Svensk Myndighetskontroll: Knapp styrfart


Inte så mycket fakta i det här inlägget utan mer av egna funderingar kring Littorins avgång och kring mänskliga svagheter.

Är det någon som, efter att ha sett turerna kring avgången, skulle vilja ha Fredrik Reinfeldt som vän? Littorin har under många år tillhört den innersta kretsen. Han har tillsammans med Reinfeldt, Borg, Schlingman och någon eller några till varit både ideolog och pragmatiker i det förändringsarbete som Moderaterna genomgått från att ha varit ett mer värdekonservativt parti till en mer strömlinjeformad och ”modern” produkt färdig för placering på väljarmarknaden.

        RESA-20s30-glass-2-_170706w.jpg

Där har man hittills framgångsrikt etablerat sig på nivåer i opinionen som man tidigare nått vid något enstaka tillfälle men som nu ser ut att ha stabiliserats på tidigare nästan okänt höga nivåer för Moderaterna. Jag tror man kan säga att Moderaterna är en sosse-Mona Sahlin-skandal från att bli det största partiet i Sveriges riksdag efter det stundande valet.

Då sprids plötsligt information om att en av statsministerns närmaste gjort sig skyldig till det näst fulaste en svensk politiker kan göra sig skyldig till, att ha köpt sex av en prostituerad!! På grabbars vis har säkert någon av de andra i den innersta kretsen säkert utbrustit i att ”det var väl en j-a tur att det var en kvinna i alla fall…..” och ”herregud, tänk om han skulle ha betalat med regeringskortet…..”

Därefter startar distanserandet. Här gäller det nu att lägga så stort avstånd som möjligt mellan sig själv, partiet och den utpekade. Reinfeldt har i de intervjuer och kommentarer han givit varit just distanserande och även i det här fallet så har taktiken lyckats. S-O Littorin framstår just nu som en av Sveriges ensammaste människor. Lite av en paradox eftersom jag antar att hela grunden för affären just bygger på att han kände sig lite ensam.

Har jag då någon poäng med det jag skriver i det här inlägget?

Egentligen inte i den del som är klar nu utan den var mer slöa söndagstankar i ett Sverige som håller på att sakta grillas. Det skulle möjligen vara lite av de gamla talesätten om att det är ensamt på toppen (men ändå ensammare på den plats du landar om du råkar bli utsparkad från toppen) och att i nöden prövas vännen. Kom ihåg vilka du kunde ringa idag S-O. Bland dom finns de riktiga vännerna.

Sedan har jag en reflektion kring Reinfeldt som jag skulle vilja höra andras synpunkter på. Är det inte en våldsamt stor skillnad på en Reinfeldt i medgång och en i motgång? Jag känner honom inte utan detta baseras helt på reaktioner jag sett och kroppsspråk som uttryckts men jag har en känsla av att FR inte är särskilt bra under press?

Då menar jag inte en hög arbetsbelastning utan en press som kommer sig av orsaker som han inte har någon möjlighet att påverka eller kontrollera. Jag har nämnt det tidigare här i bloggen men intrycket har varit och är att då Reinfeldt sätts under press så tenderar han att bli tystlåten, kort, butter och tjurig.

Inte särskilt statsmannalik längre alltså och jag skulle tycka att det vore väldigt intressant att se honom riktigt ordentligt pressad i en TV-debatt någon gång. Jag har en känsla av att det kan skapa stor dramatik.

glass-pa-lilla-varlden.jpg

Inte mycket till poäng här heller men jag får skylla på inkokt hjärna i het salsasås…… 😉

Ha en fortsatt varm o skön söndag!

About Michael Gajditza

Jag är en 54-årig man i Västerås som sedan 16-årsåldern varit engagerad i samhällsfrågor på olika sätt. Med åren har jag skaffat mig en varierad livserfarenhet med en bredd som jag vågar påstå att inte många har. Bloggen driver jag med en inriktning på frågor som rör rättssäkerhet, frihet, demokrati och integritet. Jag är även en av grundarna av Liberaldemokraterna, ledamot av det verkställande utskottet och f.n dess rättspolitiske talesman.

