Svensk Myndighetskontroll: Finns "svenska värderingar"?


Vad är egentligen ”svenskhet”?                         

I många debatter sägs att vi måste försvara svenskheten mot både det ena och det andra.
Det har fått mig att fundera på vad svenskhet egentligen är men jag kommer inte fram till nåt svar annat än mammas köttbullar, smörgåsbord o Kalles Kaviar vilket lika gärna kan bero på att jag är hungrig.

För att kunna försvara något så måste jag veta vad det är och när jag vet det så kan jag ta ställning till vad jag tycker men det kanske finns så många olika tolkningar att det helt enkelt är en fråga som inte låter sig förklaras eller beskrivas på något enkelt sätt.

Vet inte om ni känner igen vad jag menar nu men ibland när jag varit utomlands en tid och flyget kommer in över Sverige så får jag som en särskild känsla i bröstet. När jag försökt analysera den känslan så kommer jag fram till att det handlar om att komma hem.
Inte specifikt att komma till just Sverige även om nu Sverige råkar vara mitt hem.

Så svenskhet kanske kan beskrivas som ”platsen där jag känner mig hemma” och så får man fundera över vilka faktorer det är som skapar just hemkänslan.

En del menar att det handlar om språket och att språket ska bevaras. Det tror jag i grunden är omöjligt. Språk har ständigt genomgått förändringar och med dagens utveckling av samhället i stort så påskyndas den processen. Ett exempel på hur snabbt förändringen kommer är t.ex att titta på hur de yngre skriver idag.

De är uppvuxna i en värld som bygger på teknik och snabbhet och anpassar följaktligen skriftspråket efter det och efter att det internationella ”teknikspråket” idag är engelska. Därav alla de förkortningar man ser att de använder. Brb, btw,lol, IRL, AFK som exempel..
Den förändringen är på något sätt given i en värld där man idag på ett enkelt, smidigt och självklart sätt slår igång datorn och pratar med ljud och bild med sina tre närmaste vänner samtidigt i London, Melbourne och Los Angeles.

Den ökande internationalisering som genom detta blir följden menar jag också är positiv. För man ner allt till ett personligt plan så ser världen plötsligt annorlunda ut. Det är svårt att vara främlingsfientlig mot individer. Det är alltid lättare att peka ut avidentifierade grupper än en enskild människa.

Att skriva jag hatar muslimer är lika dumt som att skriva att jag hatar kristna. Jag kan hata olika uttryck för det ena eller det andra och jag kan tycka att den kristne pastor eller vad han nu var som stod utanför den svenska ambassaden i Washington med sin församling  och skrek o som menar att Obama är antikrist, kan ta en tripp till mellanöstern och skaka hand med nån mulla där nere. Ty de äro samma andas barn!

357b74d78161dbc1.jpg 

I Sverige kräver SD assimilering istället för integration. Moderaterna har tidigare diskuterat s.k ”svenskhetskontrakt” men den tanken tycks vara bordlagd.

Svenskhetskontrakt. Jag skriver ett kontrakt om att vara svensk. Antagas får att detta också utgör själva definitionen av en god medborgare.

Undrar vad det egentligen betyder? Vem tar fram mallen, vem gör definitionen, vem sköter kontrollen? Vad händer om kontraktet bryts? Nej, det var inget bra förslag.

Det är lättare sagt än gjort att definiera ”svenska” värderingar och sedan kräva att alla ansluter sig till dem. Några exempel: Är till exempel kulturkonservativa och troende katoliker inga riktiga svenskar? Kan man överhuvudtaget någon gång komma att räknas som ”riktig svensk” om man utövar islam eller annan religion? Abortmotståndare? Förespråkare för en liberalare narkotikasyn?

I en demokrati lagstiftar man om vad som måste gälla för alla. Men i övrigt får människor tycka vad de vill. Det bör också gälla människor som av olika skäl flyttar till Sverige, liksom för alla andra som bor här.

Jag kan i djupet av min själ inte upphöra att förvånas över att jag numera ofta sitter och skriver om olika förslag som jag anser syftar till likriktning eller inskränkningar av personlig integritet och enskilda friheter.

