Svensk Myndighetskontroll: Rödgrönt tjänstefel


Min första spontana kommentar angående de rödgrönas valmanifest blir, nej det räcker inte. Andra kommentarer hittar du här här och här

Det saknas för mycket och det innehåll som finns präglas av att tre partier kompromissat. Det ligger också i många avseenden alldeles för nära alliansens politik och när väljare då ställer sig frågan om vart rösten ska gå så blir det, av två huvudskäl för flertalet, till alliansen.

Dels för att förtroendet i valmanskåren är så mycket större för Fredrik Reinfeldt än för övriga och med så små skillnader finns ingen anledning att rösta på något annat än originalet, d.v.s alliansen.

Att manifestet saknar politik på två i valrörelsen så centrala områden som rättspolitiken och integrationspolitiken betraktar jag närmast som tjänstefel av oppositionen. Så oklara får man helt enkelt inte vara knappt tre veckor före ett val. Detta lär även gagna SD som nu lugnt kan räkna in överflyttade sossar som sina.

För mig som liberal innebär detta slutgiltigt att mitt val till riksdagen nu står fullständigt klart. Det blir Piratpartiet som får min röst. Det är det enda partiet som sätter de absolut mest fundamentalt viktiga frågorna om integritet, rättssäkerhet, frihet och demokrati i fokus för varje ställningstagande. Övriga partier tycks ständigt hitta en ny ursäkt för att införa någon ny och integritetskränkande lag som dessutom urholkar demokratibegreppet, minskar vår frihet och står i strid med grundläggande rättssäkerhetskrav.

Så har det varit under hela 2000-talet och uppenbarligen är det så människor vill ha det samtidigt som de med läpparna bekänner sig till liberalism och frihet. I praktisk handling kommer sedan förslag som innebär den raka motsatsen till detta och jag avslutar med en bild av en av de främsta företrädarna för rättsosäker och integritetskränkande morallagstiftning.

rättvisa11.jpg

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 31 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Vad är det för fel på svenskarna? Politikerna är rejält inkompetenta och svenskarna tror att om man höjer skatterna från världens högsta nivåer och ger mer pengar till dom inkompetenta politikerna så kommer allt att bli bättre! Svenskarna omyndigförklarar sig själva och litar blint på politiker, precis som dom blivit lärda av socialdemokratisk media under alla år. Skatt är lösningen på alla problem. I svenskarnas huvuden. När skall dom vakna upp och växa upp?

    • Michael Gajditza

      Svar:vet ej. Gå med i Liberaldemokraterna. Vi ska i alla fall göra ett seriöst försök i den riktning du vill!

  2. Jag förstår ditt resonemang…Men av solidaritetsskäl måste jag rösta med mitt kännande hjärta i stället för min rädda hjärna!Men demokratifrågorna är viktiga och jag upplever att vänsterpartiet mer än väl vill försvara dem.Hemikramar ♥

    • Michael Gajditza

      Faktum är att i Europaparlamentet så har vänstern bättre trackrecord i de frågorna än vad de borgerliga har.

  3. Min befintliga tvekan är hur pp ställer sig i narkotikapolitiken, erbjuder de väljaren en förnuftsbaserad och nykter hållning i frågan, eller är det konformism till den ”konsensus” som råder i riksdagen ang nollvisionen

    • Michael Gajditza

      Enklast är väl att ställa frågan direkt till PP men jag föreställer mig att i den mån man tar ställning så borde slutsatsen, med tillämpande av det förhållningssätt man har till frihet allmänt sett, bli att narkotikainnehav för eget bruk legaliseras.

  4. Välkommen.Klokt beslut i min mening men jag är ju inte direkt opartisk =)Om återinförandet av demokrati kostar 1.5% ökad skatt så är det i min mening väl spenderade pengar.

    • Michael Gajditza

      Utan rättssäkerhet ingen demokrati. Utan demokrati, ingen rättssäkerhet. Vilka har dessa två frågor som högsta prio tillsammans med integritet och frihet? Jo, PP. Lätt val på så sätt. Enda skälet till min tvekan tidigare har varit avsaknaden av politik i många ”vanliga” frågor men jag har kommit fram till att om vi får in PP så kan andra sköta underlaget för sådana frågor och så gör PP granskninmgen utifrån sitt perspektiv och totalt sett så kan det bli riktigt bra.

Kommentera