Posted on 11 juli, 2010, in Okategoriserade. Bookmark the permalink. 10 kommentarer.

  1. MichaelDin öppna debatt betyder att du ska sista ordet och då är det endast en ensidig styrning av dig att sprida hat och förakt som inte leder någon vart. Av den anledningen har man inte lust att diskutera med dig. Man endast ondgör sig över dig, för att du slår mot svenska folket och det går ju bra, när du inte är svensk och förmodligen just därför. Sedan att du inte har något att värna om, din framtoning bygger bara på egoistiska skäl, att du ska rädda ditt eget skinn. Vi svenskar är måna om att stötta svenska folket, så att de kunde komma ur sin dilemma med att avveckla mångkulturen som också kommer att ske tids nog, när vi blivit så fattiga att soppköken kommer till användning på gator och torg, såvida inte ett inbördeskrig har gjort slut på eländet innan dess. Nu förstår du varför du kan lägga ner din verksamhet, som går ut på att dra in oskyldiga människor i ditt förakt.

    • Michael Gajditza

      Du får faktiskt precisera vad du menar för du är totalt obegriplig i ditt svammel just nu. Dessutom är jag förmodligen mer svensk än vad du någonsin kan drömma om.1. Vad är det mitt hat och förakt består i enligt dig? Själv upplever jag inte att jag hatar någon människa alls. Tycker inte det finns någon som gett mig anledning till det plus att hat är en så negativ kraft att den har en tendens att helt ta över ett liv. Jag hart sett sådant på nära håll. Inte roligt att se.2. Jag slår mot svenska folket påstår du. På vilket sätt? På vilken grund hävdar du att jag inte är svensk?3. Vad grundar du påståendet att jag inte har något att värna om på?4. Hur menar du att en framtoning kan bygga på egoistiska skäl som att rädda sitt eget skinn?5. Vad ska jag rädda mitt skinn från?6. Om svenska folket vill avveckla mångkulturen så står det svenska folket fritt att göra detta. Uppenbarligen så tycker en överväldigande majoritet att det finns andra frågor som är betydligt viktigare. Så var skulle ett inbördeskrig komma ifrån och vilka skulle parterna vara?7. Menar du att jag har skrivit alla dessa artiklar i syfte att dra in människor i min verksamhet vilken enligt dig tydligen utgörs av förakt. Hur kan förakt vara en verksamhet? Vad grundar du ditt påstående på? Vilka är de oskyldiga människor du pratar om?8. Vet du vad Stellan Vik, även om jag starkt tvivlar på att det är ditt riktiga namn. Har för mig att det finns en romanfigur i Camilla Läckbergs böcker som heter så men på den punkten kan jag ha fel. Jo, det jag skulle säga var detta: Det är väldigt lätt för mig att bevisa att du har totalt fel. Jag ska göra det här och nu. Jag tror som sagt på en öppen debatt och under förutsättning att du håller ett vårdat språk och att du inte klipper in något partis principförklaring, partiprogram eller motsvarande så ger jag dig härmed löfte om att du ska få sista ordet i den här tråden. Varsågod. Säg till när du vill ha det så får du det men jag vill gärna ha svar på mina frågor ovan först. Det är dock inget krav utan vill du lämna dom obesvarade så gör du det. Läsarna får göra sin bedömning i vanlig ordning.