Som avslutning på vad svenskhet skulle kunna vara så lägger jag in några förslag

Svenskhet …..

….är en blandning av alla raser, kulturer som genom historien bosatt sig och verkat i sverige…. Germaner, Fransmän, Valloner, Greker, Turkar, Ryssar, Somalier, Finnar, Norrmän Danskar, …. ja det finns fler..

… det är äkta svenskt det !!!


(musik) a little bit of Turkey in my life, a little bit of Finnish by my side, ..a little bit of Turkey’s all I need, a little bit norway is what I see, a little bit of greece in the sun, a little bit of French makes it fun, a little bit of Irak is what I am, aliitle bit of all makes a swedish man ….

 

Det som gör att jag är svensk:

Jag är född svensk.
Jag identifierar mig som svensk.
Jag talar svenska språket.
Allt annat än svenskt känns främmande för mig i varierande grader……

 

Därutöver så har jag också funnit en del dels historiska och dels utländska kommentarer kring Sverige, svenskar och svenskhet som jag tycker är rätt kul.

 

 

 

Om Jesus kom till Sverige idag så skulle han först skickas till arbetsförmedlingen och därefter på omskolning med aktivitetsstöd.” (nåt jag läst nånstans)

 

 

Åtta personer i en svensk hiss utgör själva definitionen av ordet tystnad.” (jag)

 

Sverige är det enda landet i världen där avundsjukan är större än sexualdriften.” (Jan Guillo)

 

 

Swedes call them stuga these rustic cottages. In the loving hands of a Swedish family, that stuga is made beautiful and perfect to the last detail. This is the essence of Sweden.” (Don Belt)

 

Kräftor Kräfva Dessa Drycker.” (Albert Engström)

 

Jag är en typisk svensk. Jag kan inte skratta utan brännvin!! (Ingvar Kamprad)

 

Grundvalen för det svenska samhället är iblandekonomin. Ibland går det, ibland går det inte alls.” (Tage Danielsson)

 

 ”Svenskarna tycks spara genom att spendera..? ” (Richard O´brien)

 

Av de nordiska folken äro svenskarna de minst klumpiga.” (Bichi 1696)

 

Vinet är hemskt, folket saknar temperament och solen utstrålar inte ens värme.” (Napoleon)

 

Under lång tid, kanske i viss mån fortfarande, var vi också kända utomlands för att vara nakna titt som tätt och att vi levde i synd. Den svenska synden var helt enkelt

ett begrepp.    

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 32 kommentarer.

  1. (O)lustigt nog så finns det sådana bittra individer som ”Stellan Asp” världen över, oavsett vilken nation och kultur man än lever i. Och de uttrycker sig på samma sätt.Att vara bitter och hata löser inget. Det kan sluta med att hatet och bitterheten förgör en.

  2. MichaelVad säger man om dina artiklar och kommentarer? Bättre stöd kan Lars Ohly inte få, du borde nog få bli hans talskrivare, det borde du verkligen propsa på!Du kan ju hänvisa till alla dina artiklar, hur du vill att att Sverige ska bli en Anarki, det tror jag Ohly skulle anamma direkt.Där ser man hur mycket ditt skrivande är värt, när Lars Ohly hyllar dig för ditt utomordentliga smutskastande mot hyggliga svenskar.

    • Michael Gajditza

      Du börjar faktiskt bli riktigt jobbig med ditt ständiga snack om smutskastning av hyggliga svenskar. Jag är dagligen omgiven av hyggliga hårt arbetande människor som är både svenskar och anti SD. Verkar som du har missat att vi i vår lilla grupp fortfarande utgör en förkrossande majoritet i jämförelse med SD så ta och dra ner på den där beskyllningen för de enda svenskar jag argumenterar mot är de som har din och SD:s inställning och attityd i vissa frågor. Det gör mig definitivt inte till någon svenskhatare i det stora flertalets ögon. Däremot måste man ifrågasätta om inte dom som är beredda att rösta in ett parti utan vettig politik och med ett ekonomiskt program som kan innebära en härdsmälta i ekonomin, är dom som egentligen är svenskfientliga då detta skulle skada Sverige svårt.

