Svensk Myndighetskontroll: Wikileaks och ett genomfört val


Piratpartiets övertagande av Wikileaks servrar är på något sätt politisk teori omformad i praktisk handling och detta är bra på flera olika sätt.

En första sådan god effekt är det här blogginlägget. Då avser jag inte specifikt min egen lilla skrift kring detta utan just det att jag hade ett skäl, att på nytt skriva något om Piratpartiet som hamnat i något av ett vacuum i årets valrörelse. Piraterna är på ett sätt behandlade likadant som SD av de etablerade partierna och detta trots att de faktiskt, till skillnad mot SD, har folkvald representation i ett parlament.

Har någon som läser detta ens hört någon ledande politiker ta ordet upphovsrätt i sin mun under den del av valrörelsen som gått? Nej, jag trodde inte det heller. För ett litet parti utan resurser i form av pengar så är det nästan helt hopplöst att på egen hand nå ut med ett budskap som andra partier inte nämner.

c727dc07aa3c2623.jpg

 

En annan fördel med övertagandet av servrarna är också att det tidsmässigt kommer bra in och tar luft från den debatt som varit och som rört PP angående barnporren. Där har jag tidigare inte skrivit någonting egentligen eftersom jag upplevt det hela som en typ av pseudodebatt kring ett olyckligt uttalande som snabbt fångades upp av diverse illasinnade skribenter och debattörer som raskt fastslog att PP var för något de är emot.

Det är valrörelse och så här är det då. Det gäller att inte fastna i det och som någon sagt och som passar väl in på pirater:

Istället för att gnälla om att det blåser från fel håll så får man bita ihop och lära sig segla.

Det som inte dödar det härdar heter det ju också och så spär jag på med en tredje som lyder, det är i motvind som drakar lyfter och med det så går vi vidare.

Bra är det också ur den synvinkeln att Wikileaks i och med detta fått en serverskötare som dels är kompetent på området och dels även är utomordentligt motiverad att försvara det som anförtrotts dem. Att man skaffat ett utgivningsbevis utgår jag från, om man inte redan hade ett.

Läste annars en bra kommentar i en tråd någonstans som lakoniskt konstaterade att, ”varför inte lägga upp materialet på The pirate bay, den sajten verkar ju omöjlig att stänga…..”

7be7bf2b45ac3a5a.gif

 

Ett sista bra är det för att det naturligtvis ger PP:s valarbetare ny vind i seglen och jag som varit med om några aktiva valrörelser och vet vilket jobb det handlar om vet också att det behövs.

Den kritik som säger att partiet är valpigt och omoget och som framkommer med jämna mellanrum har jag funderat på och visst ligger det nåt i den.

Själv har jag ändå kommit fram till, bl.a efter att ha hört den nu påbörjade, gaggiga tramsdebatten om RUT och Butlern, att i valet mellan Piratpartiets barnsjukdomar och den uppenbara senilitet som präglar de gamla partierna (lyssna bara på förslagen på rättspolitikens område!) så väljer jag självklart en släng av vattkoppor framför demens!

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Nettan999 så att alla sjörövarfilmer handlar om folket som plundrar de rika och är pirater av den anledningen, nej det kan inte stämma?

  2. Nettan Tjernkvist

    Stellan Asp. Ingen har ifrågasatt att folket tog över tryckpressarna någon gång på 1400-talet. Ordet ”Pirat” har endast negativ betydelse beroende på hur man tolkar det” Pirat” innebar från början FRIHET FÖR FOLKET. http://en.wikipedia.org/wiki/Johannes_Gutenberg

  3. Piratpartiet borde byta namn och kalla sig för något annat, bara en sådan åtgärd skulle vara gynnsamt för partiet.Sedan driver man mest ungdomsfrågor och vi vet att ungdomar struntar i politiken det känner vartenda politiskt parti till, att värva ungdomar in i politiken är svårt. Kanske det beror på den nyliberalism som härjar i landet är den stora boven i dramat, när vårt samhälle gått över till det egoistiska och individualistiska samhället med ett omättat habegär som just Piratpartiet framhåller och uppmanar folk till.

    • Michael Gajditza

      Eftersom jag har för avsikt att rösta pirat så håller jag som du förstår inte med dig. Att partiet oförskyllt kommit att framstå som ett parti enbart inriktat på fildelning är helt enkelt inte korrekt och visar egentligen bara att folk har dåligt minne. Sitt stora uppsving fick partiet i och med att FRA frågan kom upp på bordet i juni -08 och det är i frågor av den typen du hittar partiets själ. Frihet, integritet, rättssäkerhet och demokrati är de fyra grundpelarna och fildelningsfrågan liksom nu Wikileaks är i grunden bara en tillämpning och konsekvens av dessa.

  4. Bra skrivet. Gillar särskilt den där sista formuleringen vattenkoppor och demens.

  5. ”så väljer jag självklart en släng av vattkoppor framför demens!”Dagens skratt! Tumme upp på den. 🙂

Kommentera

