Svensk Myndighetskontroll: Åkesson hade fel i Gävle om våldtäkter


Jimmie Åkesson hävdade nyligen under ett besök i Gävle att 75% av de våldtäktsdömda år 2009 kom från mellanöstern.

Åkesson har fel men det som gör hans uttalande anmärkningsvärt är att han ens vågar använda procentsatser i ett sammanhang där det statistiska underlaget består av fem domar. Det blir ju så fullständigt uppenbart att man då är ute efter något helt annat än att sanningsenligt rapportera om ett faktiskt förhållande.

Först sanningen om våldtäktsdömda i Gävle. Av de fem dömda så kommer två från mellanöstern, en från Libyen och två från Sverige. Hur man än räknar på detta så blir det max 60% men Åkesson tyckte tydligen att det var för lite.

Som jämförelse skulle man kunna ta de fem domar om sexuella övergrepp mot barn som hittills i år meddelats av Gävle tingsrätt och då konstatera att 100% av de dömda är svenskar. Att överhuvudtaget hålla på med procent hit eller dit, kräver ett betydligt större underlag för att låta sig göras på ett seriöst sätt, det handlar då om mellan 1000 och 1200 domar för att få ett statistiskt något så när säkert utfall.

När man gör det som Åkesson och Sverigedemokraterna nu gör så är avsikten bara att spela på känslor och att framställa invandrare på ett demoniserande sätt. SD påstår sig vara ickerasister och låt oss anta att det är riktigt för resonemangets skull.

Frågan blir om dom då ser en risk i att dels själva bli upplevda som rasister och dels i att rasismen möjligen skulle kunna frodas i ett klimat där den sverigedemokratiska retoriken användes ännu mer allmänt?

I sammanhanget tar jag också med en helt annan fråga nämligen den som handlar om de påståenden som ofta framförs om att vi riskerar att få sharialagar i Sverige. Kort sagt så är påståendet trams. För det första så finns ingen opinion alls i den riktningen med några mycket få undantag. För det andra så finns heller inget som talar för att muslimer i Sverige skulle vara för något sådant.

Det finns vad jag vet tyvärr ingen svensk undersökning på området men vi borde inte skilja oss särskilt mycket från muslimer i Danmark, där en stor undersökning 2009 visade att 82% av landets muslimer inte ville ha sharialag.

Till sist vill jag meddela att Sverige mött Norge i en friidrottskamp där Sverige belade en hedrande andraplats medan norrmännen kom näst sist.

 

Edit: hade så bråttom när jag skrev att jag glömde länka. Här uppgifter i Gefle Dagblad och här till Jerlerup angående den danska undersökningen.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 19 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 14 kommentarer.

  1. Andreas Karlsson

    SD räknade med fyra domar vilket gör siffran till 75%. Tydligen fanns det en femte – ja alla gör misstag. Men vad bra att höra att siffran bara ligger på 60%, då är det ju ingen fara.

  2. Synd MichaelAtt du alltid vänder på statistikens siffror för ditt syfte att smutskasta SDMisstanken växer att du får betalt för dina kränkande artiklar mot svenskar som säkerligen och bevisligen vill sätta käppar i hjulet för våra korrupta politiker som bedriver en vansinnig invandringspolitik!

    • Michael Gajditza

      Har jag vänt på siffror? Jag har påtalat att Åkesson har fel. Menar du att han har rätt? 2/5 är inte mer än 40% vilket är den siffra han borde ha använt om han nu är så korkad att han försöker dupera människor med ett underlag på fem domar vilket jag ville åskådliggöra med mitt lilla friidrottsexempel. Men som sagt, några siffror är inte vända av undertecknad, endast redovisade.Om du vet nån som vill betala för mitt skrivande så skicka vederbörande till mig, jag behöver pengarna!

  3. Nettan Tjernkvist

    Michael. Jag tycker inte Du är riktigt objektiv i Ditt påstående om Åkesson. Inte så att han inte använder %-satser (procent-satser) som kanske inte stämmer, men det gör inte Beatrice Ask heller när hon uttalar sig om hur många som missbrukar och lite annat. Det finns sådant som är betydligt viktigare än SD och det är att ta fram fakta om den sittande regeringen som borde avgå med omedelbar verkan oavsett det är val eller ej. Tro inte annat än att jag tycker Du skriver bra och vettigt, för det gör Du verkligen men jag är mer rädd för Alliansen och Socialdemokraterna utifrån hur de ställt till det med både rättssäkerhetoch välfärd.