  3. Joller är mycket bättre bland PK anhängarna, har jag lärt mig av att läsa om deras förmåga att förklara verklighetens Sverige, Men då blundar man och kommer med en massa snusförnuftigt struntprat inte undra på att rödingarna i landet håller sig kvar med näsan över vattnet och sniffar skitlukten bland PK anhängarna!Tobbe känns det bättre nu?

  4. IMHO så är svenskhet ganska back to the roots tack vare vår sekularisering men socialdemokratiskt individhat och kristen puritanism och sned sexualsyn hänger dock kvar.

  5. Nr ett är Gustav Vasa… ???? Hur tänkte de då?Jag menade att se dig på min sida… Jag vet att du är HÄR *ler*Hemikramar ♥

  6. Jisses, Stellan verkar ha problem. Har du aldrig lärt dig innebörden av ”slappna av” eller ”tagga ner” eller ”ta det inte så allvarligt”? Att vråla med STORA BOKSTÄVER får dig bara att se dum, desperat och obildad ut.

  7. ”Vad är svenskhet?”Jämför gärna med historikern Kenneth Clark’s (känd från ett oändligt antal TV-serier i brittisk och övrig europeisk, men även svensk television) definition av begreppet civilisation:”What is civilisation? Well, I don’t know. But I think I can recognize it when I see it.”

  8. Vad som är det främsta kulturella arvet för ett folkslag, är det ytterst sällan att det nämns om inte alls och det bevisar människors okunskap om sig själva, det är därför vårt land är besudlat av femtekollonare som gör svenskfientliga bland PK folket som är jordens dummaste folkslag! Jag kan slå vad om, att utfrågades folken i en opinionsundersökning om vad ett folkslags främsta kulturarv är, kommer kanske en på hundra tusen eller snarare en på miljonen! Att ge rätt svar på den frågan! De flesta skulle sätta igång samma svammel som Michael gör när han ska beskriva Sverige och dess kulturarv!Första gången jag fick höra om folkslagens egentliga kulturarv var faktiskt av min Farfar som var en mycket lärd person och undervisade på olika akademier om det mänskliga arvet, tack vare honom så har jag varit mån om att sprida hans budskap att vara rädda om varandra och visa vördnad och respekt för medmänniskor ung som gammal.Bara det här om vördnad och respekt saknar jag ifrån mitt gamla Sverige ett Sverige som hade framtidstro och allt såg så ljust ut, men allt detta förstörde våra folkvalda politiker på sextotalet och fram tills dags datum så styrs vi av landsförrädare och mitt tidiga politikerförakt lär aldrig avta med mindre än att avveckla mångkulturen och globaliseringsivrarna mentalt självdör!

