Svensk Myndighetskontroll: Släng dig i väggen Machiavelli!


En sprängande huvudvärk är kanske inte det bästa när man ska försöka få ihop ett inlägg kring vår invandrarminister och hennes plötsliga uppdykande i debatten. Samtidigt så känns det på något sätt som att huvudvärk ihop med det temat är precis rätt……

Nyamko Sabuni vet inte vad hon gör. Jag kan inte skriva annat efter att ha hört både henne och Folkpartiet vid olika tillfällen komma med plötsliga utspel i frågor där de för övrigt knappt syns i debatten. Låt mig rekapitulera några.

Hon har tidigare föreslagit språktest för medborgarskap och när det inte gick hem så kom ett förslag om någon sorts medborgartest där invandrarens syn på demokratin skulle prövas. Nu föreslår hon försämrad föräldraförsäkring och att invandrare ska särbehandlas lönemässigt genom att erbjudas jobb med lägre löner. Jan Björklund klev också han in i debatten med ett kort gästspel där han föreslog att en handfull kvinnor i Sverige skulle förbjudas att bära burka och niqab.

Med dessa rader skulle man kunna sammanfatta regeringens hela insats i debatten kring invandringen. Inte undra på att SD vinner terräng.

Bortsett från att Sabunis senaste förslag, som jag skrev om igår också, inte leder till någon integration utan endast till en ökad segregation och rent allmänt gör invandrare till andra klassens medborgare, så innebär förslagen inklusive Björklunds, att SD:s argument framstår som mer riktiga. De kan nu och så här långt oemotsagda hävda att även regeringen till del är inne på samma spår som dom.

På så sätt bidrar Folkpartiet till att legitimera SD och deras politik!

För mig är detta en så glasklar och enkel slutsats att jag finner det helt och fullständigt obegripligt att inte Björklund, Sabuni och Folkpartiet också inser detta. Det blir plötsligt nästan samma märkliga debatt som det blivit i Butler-Rut debatten och det slutar med att man inte längre diskuterar helvetet utan hur många grader det ska vara och vilken svavelhalt som är lämpligast.

Björklund och Sabuni är inga dumhuvuden så de måste alltså ha något specifikt syfte med sina utspel. Frågan är vad och om de i så fall har räknat rätt? Om det är ett försök att återta fp-väljare som man tror gått till andra partier och då i såna fall för att bli begripligt, sverigedemokraterna, så tror jag att man verkligen har tänkt fel.

Det man gör med detta är istället att konfirmera att de som sadlat om hade fog för sitt agerande och förslagen framstår då som ett tafatt försök att visa att vi kan minsann också ställa krav. Något Björklund tidigare kallat ”kravliberalism” och vars främsta förespråkare heter Johan Pehrson, allmänt kallad ”batong-Johan” för sitt outtröttliga arbete med att få hårdare tag och längre straff.

I ljuset av modern forskning så borde han, som rättspolitisk talesman, ha synpunkter på att Sabunis förslag otvivelaktigt leder till ökad brottslighet. Eller så lever dessa båda i symbios där Sabuni lägger förslag som leder till att Johan får fortsatt anledning att driva sin batongpolitik……

Utan huvudvärk så hade jag varit förbannad för jag känner ju själv hur dessa förslag från ett regeringsparti innebär att mina egna argument i debatten förlorar några procent i tyngd då man från den andra sidan i fortsättningen kan hävda att även regeringen vill o.s.v.

För att vrida den bilden rätt igen krävs nu att regeringen agerar som den allians dom är och gemensamt, kraftfullt och engagerat går ut och tar debatten för annars så har man genom Björklunds och Sabunis utspel garanterat SD en plats i riksdagen.

Det kan väl aldrig vara det som varit meningen eller kan man vara så djävulskt cynisk att man tar detta steg, i medvetande om att de rödgröna inte kan möta det med utgångspunkt från sin egen ideologi, för att på detta sätt ge SD plats i kammaren där man redan nu planerat att göra upp med dom för att på så sätt trygga en regeringsperiod till för Alliansen?

En konspirationsteori värdig Machiavelli kan tyckas men omöjlig? Jag vet inte. För några år sedan hade jag sagt att det var omöjligt men idag vet jag inte längre om det är det.