    • Michael Gajditza

      Det här är dom artiklar jag skrivit den senaste månaden som direkt eller indirekt kritiserar regeringen:Svensk Myndighetskontroll: När beställde Du en ny lag senast? Svensk Myndighetskontroll: Årets dummaste förslag? Svensk Myndighetskontroll: Rent frukostmjöl utan påse Svensk Myndighetskontroll: Polis använder pepparspray mot deprimerad Svensk Myndighetskontroll: Att debattera eller inte debattera!? Rösta du också!! Svensk Myndighetskontroll: Knattarna är faktiskt byxlösa Svensk Myndighetskontroll: Ska Danmark tvinga fram en debatt mellan SD och an… Svensk Myndighetskontroll: Är detta barnporr? Svensk Myndighetskontroll: Drogliberal? Svensk Myndighetskontroll: Länksamling polismål – polisärenden Svensk Myndighetskontroll: Löspenisar för ekivoka för KD Svensk Myndighetskotroll: Vad händer på ungdomshemmen idag? Svensk Myndighetskontroll: Öppet brev till riksdagspartierna Svensk Myndighetskontroll: Vad är vitsen med att gripa 100-tals i Uppsala? Svensk Myndighetskontroll: Har all empati gått förlorad inom rättsväsendet? Svensk Myndighetskontroll: Inget som diskuteras del 2 Svensk Myndighetskontroll: Inget som diskuteras del 1 Svensk Myndighetskontroll: En yrkespolitikers begränsade verklighetsbild Svensk Myndighetskontroll: Varför är det så här? Svensk Myndighetskontroll: Gör mot andra det du vill att dom ska göra mot dig. Svensk Myndighetskontroll: Hur vet vi att det inte upprepas? Svensk Myndighetskontroll: Till SD, Johan Pehrson och Beatrice Ask Svensk Myndighetskontroll: Ska fångvården få leda till USA:s konkurs? Svensk Myndighetskontroll: Inget som diskuteras 3 Svensk Myndighetskontroll: Fel fokus Maud! Svensk Myndighetskontroll: Har regeringen utsett oppositionen? Svensk Myndighetskontroll: Kompletterar Sahlins o R-feldts valtal. Svensk Myndighetskontroll: Nu sågas polisens internutredningar av prof. Töllborg Svensk Myndighetskontroll: RUT SLUT möter James the butler och galningar regerar Svensk Myndighetskontroll: Folkpartiet integrerar genom att segregera Svensk Myndighetskontroll: Höll på att säga vad var det jag sa!? Svensk Myndighetskontroll: Släng dig i väggen Machiavelli! Svensk Myndighetskontroll: Om effekter av sjukförsäkringen Svensk Myndighetskontroll: Centern sviker i integritetsfrågan, tidigare manif… Så ett litet strå till den stacken drar jag nog tycker jag. 🙂

  4. Hej igen Michael + andra. Har varit på semester runt om i sköna augustisverige sen senasste kommentaren och återvänder till denna välskrivna blogg med ett leende på mina läppar. Bra artikel om ett påstående som Åkesson verkligen borde ställas till svars för. Korkad eller lögnare? Efter att ha läst kommentarerna här manades jag förresten att sätta på en Zappa-platta. Frank har letat sig igenom genertionerna och även landat hos oss osnutna 80-talister, särskilt hos oss som brukar cykla runt med ett gitarrcase.

  5. Den här saken om sharia ingår i den här undersökningen. Ni ska kika på den:http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2009/Naboer/index#mce_temp_url#Se t.ex. detta: http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2009/04/27/203118.htm(På min blogg har jag haft en svettig dag. Mitt inlägg om sharialagen har fått MÅNGA besök och Sd-folket kastar rutna tomater på mig på debattsidan just nu! *pust!*

    • Michael Gajditza

      Tack, ska kolla alldeles snart. Själv har jag haft fullt upp med andra aktiviteter som mer handlat om att få mat på bordet. Trist nog så lägger sånt ibland hinder i vägen för en stackars bloggare…..:-)

  6. Hej MichaelHmmm….stämmer siffrorna ( o jag har ingen anledning att tvivla på det) är det en fet repa i JÅ förtroendekapital. 5 fall som statisitkunderlag låter som ett bisarrt skämt. Inte bra :-(. Måste kolla hur f-n dom tänkt, fast dessa veckorna är alltid hypertighta för mig. Jo, helt off-topic…din inlägg från söndags om konstigheter med eget liv i kylskåpet…du minns väl Zappa och the dangerous kitchen :-))http://www.youtube.com/watch?v=SkBEh5dwNKkKanske länken antyder mitt födelsedecennium..? Du ställde frågan nånstans..född -56MvhNiN

    • Michael Gajditza

      Då är du bra gammal…..*S* Själv -57 så jag är ännu ung och rask! Såg för övrigt Zappa live i Eriksdalshallen en gång som måste datera sig till 79-80 nånstans. Bra var det i alla fall!

  7. Mycket intressant! Ska leta jag också. Om vi tre letar ska vi nog hitta den!

  8. Jag har bestämt för mig att jag såg en svensk sharia-undersökning för inte alls så länge sedan, men nu hittar jag den naturligtvis inte. Den hamnade, om jag minns rätt på en ännu högre siffra vad gäller ”avslag”, 87% eller något åt det hållet.Vara hur det vara månde med sanningshalten i denna min minnesbild, men självklart vill de flesta invandrare inget annat än att enligt bästa förmåga anpassa sig till det nya samhälle, som gett dem en fristad undan olika former av förtryck i de länder de flytt ifrån. De påstådda kostnaderna — ekonomiska såväl som sociala — för invandringen förorsakas alltså definitivt inte av invandrarna, utan av opportunistiska politikers sanslösa beslut i frågan. Även om det skulle strömma in tusentals invandrare över Öresundsbron varje dag, så kostar de inte vårt samhälle ett enda öre i just det läget. Det är när vi skall ”ta hand om dem” som kostnaderna rakar i höjden.Med bättre omhändertagande så berikar invandringen vårt samhälle på alla fronter; inte minst ekonomiskt. Det visar hundratals år av tidigare erfarenhet på ett otvetydigt sätt.

    • Michael Gajditza

      Ok, tack Björn. Jag ska se om jag kan hitta undersökningen du tänker på. Själv har jag som sagt inte sett någon men informationsflödet är ju hyfsat stort…….

Kommentera

