Svensk Myndighetskontroll: Kompletterar Sahlins o R-feldts valtal.


Igår läste jag några citat från Reinfeldts tal i lördags som jag inte kunde låta bli att göra ett par små tillägg till. Sen läste jag motsvarande från Mona Sahlins tal igår och gjorde likadant. Citaten från partiledarna i fet stil och mina små kommentarer/tillägg i kursiv.

Fredrik Reinfeldt:

Vi lovar inte allt till alla! Vi lovar mycket till några få!

Det ska synas i plånboken att man jobbar mycket. Vi jobbar för tjocka plånböcker…..!

S tar fram fastighetsskatten, den gamla finingen. Vi har tagit fram IPRED, den nya fulingen!

Andra partier må överge jobbfrågan, vi gör det inte. Vi har redan övergivit de sjuka.

Samhällsbärarna ska ha mer i plånboken! Resten av er skiter vi i.

Mona Sahlin:

Jag lovar att avskaffa pensionsskatten helt under den kommande mandatperioden. Ni gick ju på det när Ingvar sa att pensionerna skulle återställas så det kanske funkar igen…..

Problemet är inte att de kallar sig nya eller gamla – problemet är att de är moderater. Det gör det mycket svårare att använda högerspöket och moderatspöke har inte alls samma klang.

Vad är det som skiljer Sverige från andra länder? Svaret är jämlikhet. Som exempel kan jag också säga att något som är bättre i Sverige än i Danmark är att vi har goda och trevliga grannar.

Världens modernaste samhälle Sverige. Där vi snart kanske också ska sluta att tvångssterilisera människor.

Ett annat och kallare Sverige, är det där du vill bo? Partistyrelsen sa att jag inte fick lova att avskaffa vintrarna men A-lotteriet har just nu fina vinster på resor till solen i vinter så köp en lott när jag har pratat klart.

Som en avslutning på detta tycker jag att så här inför stundande riksdagsval så kan några rader av Henrik Bernard Palmer passa bra. Det var han som föreslog att riksdagen som inskrift på portalen skulle ha: ”Här fattas visa beslut” vilket ju kan betonas och tolkas lite olika…… Han sa även att

Riksdagsmännen äro tillsatta att avhjälpa statens många lyten, men äro själva bejakade med ännu flera. Man tycker sig se ett lasarett, varest samtliga patienter äro doktorer.”

Tål att tänkas på i valtider men innan ni gör det, koppla av 10 minuter med det här från

demokratifesten.

riksdagen72dpi.jpgNunc aut nuncuam

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 16 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. Lämna en kommentar.

Kommentera

