Svensk Myndighetskontroll: Har regeringen utsett oppositionen?


Dagens Nyheter har idag en lite lustig artikel om Piratpartiet och deras ändrade valmanifest. En del av lustigheterna har Magnihasa tagit upp på sin blogg och jag håller med om den beskrivning som ges där och på andra ställen av Piratpartister.

Det jag därutöver hängt upp mig på är att journalisten också frågar lite insinuerande om väljarna kan vara säkra på att det inte blir fler ändringar.

För egen del så föredrar jag partier som ändrar i sina program före valet framför de partier som gör det straxt efter valet……..
Erik Åsbrink uttryckte det så här två dagar efter valet 1998:”Vallöften är en sak. Nu handlar det om verkligheten.”

Nu har det idag också, till allas stora förvåning, kommit en ny opinionsundersökning. Jag tar dock det unika tillfället i akt och kommenterar den med att säga att den är intressant ur ett par synvinklar. Den ena är att det är 800000 som sagt att de kommer att antingen rösta blankt eller att de inte bestämt sig än.

Det motsvarar 14,1% av väljarkåren och man vet erfarenhetsmässigt att av dessa 800000 kommer ca. 400000 att rösta. Den sida som bäst förmår att locka dessa blir förmodligen också valets vinnare.

Alliansen leder fortfarande och detta är tredje mätningen i rad som det ser ut så. Inte särskilt förvånande kanske mot bakgrund av att som oppositionen ser ut så ligger det nära till hands att tro att det är alliansen själva som utsett den……

Intressant även att se att SD ligger betydligt närmare 4% spärren i denna mätning än vad de gjorde i den jag läste senast från United Minds. Jimmie Åkessons pressmeddelande angående Ramadan väckte för övrigt rätt allmän munterhet och jag tror inte att det var ett utspel som gagnade partiet utan snarare tvärtom.

Det han begärde var alltså att Sverige genom polisen skulle inta en högre beredskap under muslimernas fastemånad eftersom det tydligen, enligt Åkesson, är särskilt stor risk för upplopp eller nåt sånt. Bloggen Bengtssons frestelser har ändrat lite i pressmeddelandet som nu istället inleds så här:

– Den ökade våldsamheten under midsommarhelgen, som kan tänkas ha sin grund i det faktum att fler rotlösa svenska ungdomar än vanligt rör sig ute sent på kvällarna, har utvecklats till en ny och ovälkommen tradition. Samhället måste förbereda sig på att stävja eventuella oroligheter. Inte minst genom att införa skärpt polisberedskap under den kommande helgen, sa Jimmie Åkesson.”

För att återgå till valrörelsen och den animositet som ibland kommer till uttryck mellan de två blocken så påminner den lite om tjäderspel. Det är ett väldigt uppburrande av fjädrar och mycket kackel men i ärlighetens namn så skiljer det inte mycket mellan blocken. Trist nog.

e36de099d19a515b.jpg

Jag skulle ju vilja se en sida som tydligt tar ett tag i frågor om rättssäkerhet, integritet, demokrati och frihet men på den punkten så är dom lika värdelösa varför jag lägger min röst på Piratpartiet som prioriterar dessa frågor före allt annat. Lenin har förresten sagt i alla fall en rolig sak som man kan påminna om och det är följande:

Om en statskupp skulle äga rum i Sverige skulle den revolutionära regeringen börja med att bjuda in den borgerliga ministären, som den just avsatt, på middag.”

Ligger väldigt mycket i det och kom ihåg att detta sades redan före 1924.

Nunc aut nuncuam

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 15 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 4 kommentarer.

  1. Ah, det borde jag kommit ihåg…21 januari 1924 dog Lenin (Det finns olika sätt att se på Lenins gärning eftersom han var en principfast person som i marxistisk teori och praktisk handling utmanade sin tids samhällsordning på ett sätt som fick genomslag i hela världen. Nationalencyklopedin talar om skiftande synsätt som – ledstjärnan för en framtid utan förtryck och materiell nöd till hans insatser som själva grunden för alla totalitarismens fasor. Oavsett vilken syn man har på Lenin är de flesta överens om att Lenins liv och gärning var av avgörande betydelse för världshistorien.När Vjatjeslav Molotov i en intervju 1985 fick frågan om Lenin skulle ha lett Sovjetunionen i en mer human riktning ifall han fått leva, svarade han ironiskt: ”Säkert inte, Lenin var ju strängare än Stalin”(Wiki) HemikramMen idag 16 augusti dog världen största rock artist Vem var och när… antar du utmaningen?

  2. Fråga kolon? Vad hände 1924 som jag inte orkar att minnas just nu, som är signifikant för ditt citat från Lenin?I övrigt finner jag ditt inlägg mycket roande och intressant. nästan i miljon människor som inte bestämt sig alltså i grova siffror…Då är det fortfarande inte avgjort. Det betyder bara att rödgröna måste få sina soffliggare till vallokalerna som jag ser det…Appropå att se… Jag SER att du har ditt vakande öga uppe till vänster… Skulle man kunna få ”låna” det?Hemikram till en hemihero!

    • Michael Gajditza

      Tack för det. Det signifikanta är att han måste ha sagt det före eller under 1924 som var året han dog om nu inte mitt minne svikit mig. Slit du gärna ögat ur min blogg, jag har ett till!! *S* 😉

Kommentera

