Svensk Myndighetskontroll: Söndagspyttipanna med Anka och kanin, Sverigedemokrater och roulette.


Jag börjar allvarligt fundera på att skaffa en minikyl. Den jag har nu är mer som en begravningsplats för diverse olika maträtter som måste ha tagit sig in på egen hand enbart i syfte att dö och förpesta min tillvaro. Svaret är för övrigt nej. Jag lastar inte SD för detta, det finns alldeles nog att lasta dom för ändå…..

Någon mer än jag som tycker att Mona Sahlin verkar trött och ibland nästan lite uppgiven? Jag vet inte hur det funkar hos sossarna men det måste väl finnas någon som kan tala om för henne att för det första att det är val om en månad och för det andra att det inte är läge att vara trött nu om man ska ha en chans då. Motivation tycker jag det borde finnas gott om. Titta och bedöm själva.

Vad det följande har med det förra att göra har jag ingen aning om, jag vet bara att det slog mig att världen måste vara galen. I vissa delar svälter och törstar folk ihjäl medan du och jag här hemma nu bjuds på en ny oanad möjlighet att göra oss en hacka.

Ett spelbolag har startat en tävling i vilken två kaniner, en hane, en hona, ska få leva i celibat i två månader. De två kaninerna ska sedan återförenas. På ett roulettebord. Din och min uppgift är att satsa en slant på vilket nummer de kommer att vara då själva, låt oss kalla det ”återföreningen,” sker.

Påminner lite om barnet som frågar, ”vad är det där?” ”Kaniner”, svarar mamma. ”Jamen”, säger barnet, ”vad är det dom gör?” ”Kaniner”, svarar mamman.

bunnies.jpg

Nu över till nåt helt annat, som det ibland heter på nyheterna.

Jag har lagt märke till att Sverigedemokrater i hög grad lever i förnekelse. Var och en som läser min blogg, mina artiklar om SD och de kommentarer som kommer om dessa artiklar, kan se att till minst 90% så handlar kommentarerna om helt andra saker än vad som står i artikeln. I den mån några tar upp något ur artikeln så är det för att blixtsnabbt avfärda det som typiskt PK och det vet ju alla att sådant som är PK är fel, oavsett vad det står.

När jag citerar eller använder statistik från någon vedertagen källa är ju det ett sätt att påvisa att jag inte bara sitter hemma på kammaren och skriver mina högst privata åsikter utan att det jag säger också har stöd av och baseras på källor som är oberoende av mig, så blir kommentarerna ofta av en viss sort och jag ska ge ett konkret exempel genom att citera någon….;-)

I en artikel nyligen så la jag fram statistik från SCB över in- och utvandrade utländska medborgare ut fördelat på olika världsdelar år 2008. Detta är ju en ganska enkel statistik och lätt att både föra och kontrollera. Den borde alltså kunna godtas som underlag i en diskussion. I slutet av en kommentar som ni kan läsa hela av under artikeln så står det som sista mening följande.

Så jag väntar fortfarande på den statistik som inte är köpt i politiskt syfte, så tyvärr det SCB presenterar är uppgifter som Brå ligger bakom.”

Själv anser jag att om tillräckligt många personer som är vid sina sinnens fulla bruk har studerat något och en överväldigande majoritet har kommit fram till samma resultat, så måste det resultatet godtas intill dess att någon annan på ett övertygande sätt bevisat att den slutsatsen var fel.

Det är lite av om det går som en anka, ser ut som en anka, låter som en anka, beter sig som en anka och luktar som en anka så är det också en anka.

anna-anka-mugshot.jpg
Typisk Anka

Ovanstående exempel, med SCB och BRÅ, är en typ av argument som egentligen gör all diskussion meningslös. Argumentet är dessutom av sorten Strawman, halmdocka, vilket betyder att ett argument utformas på ett sådant sätt att man istället för att diskutera det som var artikelns budskap och frågeställning, nämligen varför SD anger 100000 invandrare per år på ett sätt som gör att folk som läser det tror att dessa 100000 är muslimer, kommer att diskutera om SCB är att lita på och om det föreligger en konspiration innebärandes att BRÅ förser SCB med falska siffror.