    • Michael Gajditza

      Du skriver så här om din farfar på ett väldigt fint sätt: ”tack vare honom så har jag varit mån om att sprida hans budskap att vara rädda om varandra och visa vördnad och respekt för medmänniskor ung som gammal.”Sedan måste du ha förlorat farfar ur sikte för här har du några små exempel på vad du skrivit om mig och några andra och om du menar att det var det här din farfar menade med att vara rädda om varandr och att visa medmänniskor respekt och vördnad så har jag en bestämd känsla av att du missförstått honom……..Ditt utlåtande om SD bevisar en sak, du är inte svenskj kommer aldrig att bli svensk, du är så totalt vänstervriden så Stalin hade låtit mörda dig om du levt i Ryssland i samtid med honom, för han hade känt konkurrans ifrån envåldshärskare värre än honom själv.DU ÄR EN KOMMUNIST UT I FINGERSPETSARNA MICHAEL! Jadu, dumma brudar finns det gott om den saken är klar och den där barnrumpan har de väl hittat i rinkeby på något Kebabkök som pratar något tramsigt som hon lärt sig av Bengt Westerberg. Idioter som kallar sig för Socialliberaler förblir obotliga idioter som stödjer regimens landsförräderi! Att du är muslimkramare går ju inte att ta miste på, det är därför du är så korkad att du inte förstår vad du ser och läser! Faktum är att den fördummar oss alla och du mäster Michael bevisar det hela tiden mot sin kamp som är av ren dumhet som skaffar dig fiender hela tiden.Michael vad du inte får höra av läsarna kan jag berätta för dig, var och varannan anser dig var en idiot till rättshaverist Du glömde bort ett Får i bilden så att den blev komplett med din medverkan. ju mer kommentarer du kommer med, ju mer förvirrad tycks du vara, det brister i din sociala intelligens som inte är mycket att hurra för, din personkännedom är nästan lika med noll! Hur många har du våldtagit Michael eftersom du är kriminellt belastad? Är du pervers Michael eller gör du dig bara. Ditt utfall mot mig är typiskt för psykopater.Du ligger på rygg och nu kan verkligheten komma ifatt dig, nu när du måste starta om dinintrigerande verksam från noll och skaffa dig nya bundsförvanter för att inte tappa ansiktettotalt. Om du inte begriper det här får du väl skaffa dig en svensk tolk: Michael efter att letat uppslag där du är inblandad så får du majoritetens underkännande.Jag var inne på Sourze.se och finner åter en av dig artikel publicerad och i en kommentar så blir du utsedd som Psykopat som fick mig att lysstra efter hur fungerar en psykopat och enligt uppslagsverk, kommer man onekligen att tänka på din framtoning som person att spåren finns där, men det visar sig högst sannolikt att andra människor har varit inne på samma spår som tiden lär utvisa.Inte minst bland kommentarerna på Alf Thorssons blogg som handlar om hbt och deras peverserier som du tycks försvara, du får stryk av nästan alla bortsett några som har irrat in sig på bloggen av misstag eftersom de inte har något vettigt att komma med. Som din vana trogen kommer mytomanen inom dig ut i rampljuset när du ska förvränga verkligheten som den ser ut.Nu börjar jag få en riktig nacksving på dig, när sanningen om din person uppdagas alltmer. DU om du har en artikel som handlar fördomar så är det väl inte fel att även våra politiker kommer med fördomar, så det var rätt artikel jag skrev under.Synd att du inte har skrivit ner politikernas sjuka kromosoner som gör att de har bögsympati, liksom du själv som tycks vara östrogenfylld

  9. Jag gillar inte SD för att dom är inte något svenskt parti utan ett parti som vill göra om Sverige till en isolerad, ogästvänlig plats långt uppe i norr. Dom vill inte vara med i Europasamarbetet och dom går på tvärs med internationella konventioner som Sverige har undertecknat. Deras ekonomiska politik är en katastrof för landet och därmed också den direkt svenskfientlig. Deras syn på brott&straff är medeltida och verkninglös till kostnader som ligger 20 miljarder högre än vad de redogör för i sin skuggbudget. Ett parti som vill sänka straffmyndighetsåldern till 12 år får aldrig någonsin min röst. Jag tror inte på att straffa barn. På det stora hela så är SD och jag inte överens på mer än ett ytterst begränsat antal punkter. Vi kan inte vara det heller med utgångspunkt från att deras budget är åt h-e. Dessutom så har dom en människosyn som jag inte heller delar. Det var för snäll. Dom har en människosyn som jag på många sätt finner vara direkt vedervärdig. Nu har man lyckats medieträna några såpass att dom klarar att upprätthålla ett visst sken men jag ser vad som finns där bakom och det är inte vackert. Det Stellan, är en del av svaret på varför jag inte gillar SD.

  10. MichaelDitt utlåtande om SD bevisar en sak, du är inte svenskj kommer aldrig att bli svensk, du är så totalt vänstervriden så Stalin hade låtit mörda dig om du levt i Ryssland i samtid med honom, för han hade känt konkurrans ifrån envåldshärskare värre än honom själv.DU ÄR EN KOMMUNIST UT I FINGERSPETSARNA MICHAEL!

    • Michael Gajditza

      Nej, det där har du missförstått på ett närmast groteskt sätt. Ibland undrar jag varför jag ens bryr mig om att prata politik med någon som inte kan skilja en kommunist från en liberal?

