Svensk Myndighetskontroll: Blogglove del 2


More love!

Farmor Gun är alltid läsvärd och farmor har i ett antal artiklar tagit upp Rick Falkvinges olyckliga uttalande om barnporr. Jag länkar till den senaste så är det bara att scrolla fram de övriga om du inte läst dem än.

Så över till min goda vän Amanda Brihed som nu även heter Kandidat 42 och förhoppningsvis får tillägget lex som prefix till sitt förnamn under 2011. Lex Amanda alltså, har en bra klang tycker jag. Varför lex kanske någon undrar? Jo det kan man läsa en del av om man klickar på länken.

Varför inte titta in hos Nina som har ett uppehåll i sitt bloggande just nu. Nina tillhör dom som SD skäller på eftersom hon kom hit som litet barn från Iran. Lustigt nog så använder hon språket, det svenska alltså, på ett sätt som överglänser de allra flesta Sverigedemokrater jag sett skriva något, med hästlängder. Scrolla dig genom hennes blogg en stund och bli underhållen av texterna och av alla fyndiga små ordvändningar.

Hemimammas ensamma kamp för våra små barn får heller inte glömmas. Jag har alltid respekt för den som tar striden. Stå på Dig!

 För övrigt så kan jag rekommendera hela min blogglista här intill.  39dda718dd670f65.gif

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 13 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 11 kommentarer.

  1. Piratpartiets barnporrdebatt påminner mig om de politiska aktivister jag stöttepå som försökte dra Titanic-metaforer då Estonia sjönk. Eller som varnade för att ”ekonomin kommer att sjunka som Estonia”. Man kan köra över folk med ideal och retorik också, och det gör de. Tyvärr…Jag tog beslutet att ta bort rekommendationen att rösta på PP efter den fadäsen, och efter att ha läst PP:s valmanifest som är DÖDSTRÅKIGT och inte kan entusiasmera en kotte! Jag har försökt få folk i PP:s forum att förstå att det behövs ENTUSIASMERANDE text, inte torra paragrafer, men nej, de förstår inte.Dessutom är styrkan med PP myndighetskontroll och att vakta folks integritet inte att dela filer som sådant. Folk som röstade på partiet i EU-valet röstade för att det var drag under galocherna och för att partiet var mot överstatligt förtryck. ENBART fildelning kunde inte fört PP dit. Men det ser de inte heller.

    • Michael Gajditza

      Nu har jag skrivit så mycket att jag av pur utmattning inte får fram nåt men vid tillfälle så ska jag berätta eller var det kanskre hos dig jag skrev en kommentar om långa, logiska, eleganta bevisföringsdokument som är totalt osäljbara i en valrörelse?

  2. Håller med att Farmor Gun är alltid läsvärd!

  3. Då jag tycker om dig och tycker om dig vill jag bara säga att jag tycker om dig.

  4. Michael Gajditza

    Till både Torbjörn o Lars-Erick, för det första så insåg jag själv aldrig att någon skulle kunna tänkas ta ett sådant uttalande på allvar så jag brydde mig aldrig om att skriva något.Sedan dess har jag läst fantastiskt logiska, väl underbyggda och lysande bevisföringar för varför barnporr inte ska vara kriminaliserat. Som universitetsuppsatser eller som uppsatser i logisk analys fungerar de utmärkt. Om man vill ha in ett parti i riksdagen så är dom en katastrof.Jag är själv en av de liberalaste människorna jag känner….. men jag tror att man i ett samhälle måste inse att ibland, hur logiska dina argument än är, så finns det saker och områden som styrs av annat än just den logiska delen av hjärnan. Det gör att vi anser, logiskt eller ej, att ett angrepp på ett barn är det absolut mest avskyvärda av alla brott.Enligt min egen alldeles personliga uppfattning så är pedofili en form av psykisk sjukdom. Jag tycker därför inte heller att Kriminalvården är rätt instans att skicka dessa personer till utan dom ska behandlas på psykiatriska avdelningar. Förmodligen så finns det logiska argument även mot detta men om en avvikelse från flockens beteende är alltför stor så är det naturligt att den avvikande lämnar flocken. I det här fallet med tvång och till vad som säkert blir en lång vistelse på sjukhus men då personen i fråga är en fara för flockens avkomma så ges inget annat val.Det är min grundläggande uppfattning och den får som konsekvens att skildringar av barnporr inte heller ska vara tillåtna. Det hindrar alls inte att jag anser att den lag vi nu fått är ett typexempel på vad lagrådet klagat på många gånger. Illa skriven, oklar och dessutom fel ute i sak då man satt en åldersgräns på 18. Jag får alltså ha sex med en tjej på sexton men jag får inte fota eller filma när vi har det. Den logiska kullerbyttan blir för stor helt enkelt. Självklart ska heller inte teckningar omfattas.

  5. Visst, farmorgun är nog i grunden en praktisk socialliberal. En person som under sitt liv sett tillräckligt av människor och samhälle för att förstå att liberalismens frihet är det grundläggande men att den måste tillämpas med social ansvarskänsla. ”Vanliga” nyliberaler och libertianer har sprungit iväg till en egoistisk låt-gå-liberalism som skadar andra, dvs har tappat det sociala ansvaret. Gunnar Helén sammanfattade socialliberalismen som Frihet i gemenskap. Det tycker jag låter bra. Det står i kontrast till den kvävande kollektivism som både sossar och konservativa står för.Idag finns dock inget socialliberalt parti, inte ens ngt klart liberalt i den begränsade meningen. Däremot finns piratpartiet, som gör många tabbar och är mkt ofullständigt, men som ändå står upp för integritet och rättssäkerhet. Alltid något, säger en luttrad veteran…

  6. Ja farmor Gun har de kanske vettigaste kommentarerna kring det hela bland alla i Piratpartiet. Libertarianernerna sympatiserar jag med i väldigt mycket men de har vissa inneboende ideologiska problem som de inte alltid ser. Nämligen att man inte alltid säkrar individernas frihet och självbestämmanderätt genom att släppa ALLT fritt.

  7. Nu befinner jag mig i chock… Förlåt om jag stammar… men, men… Tack Herr Gajditza. Du förrättar mig en sällan sedd ära (och för övrigt sällan önskad sådan) och du måste tillåta mig att vederlägga och vedergälla dina ord.Tack. Tack från djupet av mitt hjärta för dina ord och det som du gör för kampen.Men jag måste å det bestämdaste hävda att jag inte är ensam.A-Lindas kamp var ensam. Sedan kom jag (stackars jag, som vissa vill kritisera mig)Nu finns ”Maria dé Suede”. http://blogg.aftonbladet.se/parisiska/2010/08/tidig-avnavling-kontra-barnens-rattigheterNu finns ”Aspitjejens tankar och åsikter”http://blogg.aftonbladet.se/aspitjejen/2010/08/korkad-utbildningsminister-del-3I tyst stöd finns Pluppa, Sarahmara m. fl.Och nu DU.Det är en ära att få kämpa vid er sida. Alla ni som bidrar, må vara lite, må vara mycket,”Av var och en efter vars och ens förmåga” MIN tacksamhet för ert stöd, lyser upp min ensamma natt.”Åt var och en efter behov” Aldrig någonsin har de leveord jag rättat mitt liv efter, bevisats så enkelt och sant.De framtida barnen behöver oss. Och vår kamp.Jag tackar ödets vidsynthet att människor som ni finns. ♥Hemikramar räcker inte till!!

Kommentera

