Svensk Myndighetskontroll: Åklagaren om Assange idag


Så här skriver åklagarmyndigheten idag om Assange och hur ärendet fortskrider.

 

2010-08-22
Chefsåklagare Eva Finné kommer att arbeta med ärendet under veckan som kommer. Det går för närvarande inte att bedöma när eventuell ny information kan lämnas.

Chefsåklagare Eva Finné beslutade på lördageftermiddagen att häva beslutet om att anhålla Julian Assange. Hon hade då tagit del av information i ärendet och gjorde bedömningen att han inte kunde misstänkas för våldtäkt.

Är det vanligt att åklagare kommer till olika beslut?

Det beslutsunderlag som Eva Finné hade på lördagen var mer omfattande än det som jouråklagaren hade tillgång till under fredagskvällen. Beslut om tvångsmedel, som anhållan, ska alltid fortlöpande omprövas allt eftersom en förundersökning fortlöper.

Vad händer härnäst?

Eva Finné kommer att arbeta vidare med ärendet under veckan som kommer. Det går för närvarande inte att bedöma när ny information kan lämnas eller vilka beslut som kommer att fattas. Det går heller inte att bedöma om Julian Assange behöver förhöras, eller vilka brottsrubriceringar som kan vara aktuella. 

Varför utsågs en ny åklagare?

Beslutet att utse Eva Finné till förundersökningsledare i ärendet togs under lördagen. Skälet var att avlasta jouråklagaren från ärendet. Efter varje helg fördelas alla jourärenden på olika åklagare, men även under pågående jourpass kan ordinarie åklagare utses. Det är då oftast fråga om allvarliga och/eller uppmärksammade brott, eftersom jourfunktionen inte kan blockeras av ett enda ärende utan måste kunna fungera normalt.

Varför offentliggjordes Julian Assanges namn?

Normalt offentliggör Åklagarmyndigheten inte namn på anhållna personer och myndigheten tog heller inte initiativ till att offentliggöra namnet. Uppgifterna om anhållan nådde – på ett sätt som myndigheten inte känner till –  en nyhetsredaktion. Åklagaren bekräftade uppgifterna.”

Som synes är vi nere på en nivå där man inte ens säkert vet om det kommer att behövas något förhör med Assange. Frågorna kring detta är fortfarande långt fler än svaren och att dra några deffinitiva slutsatser hit eller dit går enligt min uppfattning inte.

EDIT: Enligt uppgifter i pressen nu på reftermiddagen så handlar det om en kvinna från Stockholm och en från Enköping. Min fråga från igår kvarstår och har med det besked som nu givits angående bostadsorter blivit ännu mer intressant att få svar på. Hur har dessa kvinnor fått kontakt så snart efter de olika anmälda händelserna? Det kan naturligtvis finnas en fullständigt naturlig förklaring till detta , men frågan måste ställas och besvaras.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 22 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Nettan Tjernkvist

    Nu äntligen fungerar det så jag både kan skriva inlägg och se de andras kommentarer. Vad var problemet?

    • Michael Gajditza

      Jag har faktiskt ingen aning. När jag såg att du kunde kommentera igen så ringde jag aldrig till AB. Bra att det funkar igen!

  2. Mycket bra skrivet. Har nu återpublicerat mitt inlägg om Lapteknik. Ett ännu mera kritiskt inlägg än det jag skrev från början. Återigen kommer Peter2001 in och skriver i kommentarerna. Samma propagandaföreställning som förra gången. Nu har han tydligen också tagit hjälp av ”Racistpojke”.Det är närmast komiskt faktiskt att se på när dessa två gör bort sig inför öppen ridå. Den här gången har jag på fötterna också och tänker ta debatten med dessa två. Bolaget är kända hos polisen, kronofogden och skatteverket./Frekar06

  3. Jag gissar att det var samma polis som pratade med åklagaren som också läckte till press.För den enda person som faktiskt hörde berättelsen från kvinnorna, inklusive att de inte ville anmäla samt pratade med åklagare, var antagligen en och samma person.

    • Michael Gajditza

      Poliser kan dessutom alltid tjäna en slant extra när de lämnar tips så din förklaring låter mycket trolig även om den inte utesluter andra.

Kommentera

