Svensk Myndighetskontroll: Hittade en liten film om SD på nätet


Hittade en liten film som inte var så tokig. Den handlar om SD, deras historia och politik. Dryga 10 minuter täcker det basala i alla fall.

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 28 juli, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 15 kommentarer.

  1. Hej igen MichaelLovade att återkomma ang brottsbelastade politiker. Snabb googling ger bla denna sidahttp://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=937718där man konstaterar att 19 % av de som kandiderar till riksdagen är dömda för alla sorters förseelser och brott. Har kollat efter samma typ av siffror om SD och hittar siffran 10 % på olika websidor, dvs ungefär hälften så många. Mesta statistiken har några år på nacken tyvärr. Men oavsett kan man nog konstatera är SD politiker under alla omständigheter inte är värre än andra. Filmens poäng var ju att utmåla SD som ett gäng myglare, fuskare kriminella. Grov miss igen tycker jag. HälsarNiNJo, har varit här på bloggen sen i november och blir ibland förskräckt över den pöbelmentalitet som kommer upp till ytan i olika läger.

    • Michael Gajditza

      Började dagen med att skriva en rätt lång bloggartikel och det tog såpass lång tid att jag får ta tag i detta ikväll när jag kommer hem. En del svar på det du tar upp finns i dagens inlägg.

    • Michael Gajditza

      …och en del ytterligare svar i min kommentar på bloggen till Stellan Asp. Återkommer men det är rent ut sagt fan vilken tid det tar att gå igenom och besvara så mycket man kan.

  2. Nu har jag skrivit ett mycket balanserat inlägg *skrattar* Jag ska roa mig med att titta på din film i morgon. Jag tänkte att du kanske kan svara på ytterligare en fråga jag har…Hemikramar!!

    • Michael Gajditza

      Om jag kan svara eller ej finns det bara ett sätt att ta reda på, du får ställa frågan..! 🙂

  3. opps, har gjort ett par språkgrodor. såg det nu vid genomläsning, skyller på sena timmen. Korrektion:Första citatet ”alla som bor i Sverige..etc” är ryckt ur sitt sammanhang och är en del av ett yttrande om assimilering. Syftar alltså inte på att endast etniska svenskar ( vad det nu skulle vara, men begreppet förekommer)skulle bo i Sverige utan att de som bor i Sverige känner sig som svenskar, i trots alla sina olika kulturidentiteter. Så uppfattade jag tex saken i USA, att man värnade om sin egen kultur men även om sin amerikanska identitet. Korrektion 2:En del av grundarna sägs härröra från nazi-organisationer. Kan säkert vara så. Det viktiga idag måste väl vara att dessa personer har slutat eller blivit uteslutna. Man skulle kunna leta upp dynga i vilket parti som helst om man kan ta historiska svängar. Sorry över det slarviga språket. Nu är det sent ;-)Hälsar NiN

    • Michael Gajditza

      ningalsh, det är som du mycket riktigt påpekar sent nu och jag tänker därför spara mitt svar till imorgon. Vad jag ska säga nu är egentligen bara ett tack. Tack för att det, vid sidan av Stellan Bojerud, till sist dök upp någon som är beredd att diskutera någonting i sak.Du har dessutom lämnat ca. 66 rader text utan att vid ett enda tillfälle kalla mig för något kränkande eller gått till personangrepp på annat sätt. Dessutom så är allt du skrivit fullständigt logiskt och begripligt så det ska bli ett nöje att återkomma imorgon.Tänk så mycket större potential SD skulle ha om man hade fler som uttryckte sig som du gör. Om du nu händelsevis är ny på bloggen och inte har en aning om vad jag pratar om så läs några äldre inlägg på ungefär samma tema. Börja gärna med det jag skrev den 22/7-10 som heter Inlägg 1429…… Hörs imorgon! Natti natti

