lista över partiets bedrifter är det som bestämdes år 2014 angående ett lagstiftningsmoratorium. För er som inte minns så kan jag berätta att Sverige vid den tiden hade nästan 1500 lagar omgärdade av 2350 förordningar och ingen kunde längre överblicka effekterna av nya lagar.

Detta var något som det tidigare lagrådet varnat för skulle komma att ske men ingen lyssnade vid den tiden på de varningar som uttalades och som alltså även kom att besannas. Då kom förslaget om ett moratorium innebärandes att under två år så skulle inga nya lagar stiftas utom i händelse av en synnerligen akut och annars olöslig kris av något slag.

Riksdagen fick istället för sin vanliga lagstiftande uppgift i uppdrag att genomföra en analys av vilka lagar som kunde rivas upp och tas bort och vilka som kunde rationaliseras och förenklas. Just de två orden, rationalisera och förenkla i kombination med de gamla slagorden Riv upp! Gör om! Gör rätt!, kom sedan att på ett enormt positivt sätt prägla det arbete som genomfördes.

År 2016 var man klara och det uppsving i ekonomi och aktivitet som följde på att så många hämmande och passiviserande lagar revs upp och försvann har västvärlden inte sett maken till varken förr eller senare och jag är stolt över att kunna säga att jag röstade på det parti som la förslaget d.v.s Piratpartiet.

Att ämnen och frågor kring demokrati, rättssäkerhet, integritet och frihet ska prägla allt politiskt arbete är idag år 2022 en självklarhet. Kom dock ihåg att det är bara tolv år sedan det var helt annorlunda och det lär oss åter en gammal sanning. Demokratin är inte given.

Den måste ständigt försvaras och förnyas och i det arbetet har Piratpartiet under dessa tolv år gjort en avgörande och banbrytande insats som vi alla har anledning att vara tacksamma för!”

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 12 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Var är min inbjudan som verkligen vet hur Islamlandet här ser ut 2022.

    • Michael Gajditza

      ja du, fråga inte mig. Du får ju å andra sidan så mycket plats här att det motsvarar många artiklar. Funderat på en egen blogg?

Kommentera