Den här sortens retorik är ett knep som oavbrutet används av SD. Den retorikintresserade kan med fördel läsa vad som skrivs på webbsidan Löfström retorik där man närmare och ur retorisk synvinkel ser på hur argumenten läggs fram.

Den som känner att han/hon behöver och vill ha fler argument i debatten tittar med lika stor fördel in hos Jerlerup som gjort ett magnifikt arbete med att samla och analysera de argument som förekommer.

Här står det också nåt klokt! http://kristiporr.wordpress.com/2010/08/09/trakigt-inlagg-men-kanske-nodvandigt/#comment-102

Slutligen några aforismer om argument.

Argument gör lika lite nytta mot fördomar som chokladkakor mot förstoppning. Max Pallenberg

Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det var en jätte eller en dvärg som sköt. Francis Bacon

Det är mycket nedslående att leva i en tid då det är enklare att spränga en atom än en fördom. Albert Einstein

Nunc aut nuncuam

 

 

 

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 16 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 16 kommentarer.

  1. Svar till: Stellan AspNu har jag läst din länk och jag kan absolut skriva under på allt. Jag förespråkar en sekulär stat. Har gjort så i hela mitt vuxna liv.Enda problemet med att skriva under är att jag inte känner mig tillräckligt paranoid. Sorry.

  2. Ojojoj. Det här är så off-topic så det finns inte.Jag är full, det är min födelsedag och alla utom 3 vänner har ditchat min kallelse till allmän fylla och firande.Nåväl.Namnet Kristi Porr kommer ur några olika anledningar. Till att börja med:Under våren 2010 hade jag en kravalldepression som gick så långt att jag försökte ta kål på mig själv, en gång för alla. (eller egentligen flera gånger) Till saken hör att jag under hela mitt vuxna liv alltid varit kreativ musikaliskt, och speciellt när jag mått sämre. Nu blev det däremot ett totalt driftstopp i fabriken. Det enda som funkade var något jag både föraktat och varit rädd för; att skriva. Text.En av mina största inspirationer litterärt är erotism (t.ex. Georges Bataielle, Sture Dahlström, Gabrielle Wittkop, De Sade m.m.) Och eftersom jag hyser ett STORT sarkastiskt förakt gentemot all slags religion och i synnerhet kristendom blev det naturligt att försöka ge sig an att skildra Kristi pubertets sexuella äventyr. Om du skärskådat min sida så vet du att det bara finns två texter i den genren. Jag föll snabbt in i att skriva om sådant som kändes mer relevant. Men, som synes, namnet hängde kvar.

    • Michael Gajditza

      Tack i all enkelhet för att du berättade det. Depression ska jag inte uttala mig om i brist på personlig erfarenhet, i alla fall första hands, men jag har sett vänner drabbas i olika hög grad och förstår någonstans på ett intellektuellt plan vad det handlar om men då utan de känslor som kommer sig av att man haft en egen erfarenhet.Intressant litteraturval och som du själv konstaterar så framstår namnet plötsligt som fullt förståeligt. Jag har ännu bara hunnit titta på ett par sidor men har hunnit notera att ditt sätt att skriva är både annorlunda och eget samtidigt som det påminde mig om nåt som inte tagit form än men som finns där i nån liten cell vars synaps har gått o lagt sig. Alternativt dött av groggen jag tog tidigare ikväll.Då får jag säga grattis på XX-dagen lite för sent men inte mindre välment för det. Hade du hört av dig tidigare så hade ni kanske blivit en till på festen! *S* Hoppas ni som var där hade trevligt i alla fall och att fyllan är av den goda sorten som inte bjuder in massor av små gröna gubbar som väsnas i morgon bitti! För övrigt så delar jag den sarkastiska synen och tittar du nån kommentar högre upp så kan du se mig på bordell i Amsterdam med ett gäng glada mullor. Jag har många namn…….*ler diaboliskt…*

