Svensk Myndighetskontroll: RUT SLUT möter James the butler och galningar regerar


http://www.dn.se/debatt/nar-ska-vi-stockholmare-fa-tid-att-alska-och-skratta-1.1153624

http://www.aftonbladet.se/nyheter/valet2010/article7624748.ab

OK, den här väljaren är numera officiellt förvirrad.

Sossarna föreslår att det ska införas någon sorts servicetjänst i tunnelbanan som innebär att Stockholmarna ska få tid att älska och skratta. Dessutom så ska dom visst även ges tillfälle Att gå barfota på en sommaräng, en strand, att få måla eller snickra, laga mat eller se på film. Kanske bara, likt tjuren Ferdinand, ligga under en korkek och lukta på blommorna.

På A svarar jag va och på B hur står det till?

Om nu inte jag är ute själv och åker rullgardin med mina äpplen på vinden så är väl detta samma parti som säger att RUT tjänsterna ska avskaffas om dom vinner valet? Det har varit mycket pigdebatt tidigare och nu ska vi uppenbarligen ha en butlerdebatt istället?

Och detta är viktigare än både integrationsfrågan och rättssäkerhetsproblematiken förstår jag. Klart som korvspad att vi nu ska få lära oss att en socialdemokratisk butler som på något sätt antas jobba kollektivt i tunnelbanan har ett helt annat värde än en liten piga som städar i Växjö.

Fattar jag saken rätt så ska alltså möjligheten för en dubbelarbetande familj i Sundsvall att ordna med lite städ o fix i hemmet bytas mot att Stockholmare ska få leka Ferdinand. Vet ni, jag känner hur jag sitter här och blir förbannad. Folk utförsäkras och plågas varenda dag. Själv har jag en klient som väntat snart två år utan att få en krona från den sjukersättning som han hade fram till nyår 2007/08.

Fast det är väl självklart att han är 100% arbetsför, det är ju bara ett ben han saknar. Stryk fotbollsspelare i elitklubb då så går vi vidare till att den protes han har förorsakar sår med ständig svår smärta på benstumpen varenda jävla dag. Men sånt borde han väl ha vant sig vid när han nu fyllt 56 förstås. De förslitna kotorna med åtföljande diskbråck gör ju att han är väldigt lämpad som sängprovare hos Hästens sängar eller hur tänkte ni där?

Whiplashskadan gör ju mest bara ont när han rör sig så ett stillasittande arbete går nog fint. Jo, han kanske hade kunnat det om det inte varit för näthinneavlossningen han drabbats av medan ni pratar butlers och pigor men det är lugnt, vi väntar. Han får ju i alla fall lite morfin. Bostadslösheten han gick igenom i vintras, ni minns den där långa, kalla vintern? Den ja. Den löste ni fint redan i maj så här finns det tacksamhet i floder att ta av.

3431753678_16c59888d8.jpg

 

På tal om att ta av så tog ni av honom hans handikappersättning också men det var ju bara knappt tusen i månaden så det märkte han nog knappt. Inget hade förändrats i hans situation bortsett från att han blivit äldre och sämre så det var väl dags då. Särskilt måste jag beundra den fina motiveringen. Minns ni den?

Jo, ni sa så här om den extra taxikostnad som han tidigare att fått räkna in och som gjorde att han kom över den där gränsen på minst tolvtusennånting som man måste nå för att fördyringarna ska anses vara så stora att man behöver extra stöd, om dom resorna som han tidigare fått eftersom problemen med protesen gör att han ofta måste till ortopeden och ibland inte kan gå så långt som till busshållplatsen, om den sa ni att vanligt folk också åkte taxi ibland så det var en normal kostnad.

Vad ni inte tänkte på kanske, fast bara lite är att när vanligt folk åker så är det ofta av bekvämlighetsskäl. När min huvudman åker så är det för att han den dagen inte kan gå, vilket i alla fall jag tycker gör skillnad.

Nu höll jag på att glömma den psykiatriska delen eftersom jag först var tvungen att minnas operationen för två år sedan då dom tog bort en testikel och de smärtor som den dåliga läkningen medförde därefter. Den bipolära diagnosen tillsammans med depressionen och ADHD:n är ju sånt man får lära sig att leva med för vi har ju ändå ingen psykiatrisk vård att tala om.

sahlin.jpg

Enligt kassans bedömning så ska han stå till arbetsmarknadens förfogande för 100% tjänst för så frisk är han tydligen. 100%? My ass!

Integrationen, sjukförsäkringen och rättssäkerhet/integritet. Det är vad jag kallar viktiga frågor i min bok. Istället så är det butlers, pigor och RUT SLUT på centerns affischer. Vilken planet bor ni på egentligen?

