Svensk Myndighetskontroll: Priset för ett mord – en kommentar och en kontrast


http://www.aftonbladet.se/wendela/article3816090.ab 

Det här inlägget är en kommentar till och en fortsättning på mitt tidigare inlägg med rubriken ”Priset för ett mord” som publicerades igår den 5/9. Med det här inlägget vill jag visa att det finns människor som är genuint starka och som borde vara en förebild för oss alla.

Det är när man läser om såna här fantastiska människor som man återfår tron på och hoppet om mänskligheten igen och det är en milsvidd skillnad mot de debattsidor i olika tidningar och somliga bloggar som kommit att bli en sorts hatets megafoner och förespråkare.

Är det någon som förtjänar respekt så är det inte den som på avstånd och med en präktighet som kan bli direkt både kvävande och kväljande, sitter och talar om straff och hämnd och hat och dödsstraff  utan 

respekten går till dom som förtjänar den genom att välja försoningens och förlåtelsens väg, en väg som kräver oändligt mycket större styrka än hatets!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 6 september, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 7 kommentarer.

  1. Tiden går bara åt ett håll så vitt vi kan observera. Det är bara rationellt att vara förebyggande eftersom det inte går att göra brott ogjorda, såvida det inte handlar om ekobrott som kan betalas tillbaka. Det är en ickelösning att lämna sjuka peronser att ruttna inne i fängelser allt längre och längre tider. Det är som att fullkomligt be om påterfallsförbrytelse, vilket också sker i majoriteten av fallen. Det är bara att kolla på hur det har gått i USA där hela justitiesystemet håller på att kollapsa i takt med att delstaternas och federala skulderna växer sig större och större och fängelsebefolkningen är 1% av totala folkmängden. 3 miljoner personer sitter fängslade. Ofta är det automatisk livstid vid återfall och ringa narkotikabrott som bygger upp fängelsepopulationen.Ingenting löser det egentliga problemet hos ett samhälle där dem inte är välkomna och där fler och fler blir psykopatiska av olika anledningar. Det hela har gått så långt att uttrycket going postal har myntats eftersom 40% av arbetarna i den federala postservicen är krigsveteraner som är oförmögna till sociala jobb och ofta får psykbryt av sina trauman.

  2. Tack för att du uppmärksammade mig på detta…I min själ kan jag känna hur de tänker och det är detta jag vill verka för också…Ingen blir lycklig för att jag skulle hata någon för Emmas död, men jag kan verka för att det inte händer igen…Jag förlät min mamma som plågade min barndom redan som 19 åring, då jag själsligen redan växt om henne som var ”vuxen”Hemikramar ♥jag förlät min våldtäktsman och den som försökte döda mig (2 gånger)Om någon dödade mitt barn skulle jag fortfarande inte kunna begära dödsstraff utan möjligen konfrontation, om man praktiserar det i Sverige…

  3. Tack, Michael! Dina texter om straff gläder en neo-abolitionist som jag. Det är oftast ganska ensamt att tillhöra den kategorin eller liknande åsiktsströmningar nuförtiden.

    • Michael Gajditza

      Tack själv! Då tror jag att du även kommer att gilla min kommande artikelserie på 10 delar på temat brott&straff.

  4. Troligen behövs både straff och behandling. Frihetsberövande måste ske dels i allmänpreventivt syfte, dels för att möjliggöra rehabilitering. Försoning, om du så vill. Vilket skulle innebära att alla parter försonas – brottsoffer/familj, gärningsman och allmänheten. Straffet måste också ha tillräckligt avskräckande effekt på andra tänkbara förövare. Tyvärr är idag straffen för egendomsbrott ofta värre än för våldsbrott. Är inte det fel, tycker du?

    • Michael Gajditza

      Du får precisera vad du avser med att straffen för egendomsbrott ofta är värre än dom för våldsbrott. Riksåklagaren undersökte strafftiderna för våldsbrott för nåt år sedan och kom bl.a till följande slutsatser.att den kraftiga ökningen av antalet anmälda våldsbrott inte tycks bero på att den faktiska våldsbrottsligheten totalt sett har ökat i någon större omfattning,att det inte finns något belägg för att våldet generellt sett har blivit grövre eller råare,att en höjd straffnivå inte kan förväntas leda till mindre våldsbrottslighet i Sverige,att övriga nordiska länder samt ytterligare tre stora EU-länder i stort sett inte tycks ha en annorlunda straffnivå än Sverige.Det är vad riksåklagaren kommit fram till och det skjuter i stort sett hål på varje påstående i motsatt riktning. Faktum är vidare att vi nu under en lång följd av år har skärpt straffen.

Kommentera