Någon som tror att huvudvärken blev bättre av den slutsatsen…..?

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Jajamänsan! Där att den! Förbannat bra inlägg och full pott med båda tummarna om jag kunde!!Tackar för lektionen i retorik!!Hemikramar!! ♥

  2. Nettan999Tillåt mig småle åt ditt naiva synsätt, både här och på de andra forum du skriver på.Det finns inte någon renhårig objektivitet i politiska frågor, när man slår åt alla håll som inte passarin för mäster Michael.Vi får se honom som en kul kille med lite underliga åsikter som jag misstänker att det inte är så värst många som håller med honom om, för att åsikterna är inte objektiv bedömning om man lussynar hans artiklar och letar upp källor som har andra siffror och värderingar.Det finns något som heter tolkning och slutledningförmåga och där kommer missarna från mäster.

    • Michael Gajditza

      Missarna från mäster, hm, låter nästan som en Broadwaymusical eller nåt. Stellan, du måste förstå en sak. Detta är en blogg och här uttrycker jag mina synpunkter på tingens ordning. Självklart så är jag inte objektiv, påstår du att du är det? Däremot så är jag till skillnad från dig, väldigt noga med att visa vad jag stöder min uppfattning på genom att t.ex länka till en utredning vars resultat jag instämmer i.På så sätt kan den som så önskar ta del av samma material och utifrån det dra sina slutsatser. Jag nekar inte en sekund till att jag med mina inlägg om SD vill påverka folk att inte rösta på dom och jag redovisar i varje artikel vad jag grundar det på. detta är en politisk blogg. Den är däremot partipolitiskt obunden. Tittar du t.ex hos Politometern så redovisas jag under gruppen övriga.Att min utgångspunkt är liberal och att jag tillhör två mycket liberala nätverk finns också det redovisat på bloggen. På så sätt vet människor var jag står och kan i sin bedömning av det jag skriver också väga in dessa faktorer.Det är en ärlig deklaration om var jag står. Säg mig då hur jag med detta deklarerat och som liberal ska kunna vara tyst då jag ser ett parti som SD närma sig riksdagen. Skit i allt det där vanliga om de politiskt korrekta och att myndigheter o press och alla är med i en konspiration för att lura både mig o dig o sig själva. Tänk bort det och tänk in en liberal ideologi och så ställer du ideologin mot SD:s program och vad ser du då?Jo, det ska jag berätta. Du ser mig sitta och skriva det jag skriver.Sedan vill jag att du, som påstår att om man lusläser mina artiklar så hittar man ditten och datten och där tolkning och slutledning brister, tar fram ett par konkreta exempel. Svepande formuleringar utan substans är inte bra så ta och konkretisera dig istället.

  3. Nettan Tjernkvist

    Stellan Asp, jag förstår inte riktigt, eller så är det jag som är lite trögtänkt…. men vad är vitsen med att anklaga skribenten för än det ena än det andra…. Jag har inte träffat på någon journalist eller reporter som är så pass objektiv som Michael Gajditza. Tänk om alla journalister hade förmågan, eller kanske viljan, att låta oss läsare själva ta ställning istället för att bli påprackade deras värderingar.Jag kanske inte alltid instämmer i det MG skriver men han om någon skriver med objektivitet.

    • Michael Gajditza

      Tack Nettan! Stellan är lite ojämn bara, igår hade han visst en dålig dag så vi får se hur det blir idag. När han far iväg o länkar till sidor med både kristna och egyptiska demoner av alla de sorter så brukar jag bara ignorera det.

  4. Michaeljag undrar om inte du skulle göra någonting åt dina demoner?Scrolla ned och läs hela sidan, så förstår du vilket slags folk vi har i Sverige ifrån omvärlden och inte minst de religiösa.http://paranormal.se/topic/demon.html

  5. MichaelVad har du att tänka med egentligen, anser du att det är bra som vi har det med vårt dekadanta samhälle, begriper du inte att kraftåtgärder behövs för att få bukt med skiten du tycks försvara, sorgligt mycket sorgligt.

Kommentera