  11. Den svenska synden lever kvar i utländska tankevärldar, det ser man mycket på porrfilmsnamn och man hyllar nordiskt ”ytseende” i Hollywood =0)http://sv.wikipedia.org/wiki/Svenskar”Svenskar är en etnisk folkgrupp som generellt karaktäriseras av svenska som modersmål, en gemensam kultur och – åtminstone historiskt – protestantism. Förutom sådana personer som är bosatta i Sverige (ibland kallade rikssvenskar) kan till denna grupp främst räknas de personer som är bosatta i Finland och Estland och har svenska som modersmål. Såväl Finland som Estland har traditionellt haft minoriteter av svenskar sedan medeltiden. De nämnda grupperna kallas ofta finlandssvenskar respektive estlandssvenskar, liksom även den mycket lilla gruppen svenskar i Gammalsvenskby”http://sv.wikipedia.org/wiki/Historiens_100_viktigaste_svenskarDär benämns Astrid Lindgren som Nr 2 i listan på 100 viktigaste svenskar…Som jag ser det så är Sverige samma kittel som USA är fast 500 år tidigare…Så vi ”borde” helt logiskt vara mer patriotiska än dem, men skillnaden att patriotism är beroende av gränskränkning för att frodas och Sverige har inte krigat på 200 år, dvs lika länge som USA funnits i stort sett…Hemikramar och bra inlägg som fler borde fundera över!!

    • Michael Gajditza

      Tack! Vem är etta före Astrid på listan? Bra jämförelse med USA där. Porrfilmsnamn är inte min specialöitet men Fäbodjäntan låter onekligen svenskt….*S*

  12. Först bloggsvar sedan läser jag din artikel…Vad blir kvar utan heder? Ett ord… stenåldern…Humanism är också ett bortglömt värde, jag håller med dig. Gårdagens uppdrag granskning handlade om humanism. Den kostar pengar, men det var den som lyfte oss ur stenåldern.Alla var beroende av alla även de svaga och gamla har i alla samhällen historiskt sett haft stor betydelse eftersom de blev historieberättarna som förde samhället och kulturen vidare till nya generationer…Det som vi i vårt ”moderna” samhälle väljer att glömma bort…Om man inte får någon att ge sin erfarenhet till, varför ska man då samla erfarenheter?Så ser jag på det ur ett historiskt OCH socialdarwinistiskt perspektiv.Hemikramar i natten och roligt att se dig på min sida igen, har saknat dig! ♥

    • Michael Gajditza

      Tack för det men sakna mig behöver du inte för att jag är här. I själva verket så tror jag att jag vuxit fast här till viss del….;-)

  13. Eftersom du inte orkar att ta del av de svar du fått av mig på dina frågor om en förklaring på vad jag menar? får du det här!MichaelOm 32 miljarder är några promille av en procent, vilket är då ditt utgångsvärde d.v.s det värde du menar att kostnaderna belöper sig till? (jag försökte räkna fram det men det blev för många nollor)För övrigt så har du dessa frågor att svara på från en tidigare kommentar innen det är aktuellt med nya:1. Exemplifiera på vilket sätt du menar att politiken bygger på personlig egoism?2. Vad är det invandrare kräver som du inte har rätt att kräva?3. Vilka grupper menar du det är som vill ha ett inbördeskrig?4. Vilka andra ideologiska system är det som är 10 gånger bättre? På vilket sätt är dessa system bättre?5. Ge konkreta exempel på vad du menar är fördomar utan seriös förankring. Ditt påstående är annars värdelöst.6. Ge konkreta exempel på vad du menar är ljug och förtal. Ditt påstående är annars värdelöst.7. Vilka är mina medlöpare? Ge konkreta exempel. Ditt påstående är annars värdelöst.8. Vad är det jag skriver som stundvis är rent ut sagt sjukt. Utan exempel blir det du skriver värdelöst. Stellan Asp8 september 2010, kl 18:011, politikerna jobbar för en personlig karriär2. utöver socialbidraget så kräver de pengar till hemresor och dessutom får de full service som våra svenska pensionärer endast kan drömma om.3. de svenskfientliga mot oss svenskar!4. deras ideologier går ut på att driva Sverige som ett vinstgivande företag och då behövs inte några politiker.5. Du presenterar dina fördomar på ett naivt sätt och saknar det grundläggande seriösa när det gäller SDDu tar fram en massa barnsliga video som går ut på att förlöjliga SD och dess sympatisörer, detta är sjukt och allt annat än seriöst.7. De rövslickarna som håller med dig och för övrigt de som är svenskfientliga av naturen bl.a du.Nu är det min tur att få svar på en fråga varför du inte gillar SD som är ett svenskt parti i kontrast till de 7 invandrarpartierna i riksdagen, beror det enbart på din svenskfientliga hållning att svenskar