Jag beklagar de långa meningarna och den taskiga svenskan men jag blev plötsligt bara så less och förbannad på allt vad politik heter.

godgod.jpg

Nunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 16 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 16 kommentarer.

  1. Min son sammanfattade det så här: Kan man inte bara ta ifrån dem färgkritorna och plocka in någon vuxen istället?Man kan ju ana varför Norditalien är ett av de rikaste områdena i världen,när parlamentet är fullt upptaget med internproblem ställer de ju inte till med så stor skada…

  2. Jag tycker det är fel att skylla alla olyckliga sjukfall på regeringens sjukförsäkringsreform, ty i slutändan är det människor – vanliga människor – som ska hantera uppgifterna och göra bedömningar. Det finns inget perfekt system, folk hamnade mellan stolarna förr också – den stora skillnaden nu från då är att fokus ligger på arbete (om än kanske lite för mycket ibland), och inte på förtidspension och höga ersättningar för att inte arbeta. Måste säga att jag föredrar det nuvarande regelverket framför det förra. Det kan dock givetvis bli bättre.

    • Michael Gajditza

      Min poäng i den här artikeln är heller inte att attackera sjukförsäkringssystemet utan att man tycks föredra att diskutera vad jag tycker är kvasifrågor i relation till vad som ska hända med de tusentals människor som utförsäkras och hamnar mellan stolarna. Så egentligen är det politikernas prioriteringar jag vänder mig mot.

  3. Nettan Tjernkvist

    Ytterst få av de som idag arbetar inom en förvaltning saknar fullständigt kompetens eftersom de inte kan se de skadeverkningar på de människor de våldför sig på.

  4. ”Bona diagnosis, bona curatio”Rebloggning på detta kräksinlägg kommer basta, men igår/idag hade jag annat att skriva om och sovit har jag inte gjort inatt…Hemikram till min hemihero!

  5. Ja, något är sjukt i Sverge.För övrigt är det lite absurt att sossarna vill bygga dagis vid T-banor. DAGIS bör byggas vid lugnare områden och nära till grönområden anser jag!

    • Michael Gajditza

      Nej min vän, dagis ska byggas på de gröna ytor som på vissa platser i s.k rondeller är grovt underutnyttjade.

  6. Nettan Tjernkvist

    Tack Michael, Bra skrivet och formulerat som alltid. Ja, när ska vi ha tid att skratta. Som alla andra kanske, i nästa liv om vi får något. Går folk på deras snack ännu ett val så tycker borde man väl ifrågasätta vad det är som de inte förstår. Jag håller med Din kommentar till ”Inte Rut! att vi misshandlas varje dag. Jag vill gå längre i mitt påstående och det är att vi låter oss våldtas varje dag. Jag vill jämställa Pedofiler med myndigheter. Pedofiler är sjuka. (Menar inte att det är någon ursäkt) men de är ändå sjuka. Myndighetspersoner är förhoppningsvis inte sjuka utan fullt medvetna om att de systematiskt utsätter människor för övergrepp med lagens tillåtelse. Vi pratar om att få bort mobbing, men när det gäller myndigheternas mobbing så är det okey och vi ska dessutom stillatigande se på och gärna vara lite tacksamma att vi får bli både mobbade och våldtagna.

    • Michael Gajditza

      Om myndigheterna är sjuka så är staten sjk. Det kanske är den sjukdomen som den här rut-pigdebatten är ett uttryck för.

  7. Oj, det var ganska svidande kritik åt höger och vänster. Låter som du tröttnat även på ditt eget gamla parti? Och då menar jag inte pga bristen på integritetspolitik.jag har börjat se den politiska skalan som en cirkel där folket är längst ned jämt fördelat, och blocken högst upp. Blocken rör sig närmare mot varandra från kanterna inåt mitten-toppen och således allt längre från folket i botten.Vart är vi på väg?

    • Michael Gajditza

      Hej! Det tog ett par timmar att gå ner i varv men jag kan inte ge dig helt rätt för jag har i grunden inte tröttnat på de gamla moderaterna det är de här s.k nya jag har svårt för. Sahlin så nåt i söndags om att problemet var inte om dom var nya eller gamla-problemet var att dom är moderater men där ger jag Sahlin helfel. Problemet är att dom nya moderaterna inte är moderater längre.Om din cirkelteori stämmer så är vi inte på väg någon annanstans än tillbaka. Eller framåt. Runt går det iaf. *S*

  8. Fan vad bra skrivet! När ska vi vakna och se verkligheten??? Hallå Sverige!! Vakna!!

    • Michael Gajditza

      Tack! Jag blev så jävla förbannad bara. Folk misshandlas och dör i händerna på myndigheter och toppolitiker larvar runt o gnäller på varandra om vem som har bäst butler eller piga. Sjuka människor.

Kommentera