  2. Michael Gajditza

    ”Vad är nationalism? En patriotism som har förlorat sin anständighet”. Albert Schweitzer ”Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling”. Albert Einstein”All nationalism är en återvändsgränd. Den leder ingenstans”. José Ortega y Gasset”Nationalismen är ett extremt exempel på den brinnande tro som för mänskligheten in på tvivelaktiga vägar”. Bertrand RussellDet är vad ett antal inte helt obegåvade människor har sagt om nationalism. Allt som övergår i fanatism är enligt min uppfattning av ondo. Stellan Vik är uppenbarligen fanatisk och kan därför inte se någon annans uppfattning som annat än ett hot mot den egna.I total avsaknad av sakargument så sprider han istället olika hatiska påståenden omkring sig. Han är så fast i och fixerad vid sitt eget hat att han faktiskt tror att hat är drivkraften även för andra människor och därför beskyller han även mig för att vara hatisk vilket ingen människa gjort tidigare under hela mitt liv.Läsaren får själv med utgångspunkt från vad jag har skrivit här i bloggen försöka bilda sig en uppfattning kring frågan om jag drivs av hat eller av något annat när jag skriver det jag skriver. Jag har annars många människor omkring mig som kan vidimera att jag är en sällsynt positiv och glad typ vilket knappast är ett normaluttryck för den som är hatisk till sin natur.Stellan Vik tvivlar jag på att han heter. Däremot tvivlar jag inte på att han utan att tveka skulle förändra vårt statsskick till något helt annat än demokrati om det samtidigt innebar en möjlighet att kasta ut invandrare och ”såna som jag” ur landet. Det land som han själv gör anspråk på att vara en god företrädare för.Då ska jag säga dig följande: en god svensk och en god företrädare för sin nation uttrycker sig inte på det här viset: ”Man får nog kalla dig för hypokondriker när det gäller att hålla reda äpplen och päron, dina hatobjekt blir överdrivet beskrivna, genom att enkelriktat titta på en enda grupp och du med dina friserade siffror hit eller dit kan du ta och stoppa upp någonstans” och heller inte så här:”Jag tror att du har gått för långt den här gången, sannolikt så plockar den vita makten dig,”Själv så tror jag följande och jag ska faktiskt ta något du har skrivit för att beskriva dig: ”Detta bevisar att du är en hatisk människa och hatiska människor går för eller senare på pumpen.”Nu har jag tillåtit alla dina kommentarer, bortsett från ett politiskt partis principförklaring som jag inte har någon anledning att tillåta i min blogg, trots den galla och de hot och överdrivna felaktigheter de är fyllda av. Just där har du skillnaden, den stora och avgörande skillnaden mellan dig och mig. Jag tror på öppenhet och fri debatt. Det gör inte du utan du och dina gelikar skulle gladeligen stoppa mig från att framföra min åsikt. Tydligen också på andra sätt än att hindra mig från att skriva t.ex i din blogg om du har nån.Så du och dina polare ska vara glada för såna som jag. Det är vi som tar striden för demokrati och yttrandefrihet och gör så att såna som ni har rätt och möjlighet att uttrycka era milt talat demokratiskt diskutabla åsikter. Men det fattar ni överhuvudtaget inte.Den diminutiva kapacitet som ni uppvisar genom er totala oförståelse för enkla fakta gör att all sån här diskussion egentligen är meningslös. Dels för att du/ni inte förstår och dels för att du/ni aldrig kan ägna er åt sakfrågor som ni argumenterar för på ett normalt civiliserat sätt med framläggande av fakta och bevis för de teser ni anser vara korrekta.Det gör att jag helt enkelt slutar här och hänvisar vidare till mitt blogginlägg med rubriken: ”Trassla inte till saken genom att komma dragande med fakta.”

  3. TorbjörnAtt vara politiskt neutral är att kunna se verkligheten som den är, utan att försköna eller medverka till att förfula verkligheten genom att köra med falska anklagelser, det är illa nog ändå.Visst, jag anklagar folk som inte kan eller vill förstå hur våra politiker bedrar oss på alla möjliga sätt genom deras kanaler bl.a svensk massmedia som målar upp en förljugen värld åt oss.Svensk sammanhållning är en utopi tack vare vår förrädiska mångkultur, som landsförrädare har tvingat på svenska folket och alla som på minsta sätt stöttar riksdagspartier får ses som svenskfientliga” om de samtidigt kritiserar en majoritet av folket som vill behålla vårt land i svenskt ägo.Så inte har du mycket att komma med som försvar med din fientliga hållning, mot oss som vill vara svenskar som vi är födda till att vara och som ska vara förbjudet enligt dig och din medlöpare Michael.

