Svensk Myndighetskontroll: Har all empati gått förlorad inom rättsväsendet?


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7576460.ab

Jag missade detta i torsdags men det är inte för sent än.

Det här är inget mindre än en rättsskandal och jag kan inte på några villkor förstå mig på den domstol som dömt honom. Han ska naturligtvis få en dom om han inte är så senil att han inte visste vad han gjorde men den domen ska inte på några villkors vis innefatta någon tid i fängelse.

Tyvärr så framgår det inte av artikeln vilken instans det är som utfärdat domen men jag misstänker att det är tingsrätten och att man från försvarets sida nöjde sig med den ursprungliga villkorliga domen utan tanke på vad en ev. misskötsamhet skulle komma att innebära. Ett nådeärende tar normalt ca. 4 månader men i det här fallet borde en initiativkraftig justitieminister faktiskt kunna agera snabbt på en nådeansökan.

Det måste också sägas vara otroligt okänsligt av åklagaren att hos rätten begära omvandling av det villkorliga straffet till fängelse efter att han missat och inte förstått att han var tvungen att gå dit och visa upp sig. Även Frivården har agerat empatilöst då man vidarebefordrat detta till åklagaren med begäran om omvandling.

Har vi råd att ha honom i fängelse så hade vi definitivt haft råd att lägga ner lite tid på en utredning kring honom och hans livssituation och hälsa också!!

Fast det kanske är lika bra att man vänjer sig med tanke på alla rop om hårdare tag och strängare straff. Om vi vrider rättspolitiken vidare i den riktningen och i straffmätningen också tar mindre och mindre hänsyn till bakomliggande faktorer, så är detta alls inte den enda gången vi får läsa något liknande. Redan nu så finns det många människor som Kriminalvården varken har resurser för att ta om hand eller tillräcklig kompetens för att hjälpa.

På sikt och med den förväntade stora platsbrist som kommer att uppstå 2013 och framåt så talar allt mer för att fängelse i fortsättningen blir en lång utdragen förvaring helt utan meningsfullt innehåll. Vi pratar idag bara straff. Vård och rehabilitering verkar vara ointressant märkligt nog. Ett av de effektivaste sätten att förebygga brott är nämligen en lyckad rehabilitering. Utan en sådan så släpps det ut frustrerade, arga, rädda människor som är beredda att begå nya brott så snart tillfälle ges och sämre investerade 2500:- per dygn är svårt att hitta.

Om man vill så finns på nära håll en modell för kriminalvård att undersöka och att lära sig av. I vårt västra grannland, Norge, har man en återfallsfrekvens som är hälften så stor som vad den är här. Med tanke på våra länders likhet så borde det kunna gå att hitta saker där som även kan implimenteras här till gagn för alla parter.

För den gamle mannen i Sundsvall borde en fotboja vara det absolut bästa alternativet och jag hoppas verkligen att han har en advokat som slåss för honom mot bakgrund av hans uppenbara oförmåga att göra det själv. Här har du i alla fall en som håller en tumme för att det ska lösa sig snarast!

033678671f61e1c4.gif

 

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 9 augusti, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 8 kommentarer.

  1. Din läsförståelse kunde dessutom förbättras. Jag har inte ställt svenskt rättsväsende mot norskt. Jag har skrivit att i Norge har Kriminalvården dubbelt så bra resultat vad gäller återfall i brott. Därför tycker jag att vi borde studera hur dom gör för att sedan ta efter i lämpliga delar eftersom det innebär lägre brottslighet och det är väl det du vill ha?Strunt samma att diskutera läsförståelse, du har ditt huvud för dig som gränsar till ett fanatiskt tänkande som blir till ett tunnelseende, splitvision att ta in alla tänkbara parametrar och sortera ut det som verkar mest logiskt är inte din starka sida precis.Om Norge löser fler fall, kan bero på att de har en poliskår med större befogenheter än den svenskaoch deras domstolar har en bråkdel av domar att avkunna jämfört med Sverige och det beror på att de inte importerar lika många kriminella utlänningar som Sverige gör.Och din egenhändiga fabulerade brottstatistik du nämnde visar bara på att du fortfarande vill ha det till att svenskarna begår mest brott i landet, du vet ju att det är lögn, men ändå kör du samma stuk, och det är det här som gör dig klassad som svenskfientlig. Du har påstått att du är mer svensk än genomsnitt svensken, detta är ju så motsägelsefullt så att det är skrattretande. du som gärna markerar med asgarv när en svensk råkar illa ut. Lägg upp ett till vetja så får vi se vem som skrattar sist.