    • Michael Gajditza

      Då ska vi se vad du har snickrat ihop. Först bara en sak, jag orkar nog ta del men det finns som jag sagt till dig förut, även annat i mitt liv än detta och ibland så kan det ta en stund innan det finns tid över att sätta sig här igen. Jag antar att du har din försörjning tryggad av en pension men jag får ingen sådan förrän år 2022 så jag måste ibland också tjäna in en krona eller två.1. Det tror jag säkert att dom gör och jag tror också att vi skulle se ännu sämre politiker om jobbet var underbetalt t.ex. Mern, bakom de som når toppen finns en bred folkrörelse av fritidspolitiker som på samma sätt som t.ex fotbollsföräldrar lägger ner massor av tid på att arbeta politiskt och ideellt. Där får jag ge SD några berömmande ord för dom har kämpat i tjugo år för det här och under dom åren gjort det på ideell basis så underkänn inte den politiska världens ideella engagemang, det finns där likväl som det finns strebrar.2. ”De kräver pengar…..” jo, dom är förstås likadana hela bunten…… Att det finns dom som kräver betyder inte att dom får och de som får, får det efter sedvanlig prövning så har du synpunkter på systemet, kräv ändringar i regelverket istället för att skälla på dom som nyttjar det.3. Vilka är då de svenskfientliga? Det kan vi debattera hur länge som helst och du kan påstå att jag är svenskfientlig och jag kan säga detsamma om dig eftersom dina åsikter för mig inte representerar det Sverige som jag älskar. Men inbördeskrig betyder att endera sidan så småningom kommer att stå som vinnare och vad tycker du i så fall att vinnaren ska göra med förloraren? Dessutom så förutsätter ett inbördeskrig något så när jämna styrkeförhållanden och de på din sida är helt enkelt alldeles fullständigt underlägsna i antal så jag ser ingen sådan krigsrisk eftersom jag faktiskt inte tror att ni får ihop några självmordsplutoner.4. Vems ideologi pratar du om? Eller rättare sagt så säger du ideologier i plural så vilka är det då? Utformade av vem/vilka?5. Snälla du, det där är ingen precisering. Ta ett citat från något jag skrivit och förklara på vilket sätt det är fördomsfullt och utan seriös förankring så har du konkretiserat.6. Herregud, den sortens video begriper väl var och en att den är ämnad att vara satir. Den sorten förekommer hos alla partier, nätverk etc. men tar man vad som sägs i sådant bokstavligen så är det heller inte mycket jag kan göra åt det. Du måste ändå ha noterat att satiren går åt alla håll och inte enbart mot SD. Vi var några stycken som var bra elaka mot tant Gredelin och hennes kuvert också bara som ett exempel.7. Mina medlöpare som tycker som jag. Jaha. Vad är dom som tycker som du då? Jo, med användande av din egen terminologi så är dom rövslickare som håller med dig och för övrigt de som är svenskfientliga bl.a du.Sådär kan vi ju hålla på men det är knappast mödan lönt att göra det tycker jag iaf.Jag gillar inte SD för att dom är inte något svenskt parti utan ett parti som vill göra om Sverige till en isolerad, ogästvänlig plats långt uppe i norr. Dom vill inte vara med i Europasamarbetet och dom går på tvärs med internationella konventioner som Sverige har undertecknat. Deras ekonomiska politik är en katastrof för landet och därmed också den direkt svenskfientlig. Deras syn på brott&straff är medeltida och verkninglös till kostnader som ligger 20 miljarder högre än vad de redogör för i sin skuggbudget. Ett parti som vill sänka straffmyndighetsåldern till 12 år får aldrig någonsin min röst. Jag tror inte på att straffa barn. På det stora hela så är SD och jag inte överens på mer än ett ytterst begränsat antal punkter. Vi kan inte vara det heller med utgångspunkt från att deras budget är åt h-e. Dessutom så har dom en människosyn som jag inte heller delar. Det var för snäll. Dom har en människosyn som jag på många sätt finner vara direkt vedervärdig. Nu har man lyckats medieträna några såpass att dom klarar att upprätthålla ett visst sken men jag ser vad som finns där bakom och det är inte vackert. Det Stellan, är en del av svaret på varför jag inte gillar SD.

