Svensk Myndighetskontroll: Centern sviker i integritetsfrågan, tidigare manifest värdelöst


Jag undrar hur Centerpartiet tänker. Idag visar mätning efter mätning att man balanserar på 4% spärren och i det läget så väljer man att gå ut och förklara att man släpper integritetsfrågorna som prioriterade och att man anser att debatten om FRA och Ipred är över eftersom båda lagarna är klubbade av riksdagen.

Men vilket skitsnack! Lagar tas och förändras ständigt. Det är t.ex inga problem att ändra i straffskalorna när man vill skärpa straffen. Skattelagstiftningen är föremål för ständig omprövning o.s.v o.s.v Det Olofsson säger betyder i praktiken att även om en majoritet av folket vill ha en ändring av lagen så blir svaret, nej tyvärr, det är redan klubbat. Tanten är ju sjuk!

Just vad gäller FRA så finns till och med en kontrollstation inbyggd i lagen som säger att lagen diskuteras på nytt redan nästa år 2011.

Hur litet det än var så var ändå Centerns ställningstagande i flera integritetsfrågor i rätt riktning och det är beklagligt att konstatera att det öppenhetsmanifest som tidigare lyftes fram av centern nu inte längre ens finns med på deras hemsida. På fråga om varför det är så svarar Olofsson ”– Nej, vi pekar inte ut några detaljer, men vår grundhållning är samma, att vi värnar om integriteten.”

Det här är också obegripligt korkat och i översättning till vanlig svenska så blir det ungefär att ”vi värnar integriteten, men vi talar inte om den, vi framhåller den inte utan i själva verket så gör vi inget för att värna integriteten. Fast vi värnar integriteten……….. Dumt!

Nej, Maud Olofsson, detta är ytterligare ett svek av många från centern under den senaste mandatperioden och jag hoppas att det straffar sig och att ni åker ur Sveriges Riksdag. Där ska rakryggade människor företräda oss väljare och rakryggad är väl det minsta du varit som ledare för centern.

Jag undrar hur integritetskämparna i partiet tar detta? Tänker på Annie Johansson, Erik Hultin, Fredrik Federley (bortsett från den där FRA historien…..) Markus med bloggen Lakes lakonismer med flera.

Här finns röster också att hämta för Piratpartiet!

Edit: Jag har gått igenom centerpartistiska bloggar via Politometern och den enda som kommenterar vad Olofsson sa är just Lakes lakonismer. Inte helt säker på hur jag ska tolka detta men underligt tycker jag att det är.

Storebror ser dig.jpg-for-web.jpg

 

 Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 19 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 6 kommentarer.

  1. Om man vägrar se bakåt och inte vågar se framåt, så måste man se upp.– Tage Danielsson

  2. Nettan Tjernkvist

    Jodå, det kan hon visst förvi svenskar är så jäkla dumma och grår på gång efter gång det politikerna lovar och ändå fortsätter vi attt rösta på dem. VI FÅR DE POLITIKER VI FÖRTJÄNAR SÅ GNÄLL INTE NÄSTA GÅNG ALLIANSEN ELLER SOSSARNA SITTER VID MAKTEN EFTER VALET OCH UTFÖRSÄKRAR ÄNNU FLERA.

    • Michael Gajditza

      Japp och jag förstår dessutom hur du känner det för övrigt efter att ha sett mina gamla moderater förvandlas till nåt oljigt, svårfångat, frihetsinskränkande och oförstående väsen. Maud Olofsson kan väl aldrig bli kvar särskilt länge efter valet?

Kommentera