  3. NI som är så självsäkra i era åsikter, vilket inte någon kan vara, med de faror som lurar runt hörnet.Alla som gillar svenska folket borde värna om sitt hus och skriva på detta upprop.http://www.petitiononline.com/mod_perl/signed.cgi?swsharia

    • Michael Gajditza

      Har läst men som jag skrivit så är jag inte särskilt bekymrad på det sätt som du är. Minns du hur de mest fanatiska kommunister efter en viss tid i New York t.ex relativt snart kom att inse att deras egen livsstil kanske var lite, ska vi säga grå? På så sätt har vi lämnat svart åt ett visst prästerskap som även dom vid många tillfällen avslöjats då de vacklat i tron. Så lämna dom åt mig så ska den lede frestarens garn kastas ut för även de rättrogna o sen sitter vi på en bordell i Amsterdam o dricker o röker av husets bästa enligt den lokala seden. Have faith in the devil and just let him do his magic……….*S*

  4. Nettan Tjernkvist

    Michael: Du skriver oftast väldigt bra och även detta var välskrivet men jag tycker Du är lite orättvis i Din syn på SD på så sätt att det är denna och förra regeringen som är orsak till att SD kommit på frammarsch såpass mycket som de gjort. Hade tidigare regering samt denna skött sig så hade inte varken SD, PP eller Frihetspartiet behövts. Det är röstmyndiga personer som väljer SD. För i förlägningen är det inte SD Du anklagar utan medborgarna här i Sverige.

    • Michael Gajditza

      Jag har vid flera tillfällen sagt och skrivit att det finns problem med integrationen som måste diskuteras. Jag har som du vet vid flera tillfällen uppmanat de sju riksdagspartierna att ta debatten.Så sent som bara för några dagar sedan i ett öppet brev. Jag har även försvarat Jimmie Åkessons rätt att tala då jag fördömde att man genomförde de störningar som var vid hans planerade torgmöte i Landskrona.Jag har försvarat Kent Ekeroths demokratiska rättigheter då han hängdes ut på ett obehagligt sätt av OG och jag har låtit debatten flöda fritt i kommentarsfältet här på bloggen.Detta vad gäller SD.Jag har på motsvarande sätt skällt på regeringen i minst fem gånger så lång tid som jag debatterat med SD. Jag har krävt justitieministerns avgång, jag har talat på Sergels Torg, jag har skrivit väsentligen mycket mer om FRA, IPRED och andra integritets och frihetskränkande frågor än vad jag skrivit om invandringen och SD.Vad det handlar om är att SD och med SD en stor del av deras sympatisörer uttrycker en människosyn som jag aldrig kan förlika mig med. Den människosynen har inte ett dugg med diskussion om problemen med integrationen att göra för dessa problem kan vi lösa praktiskt och sakligt.Skillnaden mellan min debatt med andra partier och deras företrädare och den debatt jag har med SD är att jag aldrig någonsin blivit kallad mindre värd för att min far är från Polen/Tyskland av någon företrädare för något annat parti. Jag har heller inte blivit kallad för djur, homofil,bög, pedofil, sinnessjuk, och ett otal andra nedsättande, ringaktande och förolämpande uttryck av några andra än SD; ND och andra grupper på samma flank.Det mest tydliga exemplet på att detta inte och jag upprepar inte, är något som är isolerat och begränsat till ett litet antal sympatisörer är hur det såg ut på en av SD:s riksdagsledamöters blogg då jag var där och artigt ställde fyra frågor till en man som faktiskt snart kan vara en av de 349 som beslutar om din och min framtid. Här lägger jag en länk dit och ber dig att särskilt uppmärksamma A/ hans sätt att uttrycka sin människosyn då han kommenterar kring homosexualitet och pedofili. B/ De kommentarer han tillåter och till stor del även uppmuntrar. Även det ett uttryck för en enligt min uppfattning vidrig syn på hur man behandlar och tilltalar människor som har en annan uppfattning än den egna. C/ Lägg märke till hur det börjar rätt lugnt för att så småningom eskalera och bli allt värre vilket utan tvekan ger ett pöbellikt intryck och hur en pöbel ser på en människa med en avvikande uppfattning från pöbelns är väl rätt klart.Har du i något sammanhang sett företrädare för PP och/eller Frihetspartiet bete sig på samma sätt och uttrycka samma saker fast då utifrån sina egna utgångspunkter? Piraterna har ju som exempel upphovsrättsindustrin att hata men har du någonsin hört eller läst en piratpartist kalla MGM:s VD för sinnessjuk pedofil? Har du hört Peter uttrycka sig så ens om radio Gagnef eller den där åklagaren som heter så mycket som och som ähhhhh sorry, står still, hon som fick sin dörr sprängd….. Hur som helst så har han inte ens kallat henne för något liknande i någon av alla de artiklar han skrivit.Skälet till det är enkelt. Har man en människosyn som bygger på respekt för allas lika värde så skriver man inte så och man säger inte så helt enkelt eftersom dessa uttryck är ett uttryck för ringaktning.Du har rätt i det du säger på så sätt att jag anklagar alla människor med en sådan människosyn och det finns ett gäng sådana även i andra partier men just nu och just här och fram till valet så har jag och kommer jag att anklaga dessa personer inom SD för att för första gången så riskerar vi att få in ett politiskt parti som har den människosyn jag ogillar som sin politik och det är något helt nytt.