    • Michael Gajditza

      Stellan för fan, du läser ju inte!! Jag har inte med ett enda ord nämnt norsk polis. Inte nu och såvitt jag kan minnas inte på minst två år. Så skärp dig, det blir meningslöst att hålla på att skriva om du ändå inte läser!Min egenhändigt fabulerade brottsstatistik kommer från de källor som finns för sådan statistik och faktum är att från 1950-1980 så ökade antalet brott mer, inte bara i procent utan i faktiska tal. Från ca.200000 till ca. 1000000 = 500% eller med 800000 brott. Från 1980 till 2009 + 40% ungefär och en ökning med 400000. Från och med IPRED lagens införande så får man nog räkna med att siffran, om all fildelning anmäldes skulle fördubblas i år.Vilken svensk som råkat illa ut har jag asgarvat åt? Hur hade han råkat illa ut? Mina förfäder har jag hittat så långt tillbaka hittills som 1600-talets början. Jag har direkt anknytning till staden Kalmar t.ex. Klassa mig svenskfientlig om du anser att sanningen är svenskfientlig för det enda jag gör är att redovisa just den.Sen och till slut, din sista mening. ”……så får vi se vem som skrattar sist.” Är inte det lite väl skolgårdsaktigt tycker du?

  2. MichaelTa och läs det här så förstår du att ni jobbar i motvind när det gäller av er kallade brutala poliser.Läs det här noga och tänk efter vad vårt samhälle är för någonting!Jag blir heligt förbannad på allt tjat om hemska poliser och alla dessa oskyldiga kriminella ni tar i försvar, ert uppenbara kränkning av rättsväsendet håller inte längre! SKÄMS!http://politisktinkorrekt.info/2010/08/09/polis-och-sverigedemokrat/#more-51349

  3. Håller med… Rättsröta så det förslår!! Tom internerna reagerar ju??Nej, rättssystemet, gör om , gör rätt!!!!Hemi♥ till dig som belyser detta!!

  4. MichaelDu har fullständigt rätt i din åsikt om svenskt rättsväsende som givetvis inte går att jämföra med Norges dito.Hade vi haft en och riktig invandringspolitik hade vi bara haft en bråkdel av den kriminalitet vi har idag.

    • Michael Gajditza

      Visst är det då märkligt att den ökat mindre åren 1980-2009 jämfört med 1950-1980. Ännu märkligare att den sjunkit 2% första halvåret i år. Vi har idag kommit upp i 1300 lagar, ca. 2000 förordningar vilka skall läsas som lag. Det innebär att vi bara på arbetsmiljöområdet har drygt 2000 paragrafer att ta hänsyn till. Ergo, det är idag dessutom enklare än någonsin att bli lagbrytare. Går du t.ex noga igenom de produkter du fraktar till en sopstation noga innan du gör det? Det finns en risk att du annars gör dig skyldig till transport av miljöfarligt gods och för sådan krävs tillstånd.Din läsförståelse kunde dessutom förbättras. Jag har inte ställt svenskt rättsväsende mot norskt. Jag har skrivit att i Norge har Kriminalvården dubbelt så bra resultat vad gäller återfall i brott. Därför tycker jag att vi borde studera hur dom gör för att sedan ta efter i lämpliga delar eftersom det innebär lägre brottslighet och det är väl det du vill ha?

Kommentera