  4. Hej Michaelapropå filmen så har jag listat upp några tankar…hoppas det är ok att jag fyller på ?Första citatet ”alla som bor i Sverige..etc” är ryckt ur sitt sammanhagn och är en del av ett yttrande om assimilering. Syftar alltså inte på att endast etniska svenskar ( vad det nu skulle vara, men begreppet förekommer)Citaten vid 0:25 => Grundarna sägs vara hemma nazi organisationer. Kan säkert vara så men dessa personer har slutat eller blivit uteslutna. Man skulle kunna leta upp dynga i vilket parti som helst om man kan ta historiska svängar. Bara som ett exempel på rak arm, Birgitta Dahl, den socialdemokratiska bla talmannen som hyllade Pol Pot regimen. Ingen drar fram det som ett argument mot sossarna idag.0:47 Så man menar att John Auosonius var SD.s verk eller ?Talaren fram till ca 0:50, vet tyvärr inte vem det är eller vilket sammanhang det kommer från. Citatet vid 1:34 – 1:50 finns inget försvar för. Man skulle dock kunna påpeka i sammanhanget att jag hört många liknande kommentarer i andra sammanhang, fackliga och inom idrottsrörelsen.2:18 ”Svenska språket…etc” Är det felaktigt eller på något sätt rasistiskt ? Att det sker ett in och utflöde av språk är inga nyheter. Det är det sättet vi kommunicerar på vanligen i vår del av världen. Jag har jobbat med massor av invandrare och att av det säkraste sätten att exkludera dom från Sverige och svenska arbetsmarknaden är att inte kräva hyfsad svenska inom rimlig tid. Förklara gärna nazikopplingen. 3:12 ”Svenska språket o traditioner etc…” Ser inget problem i det heller. Är det fel att, i Sverige lyfta fram svenska förhållningssätt, svensk historia etc. Det kan göras på många sätt, läroplanerna ger stor frihet i det. Sen kan man ju som i filmen ta fram banala exempel, det för ju knappast debatten nånstans. Vad sägs om att lyfta fram svensk jämställdhetstänk…vår tradition att söka ickevåldslösningar (ja åtminstone för ett tag sen)…miljödiskussioner, finns massor av svenska traditioner och förhållningssätt vi inte behöver skämmas för. Självklart sker ett kultur och ideutbyte med omvärlden, menar du att Sverigedemokraterna lägger sig emot det ?4:12 Nationalism, det om grundläggande behov och gemenskap. Kärnfamiljen för min del känns väl rätt överspelad, men att man söker sina likar är nog ingen som kan invända mot. 4:30 – 4.50 Nationalism, aha visste inte att delningen av Afrika var SD.s verk. O jag som trodde det var slavhandlare, kolonialstater och inre maktkamper. Får läsa på. Resten av nationalism-diskussionen är bara dum, kopplingen till Moussolini o Hitler larvig. Får man påminna om att de makter som gjorde slut på fascister o nazister var andra nationer och stater som värnade om och garanterade andra värderingar. Hur menar man i filmen, att nationalism leder per automatik till nazi-välde eller ? Eller nationalism som det uttrycks i citaten från SD ? Utveckla var nazikopplingen ligger i det, så skulle jag vara tacksam.5:48 Jo jag är som sagt inte helt överens med SD om att kärnfamiljen är den enda saliggörande lösningen, men vad vill man ha sagt med klippet som börjar vid 5.48 ?Att alla SD.are slår sina partners och barn ? Igen…grov miss.6:27, det kan jag hålla med o som aningen föråldrat. 7:17 Barnomsorgen och genusperspektiv. Min hemmaplan, eller iaf en av dom. Om förskolorna jobbar med genusperspektiv och i så fall hur, det finns det nog lika många åsikter om som det finns förskollärare. Jag håller inte med om formuleringen som det är skriven i filmen. 7.41 Kriminalpolitik. Hur kan det ses som ett problem ? (begår kriminella handlingar = man är åtalad och dömd, självklart) 8:01 Kan inte finna det citatet på SD hemsida, ser gärna en referens så jag kan läsa det i sitt sammanhang. Listan vid 8:26 kan kompletteras med en låång lista av politiker från andra partier. Återkommer gärna med det.8:54 Om försvaret. Jag delar den åsikten, det handlar inte bara om militära försvaret utan beredskapen för att hantera krissituationer. Är det obehövligt ?9:06 Igen, är det ett problem att testa för sjukdomar ? Var ligger det problemet isf ?Så, det var väl mina invändningar, ska skaffa fram alla dokumenten och läsa på citaten i sitt sammanhang. MvHNiN

  5. GAY gay gay GAAAAAAAAAAAAAAAAAY!

  6. Jag ser du även är ”Svensk Censurkontroll” och inte tål moteld i debatten.Jag klarar mig utan människor som du Michael, frågan är om du klarar livhanken utan sådana som jag.Jag vet svaret redan, du är ”tärande” och kan inte överleva utan att ta del av det realvärde jag skapar.

    • Michael Gajditza

      Pröva följande: tag fram anteckningsblock och en penna. Slå på filmen. Anteckna det du tycker är fel och varför du menar det är fel. Skriv om dina anteckningar till en kommentar som du sedan lämnar här så lovar jag att du ska få den besvarad så fort som möjligt.

  7. Herregud för en omgång manipulerad dynga, hitta du en film på tuben om vad som händer den dagen vi arbetare tröttnar att brödföda tärande politiker, deras importerade skötebarn och stannar hemma, skapar vår egen ekonomi och låter ert skrå svälta ihjäl.Vi där betalar för eländet anser du inte kapabla att vara med att besluta!Skatteviljan är redan på mollpunkten, det ser svart ut och var vill du då hämta de pengar där skal betala för din generositet?

  8. ehm, sån otrolig hyckleri har man inte sett på länge, SD är verkligen ute o cyklar

Kommentera