  5. Kom att tänka på en sak till här. Ningalsh här ovan hjälper nog också, kanske något subtilt men ändå, med just avslutningen på sitt inlägg. Jag har nämligen börjat uppfatta att fler och fler verkligen tröttnar på denna retorik, att SD-anhängare försöker att rättfärdiga både sina egna och partiets åsikter med någon slags anklagande gnällattityd; ”det är inte så att jag ogillar invandrare…det är en fördom du har ”.Att dessutom hänvisa (någorlunda verklighetsförankrade) vänner till att läsa kommentarer på SD-bloggar brukar också ge en rätt avslöjande bild av det hat som faktiskt är en stor gemensam nämnare bland SD-anhängarna. Det är lätt att minnas 90-talet…

    • Michael Gajditza

      Du talar klokt! Nån gång vid tillfälle så kan du väl förklara varför du heter Kristi Porr också för det är annars en fråga jag kommer att bära med mig tills jag dör!! 😉

  6. Hej igen, kort replik bara…intressant att du tar upp det med fördomar och domar ;-), vad Jimmie Åkesson påstod var att 75% av dom våldtäksdömda var från Mellanöstern. Lagmannen Karl Axel Bladh glider över och pratar om att huvuddelen av det dömda är dömda för sexualbrott, vilket ju, som du säkerligen vet är en ganska mycket vidare definition. I din tolkning i ett annat inlägg blir det till att han sagt att det ”inte kan” förhålla sig på det sättet. Elegant sätt att komma från grundfakta, om jag får tillåta mig att säga det. Jag är för övrigt säker att man kommer att under dagen anlägga moteld om det finns minsta tveksamhet i Jimmie Åkessons statistik. Vi får se i eftermiddag – -kväll om man har nåt att komma med.Egentligen är det individer som begår brott, och i grunden en polisiär fråga men om tillräckligt många individer med gemensam bakgrund begår likartade brott blir det ett mönster, är det ett problem att det diskuteras då ?Om vi kommer in på frågan om det finns ett hot från islam eller inte, är det närmast en fråga för var och en. Alla ökenreligionerna har intolerans som en av grundkomponenterna. Judendomen håller en låg profil här, Sionismen i sin extrema form ställer till det i hela mellanöstern. Kristendomen är förpassad ur lagstiftningen, ska vi då acceptera ytterligare en liknande lära ? Utgör det ett hot ? Beror på var du är och vem du är. Som jag sa i ett tidigare svar..är du jude i Malmö är det ett hot. Hade jag varit kvinna hade jag blivit svårt bekymrad över kvinnosynen. Det blir jag som man även iofs. Synen på HBT personen är du säkerligen klar över. I detta sammanhanget kommer alltid arugmentet att det finns moderata muslimer. OK..var fanns dom när Lars Vilks blev överfallen eller utsatt för mordbrand ? Hörde vi av moderata och vidsynta Imamer när judar överfölls i Malmö av muslimer som viftar med Mein Kampf eller gör Hitlerhälsning ? Jodå, jag var där…Är islam ett hot..? Det får som sagt var och en ta ställning till utifrån erfarenheter och ideologi.Till sist, Nej det är inte så att jag ogillar invandrare…det är en fördom du har som är lika svår att komma förbi som alla andra fördomar. MvH NiN

