Svensk Myndighetskontroll: Inte Pålitlig. Repressiv Energi Dokumenterad.


Jag kommer just tillbaka från den eminenta bloggen med det ovanliga namnet ”Magnifika gnistor hackar samhället” , i kortform MAGNIHASA, där jag skrev en kommentar på ett inlägg jag läste och som du också kan läsa här.

Nu råkade kommentaren bli lite för lång så den fick inte plats där och därför så får den bli ett inlägg här istället. Så kan ödets lotter också falla…….

27c1591faa82c522.jpg

Under stundom är affekt ett alldeles utmärkt state of mind för kreativitet. Nackdelen är att om kreativiteten får sitt utlopp i form av t.ex bloggskrivande så kan priset bli ett eller annat tangentbord vilket plötsligt gör att man är ITK (inside the keyboard) samtidigt som man är AFK vilket kan synas vara en helt omöjlig paradox. Normalt är det också så men just under den tid som affekten varar är denna paradox inte bara möjlig utan även närmast logisk.

Själv är jag i egenskap av gubbe inte direkt berörd av statsministerns tidigare uttalande om ungdomsgenerationen men eftersom jag ännu inte är helt döv så har jag både hört och reagerat på detta vid ca, 476 tidigare tillfällen.

IPRED innebär att statsministern höll sitt löfte. Man har inte kriminaliserat en hel ungdomsgeneration utan istället så har regering och riksdag genom lagen givit en öppen jaktlicens på denna ungdomsgeneration till upphovsrättsindustrin.

fildelare.jpg
Fildelare

De är inte kriminaliserade men de är med lagstött godtycke utlämnade till utländska multinationella bolags bedömning av huruvida de ska stämma lille Werner på åtta eller niotusen miljoners miljarder för att Werner misstänks ha laddat ner 16 låtar och två filmer från TPB.

Så lille Werner har med denna lag givits ett utsökt tillfälle och en given möjlighet att sätta sig i skuld för resten av livet om han har lite otur i den veckodragning som genomförs på fredagar hos Antipiratbyrån.

Det är först när lille Werners samtliga tillgångar är konfiskerade och han dessutom, på bolagens begäran, dömts att hängas ut i pressen genom att på egen bekostnad tvingas publicera domen mot honom som han blir kriminell.

Det sker genom att han, i ett ögonblick av mycket förståelig affekt, råkar strypa en av de Armaniklädda advokater som varit MGM:s juridiska ombud i Sverige. Det är just vid det tillfället som Werner blir kriminell men som alla kan se i berättelsen så har han dessförinnan fått en rättvis rättegång och haft alla möjligheter att själv presentera sitt försvar för det oförsvarliga tilltaget att ladda ner stora mängder upphovsrättsskyddat material.

advokat.jpg
Advokat

När jag skriver att han själv fått sköta sitt försvar så menar jag det bokstavligen eftersom lagen inte medger någon rättshjälp och p.g.av att Kronofogden i ett tidigt skede också betalningssäkrade allt utom ett ombyte kläder för inomhusbruk samt ett CD fodral. Fråga mig inte varför han fick behålla det, förmodligen ett rent förbiseende från statsmaktens sida som så vänligt tillhandahöll även kronofogde av normalstandard för MGM:s lilla offensiv mot stackars Werner.

Nå, genom den lyckade advokatstrypningen har han nu, efter det att SD fått visst inflytande över rättspolitiken, ett livstidsstraff utan möjlighet till benådning framför sig så boendefrågan är på det sättet i alla fall löst.

Det var för Werners skull tråkigt bara att Europadomstolen avslog klagomålet på den tilläggsförordning som justitieminister Ask lyckades få igenom straxt innan sitt beryktade sammanbrott, då hon på eget bevåg förstatligade Evaldssons kuvertfabrik för att starta den produktion av lila kuvert hon krävt i många år.

Jag avser alltså den tilläggsförordning som tvingar livstidsfångar till vad som i klagomålet påstods vara en så kallad ”grym och ovanligt omänsklig bestraffning.

Många instämmer också i att det kan nog ligga något i det men som det nu blev så får de fortsätta att varje dag under den återstående strafftiden lyssna till den gamla CD:n som kom ut efter valet 2010 med Jimmie Åkessons tankar kring det muslimska hotet och hans samlade tal under den valrörelsen.

apor-tre.jpg

Bonus CD:n med det som i folkmun kort och gott kallades ”fulheten och oljudet” där SD:s partistyrelse sjunger äktsvenska visor, har man dock numera tagit bort sedan all personal inom den svenska kriminalvården hotat med strejk och uppsägning.

Med tanke på att Kriminalvården, sedan Johan Pehrson fick ta över efter Ask, totalt idag sysselsätter 56000 anställda så var nog det ett klokt beslut.

Nu blev den här kommentaren till något helt annat än jag avsett från början men då jag har slut på suddgummi så får den stå som den gör. Med detta önskas även ett affektfyllt god natt och sov så gott! 🙂

Nunc aut nuncuam

fildelare2.jpg

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 8 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. ”OT” = Off Topic, (medveten) avvikelse från ämnet (av mig). Jag tänkte att du kanske ville kommentera den juridiknyhet jag hänvisade till, helt orelaterat till upphovsrätt och underhållningsindustrins rättsosäkerhetsexcesser. Det förtjänar nog i så fall en egen postning.http://dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2010/09/Hovratt-gick-emot-Hogsta-domstolen/

    • Michael Gajditza

      Hej igen! Jo, jag misstänkte att det var något sådant du avsåg men tyckte det var bäst att se så jag inte missförstod. Ska ta mig en titt och tack för infon! Ha en bra dag!

  2. Störtskön bild!! den lånar jag…Hemikramar!!

  3. OT: Jag hittar tyvärr ingenting du skrivit om dubbelbestraffning genom skattetillägg och åtal, men Dagens Juridik skriver nu om hovrätten som, till skillnad från HD och Regeringsrätten, åberopar Europakonventionens 7:e tilläggsprotokoll artikel 4 till stöd för att avvisa ett åtal om skattebrott:http://dagensjuridik.se/sv/Artiklar/2010/09/Hovratt-gick-emot-Hogsta-domstolen/Är det kanske något du vill utveckla din syn på (både sakfrågan om Europakonventionens innebörd, och formfrågan om hovrättens hänvisning till den även i ljuset av HD:s bedömning)?

  4. Roliga bilder. 🙂 Sista bilden hade varit ännu mer passande om 5 poliser kom inspringande 😉

  5. Heh. I affekt indeed. Tack för berömmet och ett fenomenalt inlägg!

    • Michael Gajditza

      Affekt ger effekt. Effektiv affekt är mer affektiv än ineffektiv affekt om man ska se det effektivt. Affekten alltså! Tack och berömmet har du förtjänat!

  6. DEN HÄR MÅSTE BARA LÄSAS. DET ÄR VERKLIGHETEN HUR DEN SER UT IDAG. BYT REGERING OCH RÖSTA PÅ FRIHETSPARTIET

  7. Lysande beskrivning och bra illustrationer! Vem har gjort teckningen nederst? Bra bilder förmedlar budskap och känslor på ett ögonblick. Vi skulle behöva mer av det för pedagogikens skull. Tecknaren kanske gjort fler bilder?

    • Michael Gajditza

      Hej! Tack för berömmet! Tyvärr så har jag ingen aning om vem som har gjort den. Jag hittade den helt enkelt någonstans på nätet då fildelningsdebattens vågor gick höga.

Kommentera

