Svensk Myndighetskontroll: Ny lag om att drogtesta riksdag och regering borde vara naturlig


När jag läste följande i Expressens opinionsblogg så kände jag att jag var tvungen att citera det här:

”Federely lät sig testas, för att han var tvungen att bevisa sin oskuld (han var ren), och beskriver den ”äckliga” upplevelsen som det mest kränkande han har varit med om. Hans berättelse visar hur drogtester ofta handlar om rituell underkastelse, snarare än medmänsklig omsorg.”

Det mest kränkande han varit med om……….

Det är just detta som våra politiker har röstat igenom som ny lag att gälla även för minderåriga, d.v.s även för barn under 15 år. Det hade varit intressant att se om röstningen utfallit annorlunda om det hade gjorts ett obligatoriskt drogtest på riksdagens ledamöter innan lagen antogs.

Jag undrar också om en lag som skulle tvinga riksdagens och regeringens ledamöter att genomgå tester av samma slag skulle kunna få en majoritet i kammaren? Egentligen, om man nu tror på tvång, så skulle en sådan lag vara mer motiverad genom att ett eventuellt missbruk hos en regeringsledamot inte bara har konsekvenser för denne ledamot som människa utan i värsta fall kan få konsekvenser för hela landet. Dels för att ledamoten agerar under rusets inflytande och dels genom att en missbrukande minister är vidöppen för utpressning.

Johan Pehrson, vad säger du om att föreslå en sådan lag som ju faktisk stämmer som hand i handske med din ”batongliberalism”?

Nunc aut nuncuam

Se även Aftonbladet http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7668383.ab

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 24 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 2 kommentarer.

  1. Från Knappnytt (citering från minnet) ”Och nu ska varenda jävel vara för fri fildelning. Och de 40 kubikmeter med lagar de stiftade gångna året, det var något de bara gjorde på fyllan.”. (apropå hycklande populism hos riksdagspartierna när Piratpartiet dök upp).

    • Michael Gajditza

      *S* Jo, Knappnytt kan ibland vara helt hysteriskt rolig! Tack för den påminnelsen, jag ska ta en sväng till Youtube och se om jag hittar nåt nytt eller nåt bra lite äldre.

Kommentera