    • Michael Gajditza

      Svaret på var de moderata muslimerna fanns vet jag inte men ett bevis för att de är moderata måste väl vara att de inte var där och överföll Viilks…….. :-)Militant islamism är ett hot på samma sätt som t.e x IRA varit ett ständigt bombsprängande hot på Nordirland och med det avser jag då enbart det praktiska fysiska hotet. Det där är rätt intressant egentligen. Jag vet inte hur gammal du är men jag är född -57 och var alltså myndig 1975 och har under hela min uppväxt levt i ett Sverige och Europa som på 70 och 80 talen var oerhört mycket mer utsatt för terrorattacker än vad vi idag har ens varit i närheten av. Terrorgrupper på den tiden var sådana som Baader-Meinhof, Rote Arme Fraktione RAF, Ustasja, Röda brigaderna i Italien, ETA i Spanien, IRA på Irland som sagt och ytterligare ett antal aktiva sådana grupper. Jag måste säga att, trots de då frekvent utlösta bomberna, kapningen av ett plan på Bulltofta och dödsskjutningen av Jugoslaviens dåvarande ambassadör i Stockholm var falla av aktiv terror som även drabbade lilla Sverige så var vi inte tillnärmelsevis lika rädda och skrämda som vi påstås vara idag.. 1984 var jag själv minuter från att kliva rätt in i en bombexplosion vid Harrods i London. 12/12 var datumet har jag för mig.Det blev en lång parentes men det jag vill ha sagt är att vad gäller den extrema islamismens förmåga att genomföra sådana dåd så är den idag kraftigt begränsad och västliga bedömare som t.ex den brittiska säkerhetstjänsten sänkte redan för en rätt lång tid sedan sin klassificering av Al Qaidas förmåga.Islam kommer aldrig att utgöra något hot mot vår demokrati. De enda som kan ta vår demokrati ifrån oss är vi själva. Låt mig ge bara ett litet exempel på att människor som kommer till ett fritt och öppet samhälle som vårt påverkas alldeles oavsett om de bor för sig själva eller ej.SD varnar ju t.ex för att invandrarkvinnor från vissa områden föder så många barn att de kommer att gå om svenskarna på kort tid. Här är den senaste undersökningen kring detta från SCB: ”Kvinnor födda i Sverige, med föräldrar födda utomlands, föder färre barn. Inte bara jämfört med sina mödrar, som har hög fruktsamhet, utan också jämfört med kvinnor med föräldrar födda i Sverige. Uppgifterna presenteras i det nya numret av SCB:s tidskrift Välfärd.”Åter till Gävle. Det finns alltid en risk när man går på tidningsuppgifter men som du säger så har eller kommer säkert Gefle Dagblad (heter den så?) att följa upp så snart de fått tillgång till de domar det handlar om. Jag antar att du vet att vi i Sverige ändrade lagstiftningen 2005 så att fler av det som tidigare var sexualbrott då kom att klassas som våldtäkt?jag upprepar också att jag är mer än villig att diskutera problemen som finns. Det har jag sagt vid många olika tillfällen. Problemet är och där tror jag att du kan hålla med mig, att i stort sett ingen av de som kommenterat här i bloggen har kunnat hålla sig till sakfrågan i inlägget utan det har varit en lång parad av olika invektivkastande personligheter som dykt upp. Du är en av mycket, mycket få som faktiskt vill ha en dialog mer än en konfrontation.Jag erkänner dock villigt att jag kanske låtit mig provoceras med jämna mellanrum men som sagt, gå igenom kommentarerna och lägg sedan till all skit som hamnat i min mail så har du bakgrunden till det.Om du tror att jag tror att du ogillar invandrare så är det inte rätt. Du skiljer dig på så sätt från många andra. Har jag vid något tillfälle inkluderat dig i något sådant påstående så ber jag om ursäkt för det har du inte gett mig någon grund för att göra. Däremot så finns det massor av SD sympatisörer som de facto inte gör det. Skulle dom göra det så får vi antingen omdefiniera hela vårt språkbruk och skriva om våra lexikon med ordförklaringar eller hitta på något annat för i så fall har vi ett språkproblem bestående i att vi helt enkelt inte talar samma språk med samma betydelse av de ord vi uttalar. Ja, jag vet faktiskt inte riktigt hur jag annars ska förklara det.