  14. Herre gud Michael var finns demokratin någonstans? Du menar förstås den demokratur som råder i riksdagen!Har du inte insett att hela vårt politiska system är förkastligt, när får bukt med myndigheterna utan att ta en kanske en strid i åratl och kanske inte ens då får rätten på din sida, kallar du verkligen för demokratti?

    • Michael Gajditza

      Jag skrev på något annat ställe en sak som jag kan skriva här också och det var att det är ett enormt klagande på vissa håll över frågor som inte får diskuteras som det heter. Sedan diskuteras dessa frågor intensivt och i det ligger just demokratin, vi får diskutera! Demokratin finns i det att du får fara runt här på min blogg och göra uttalanden som jag absolut inte vill se eller höra egentligen men som du vet så är jag både liberal och demokrat och då måste jag i konsekvensens namn stå ut med det jag värnar, d.v.s yttrandefriheten.Att demokratin sedan har sina fel och brister erkänner jag gärna. Jag har väl skrivit sisådär 800-900 inlägg som på ett eller annat sätt tar upp just det. Så jag säger som Churchill: ”Demokrati är den sämsta statsformen, bortsett från alla de andra.”

  15. Vågmästarrollen Michael glöm inte bort den!

    • Michael Gajditza

      Så vad du menar är att om SD får oproportionerligt stort inflytande tack vare den så skulle just det plötsligt vara demokratiskt? Logik Stellan och konsekvens.

  16. MichaelDu har aldrig upplevt det Sverige jag är uppfödd i och därför kommer det sådana befängda påståenden från din sida, DU FÅR KLART UNDERKÄNT för att inte bättre!Jag har lånat en text från en viss person som inte kan förstå vad vi ska ha vår rösträtt till när demokraturens företrädare kör över svenska folket i alla fall!”I min lilla sommarkommuns dagliga tidning läser jag med stigande förvåning idag att de politiska partierna är överens om att avsätta ett avsevärt belopp på att utbilda all personal anställda i kommunen i HBT- frågor.”En milstolpe i vårt tänkande” och ”vi är oerhört stolta över att ta ett enhälligt beslut i denna viktiga fråga” är ett par av kommentarerna från ledande kommunpolitiker.Samma kommun har bl.a. dragit ner på vården, äldreomsorgen, skolan, bidrag till idrottsrörelsen.Men till detta HBT- vansinne fixar man enhälligt fram likvida medel.Snart får man väl läsa att Claes Borgström, Katri Linna och Tiina Rosenberg framför sin beundran för detta i deras ögon kloka kommunbeslut!Är det överhuvudtaget någon mening med att gå och rösta om ett par veckor?

    • Michael Gajditza

      Vilka är de befängda påståenden du skriver om? Du pratar och andra pratar om att man kör över folket. Man kör möjligen övert en del av folket men jag får ibland i debatten en känsla av att SD:s väljare verkar tro att om SD bara kommer in i riksdagen så ”ska det hända grejer.” Det är tydligt att man inte förstått att även om SD får 5-6 procent så betyder det att 94-95% har en annan uppfattning och det innebär självklart att SD kommer att få sina förslag nerröstade i de allra flesta frågor.

Kommentera

