Svensk Myndighetskontroll: Inleder en artikelserie om Brott & Straff


På grund av halsont, snuva och mer eller mindre tappad röst så sitter jag vid datorn istället för att vara i Humlegården, vilket grämer mig. Jag hoppas att Freedom not Fear blev en lyckad manifestation trots diverse strul!!

Jag har istället pysslat med detta:

 

Brott & Straff

En ständigt pågående diskussion

 

Idag tänkte jag påbörja en liten serie artiklar på temat Brott & Straff som, i olika antal delar för de tre huvudområden jag valt, är tänkt att på ett mer samlat sätt än vad jag tidigare gjort ta ett grepp om en del centrala frågeställningar.

Jag har här i min blogg skrivit mängder av artiklar på detta tema men då oftast på känsla och inspiration med avstamp i någon aktuell händelse. I den här miniserien har jag sammanställt , kompletterat och fräschat upp det materialet på ett mer strukturerat och därmed också mer lättläst sätt och dessutom  lagt till en hel del nytt.

Ni som följt bloggen en tid kommer säkert att känna igen en del samtidigt som jag naturligtvis hoppas kunna presentera en och annan nyhet

Det är dock märkligt hur fort saker man skrivit börjar kännas förlegade trots att det kanske bara är 1,5-2 år sedan de skrevs. Å andra sidan så har takten i lagstiftningsarbetet varit högt uppskruvad vilket givetvis bidrar till snabba förändringar som gör att gammalt material verkligen blir just gammalt och obsolet på kort tid.

De huvudområden jag tänkt skriva om motsvarar steg i rättskedjan och det är alltså dessa:

 

Brotten

Processen

Påföljden

 

Vi har idag en rättspolitik och ett debattklimat som bygger på medveten osanning, felaktigt använd statistik, ett cyniskt utnyttjande av att spela på människors mest primitiva känslor av hat och fruktan och en djupgående brist på humanism.

 

När man läser medias rapporter kring brottslighet och då man tar del av indignerade och upprörda politikers olika utspel i den rättspolitiska debatten får man ibland ett intryck av att vi lever mitt i ett samhälle där medborgarna i hög grad tycks vara upptagna med att utsätta varandra för våld.


Den här artikelserien är avsedd att ge en nyanserad och korrekt bild av hur verkligheten ser ut och kommer på så sätt att bli en motbild till den bild som idag är allmänt spridd och accepterad som varandes en sann bild.

 

Jag avslutar den här lilla inledningen med en fråga.

 

Om vi antar för ett ögonblick att det som sägs i debatten är sant och vi vet att polis och rättsväsende fått mycket stora resursförstärkningar så borde väl detta i rimlighetens namn också leda till att ett mycket större antal människor hamnar i fängelse enligt formeln, ”om X poliser löser Y brott = Z interner så borde X+A poliser lösa Y+A brott = Z+A interner”.

 

Visst har antalet intagna i anstalt ökat men på intet sätt i nivå med vad man skulle kunna förvänta sig om man ser till de påståenden som idag förekommer i den allmänna debatten. Även antalet intagna visar alltså att den bild som sprids i hög grad är en mytbild.

 

Om bland annat detta handlar den första delen i min kommande serie om brott och straff som publiceras imorgon söndag.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 11 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

Kommentera