  7. Bra skrivet. Men jag misstänker att den största utmaningen inte är att argumentera mot SD. Det är egentligen ganska lätt. Det svåra är att dessutom vinna över sympati-poäng. SD-anhängare verkar ofta hysa stort förakt och hat mot just förnuftighet/rationalitet och går ju mer på känslor. Jag tycker att det är fruktansvärt svårt. Alla emotionella debattknep mottages tacksamt! Som citatet du hade med av Max Pallenberg: ”Argument gör lika lite nytta mot fördomar som chokladkakor mot förstoppning.”

    • Michael Gajditza

      Tack! Kul namn förresten. Instämmer med föregående talare. Du har rätt. Dom gillar helt enkelt inte invandrare och som någon annan klok människa sagt så kan man överbevisa en domstolsdom men aldrig en fördom. Så jag vet helt enkelt inte annat än att man får jobba på att fördomarna inte ska spridas vidare. En del av deras väljare är också rena missnöjesväljare som jag tror det går att påverka fram till valet.

  8. Hej MichaelFast är det inte så att du gör en liten halmgubbe med SD och siffran 100 000 invandrare, jag är SD sympatisör och jag, och alla andra jag diskuterar med har klart för sig att saken självklart måste brytas ner i delfaktorer, olika regioner, nettoinvandring etc. Du menar att SD jämt hävdar massinvandring med referens till 2008 & siffran 100 000 invandrare. Vad man pratar om är nettoinvandringen på sikt sen början av 90 talet, som även Du kan tänka dig har inneburit problem värda att lyftas fram. Ingenstans gör man kopplingen till muslimer i det sammanhanget. Igen, man måste hyfsa debatten till vad som gäller för partierna nationellt, inte vad som en och annan påstådd sverigedemokrat kläcker ur sig på webben. Ha en bra dagNiN

    • Michael Gajditza

      Hej!Njae, en och annan vore väl inte hela världen men låt mig börja med att citera partiledaren från hans berömda artikel i Aftonbladet i höstas där han bland mycket annat skrev följande: ”Så här långt tvingas man dock konstatera att islam har påverkat det svenska samhället i betydligt högre utsträckning än det svenska samhället har påverkat islam. Massinvandringen från muslimska länder tillsammans med de relativt höga födelsetalen inom den muslimska befolkningsgruppen talar för att denna utveckling kommer att fortsätta om inte en politisk kursändring sker.”Där har du det i klartext, massinvandring från muslimska länder. Sedan fortsätter han med detta: ”Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år.” För en vecka sedan följde han upp detta med att kräva ökad polisberedskap inför Ramadan och fullföljde den aktuella trippeln med att i Gävle påstå att 75% av de dömda i tingsrätten Gävle är från Mellanöstern.Om man hela tiden talar om en utpekad grupp och i samma andetag tar upp problem med massinvandring så råder det knappast någon tvekan om vad man syftar på. Särskilt inte som detta kombineras med ett massivt tal om farorna med islam i allmänhet och här i Sverige i synnerhet.Som du vet eller i alla fall borde veta så har jag vid flera tillfällen själv sagt att det finns problem att diskutera och att jag är förbannad på de etablerade partierna för att de vägrar ta debatten.Jag är också övertygad om att det som nu sker från SD:s sida, där man med sina uttalanden driver utvecklingen mot en ökad polarisering, inte lägger någon bra grund för ett konkret problemlösande.

Kommentera

