Svensk Myndighetskontroll: Ära den som äras bör


Stellan Bojerud med Mopsens blogg har i ett inlägg gjort en definition av Islams uttolkare och han delar in muslimer i fyra grupper på ett, som jag ser det, klokt sätt. Det är den typen av grundläggande och välinformerade resonemang som krävs för att kunna mötas och lösa de problem som finns.

Om vi är övertygade om att vår frihet och vår demokrati är det bästa statsskicket så får vi väl sätta igång och visa det också och det gör vi inte genom att bygga murar. Det gör vi genom att vara frihetsälskande demokrater som i handling visar vad detta innebär.

Läser man kommentarerna till inlägget så finner man snart att det vanligaste argumentet mot vad Stellan skrivit är att Islam och de styrande mullorna inte tillåter någon annan form av Islam än den de står för. Må vara hur det vill med den saken men folk har t.ex gett fullständigt den i vad påven pratat om och en viss Luther gick lite längre än så. Jag tror att det är fullt möjligt att något liknande kan ske med Islam då tillräckligt många muslimer bott och verkat tillräckligt länge i en mer sekulariserad värld.

Tror man som jag gör så blir en logisk konsekvens att enstor del av att skapa denna förändring ligger i att fler kan ta del just av något annat än den invanda fundamentalismen. Det finns där under ytan även i de muslimska länderna och då särskilt hos den yngre generationen, en längtan efter något annat än det de har idag. Jämför med öststatsbornas längtan efter något annat då de levde under Sovjetförtryck och under förtryck av kommunistpartiet.

En starkt bidragande orsak till deras kollaps var information om alternativen. Därför sände Radio Free Europe och Voice of America ständigt sina program riktade till öststatsmedborgarna. På samma sätt sänder man idag till t.ex Iran och Afghanistan. Detta kompletterat med internet gör att trots censur så nås många av budskapet att det finns ett alternativ.

Ett mycket konkret exempel på att kulturmönster kan ändras snabbt är t.ex det faktum att döttrar till utlandsfödda föräldrar idag föder färre barn än såväl deras tidigare generation men också färre barn än svenska kvinnor. Lite avstånd till predikanterna är inte så dumt!!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 18 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 9 kommentarer.

  1. Visst finns det olika typer av muslimer.Det finns också olika typer av kommunister. Skulle du känna dig trygg och nöjd om andelen kommunister ökade snabbt om du visste att bara en liten del av dem vill upprätta arbetsläger i Sarek och deportera företagare och and kapitalister dit?55 % av Danmarks muslimer vill att religionskritik ska förbjudas.Du röstar INTE på sverigedemokraterna… än!

    • Michael Gajditza

      Det finns även olika typer av kristna, olika typer av svenskar etc. etc. Nej, jag skulle nog inte känna mig trygg och nöjd med vilket parti som än uttryckte ickedemokratiska åsikter ökade snabbt men 82% av Danmarks muslimer vill INTE ha sharialagar vilket egentligen är fullt logiskt. Många flyr ju just p.g.av dessa lagar och bristen på demokrati. Det vore helt ologiskt om man då ville förvandla det land man kommer till och göra det till det land man flydde från.55% vill att religionskritik ska förbjudas. OK, i USA finns en stor grupp kristna konservativa som har samma åsikt. Jag vet inte hur gammal du är men då filmen ”Life of Brian” kom så blev den t.ex totalförbjuden i Norge. Det finns alltid grupper som vill ha censur av det ena eller det andra. Ett mycket större problem ser vi i dom länder nära oss och till viss del också här i Sverige, som på olika sätt vill börja censurera internet. EU parlamentet har också vid ett tillfälle redan röstat om ett förslag att åsiktsregistrera bloggare. Det ser jag som betydligt större hot-Jag kommer ALDRIG att rösta på Sverigedemokraterna.

  2. Nej, MichaelHelt fel! Islam är en vedervärdig politisk ideologi som de flesta muslimer försvarar!

  3. MichaelJag har sett ruskiga dokumentärer där kvinnor tvingas att bli islamister mot sin vilja, vänta bara när etablissemanget tillåter Sharialagarna i Sverige då kommer det att hända grejer som övergår både ditt och mitt förstånd.Ta bara Suboni medarbetare som vidhåller att Islam och nazism är samma sak och viker sig inte en tum i frågan och jag håller givetvis med honom och det är det massor av svenskar som gör som har läst på sin läxa om Islam.

    • Michael Gajditza

      Det etablissemang du talar om måste väl i så fall vara självmordsbenäget. Sabunis medarbetare har väl, om jag förstått det rätt, sagt att islam är värre än nazism. Jag vidhåller dock att man måste skilja på islam och på militanta islamister. I USA finns också grupper av kristna som beväpnat sig sedan lån, lång tid till baka till skydd för både den hemska regeringen, kommunister, antikrist och nu muslimer. Det är som att somliga som sin livsluft har hatet som syredel och inte kan existera utan någon att hata. Samma sak med galna mullor, diverse talibaner etc. men precis som din namne Mopsen, skrev igår så kan även muslimer indelas i olika sorter. Inte ens de muslimska länderna har sharialagar allihop.

  4. Ja att ha en tro och ett önsketänkande är inte mycket att komma med.Nej in i getingboet och känn islamisterna på pulsen som jag har gjort förvisso i en blygsam skala men det räcker för att förstå att deras fanatism sitter i deras gener.Som glöm bort allt resonemang att vi kan förändra dem, skica tillbaka dem där de kom ifrån vilket skulle glädja massor av kristna libaneser och syrianer i Sverige (det är därför SD kommer att få en massa invandrarröster) i sak är det invandrarna som hjälper in SD i riksdagen.

    • Michael Gajditza

      Som födelsetalen hos förstagenerationens invandrarkvinnor visar så har förändringen redan påbörjats. Det går inte över en natt, men det går.

  5. Lever muslimerna i ett fritt land så lär de också ”smittas” av vår kultur. Så har skett med de flesta om inte alla kulturer från Roms tid som påverkades av varje annan kultur de annekterade…Med början i den grekiska…Har man bara tålamod och is i magen så kommer de kulturella utbytet ge sig självt en lösning…Tror jag… Kanske naivt, men lär man av historien så…Hemikram till en hemihero… Ps Har du varit in och sett dikten och mitt tacktal än?

    • Michael Gajditza

      Nope, men jag sitter just nu och försöker komma ikapp. Det parti som kan utlova en dag till i veckan får min röst……… 🙂

Kommentera