  4. Hej hopp vad neutral du var då! :o)Om det är att vara svenskfientlig att känna till något om sin historia och inte sätta etiketter på folk utan se till hur människor ÄR och vad de gör… Ja, då är jag med stolthet s.k ”svenskfientlig”. Nu anser jag i och för sig att det är andra än jag som drar Sverige i smutsen, men men…

  5. TorbjörnJag skrev inte i fel tråd utan anledning, jag vill komma åt intrigmakaren Michael för att sprida PK propaganda som du själv gör.Jag har läst din bloggsida och mycket lite av dina åsikter kan jag hålla med om, främst för att du representerar etablissemangets åsikter sist och slutligen och din trovärdighet är likvärdig med den som AFA och EXPO står för. Att gotta sig smutskastning i svenskfientlig anda, leder oss ännu närmare ett inbördeskrig som jag inte är ensam om att varna för.Som politisk neutral har jag lätt att genomskåda lögner och förtal utan substans och du tillhör facket bland de substanslösa.

  6. Stellan. Det underlättar om man kommenterar rätt inlägg på rätt plats. Här diskuterar vi Littorin.Jag har tänkt på samma sak som du men jag tolkar det mer som att Reinfelt tar det som hänt, och liknande saker som händer, väldigt personligt. Kanske FÖR personligt, som ett svek mot honom och inte bara mot regeringen.I och för sig bekräftar detta din syn eftersom sådana ”svek” är svåra att kontrollera.För övrigt anser jag att hela affären stinker, speciellt Aftonblaskans tajming!Min blogg: http://ligator.wordpress.com

  7. Michael du måste vara lyckligt ovetande, därför blir det mesta som du skriver om, falsarier och lögner.Man får nog kalla dig för hypokondriker när det gäller att hålla reda äpplen och päron, dina hatobjekt blir överdrivet beskrivna, genom att enkelriktat titta på en enda grupp och du med dina friserade siffror hit eller dit kan du ta och stoppa upp någonstans.Fattar man inte att det pågår en strid mot de nationella folkrörelsen och då anser sig etablissemangetatt det är tillåtet att ljuga ihop historier och beställer uppgifter från sina egna kanaler. Säpo är ingenting att lita på och än mindre Brå! Men heter man Michael och lider av myndighetsförakt och strider mot dem med det ena påståendet efter det andra att de ljuger och undanhåller sanningen” och så helt plötsligt så accepterar han dem och litar på deras uppgifter för att han har fått nazister på hjärnan?????Michael DU ÄR EN STOR HYCKLARE OCH INGENTING ANNAT! att du inte skäms som ljuger och skapar intriger, som du vill att vi normala människor ska tro på. Du är ute för att skada samhället och ingenting annat, men så är du ju också kriminell i ditt tänkande.Citat: Jag ger cmologgad delvis rätt i det han säger om slutsatsen och jag skulle ha formulerat det . Jag säger så här då istället: Under de senaste 10 åren har vitmaktsfären utgjort ett större extremistproblem än både AFA och grupper närstående olika islamska nätverk och organisationer som Usama-Bin Laden och hans Al-qaida. Detta på grund av att man valt en strategi som totalt lett till att vitmaktsfären under perioden, kan knytas till 14 mord.Kommentar på artikeln ”Vit makt-rörelsen större hot än islamismen” Detta bevisar att du är en hatisk människa och hatiska människor går för eller senare på pumpen.Jag tror att du har gått för långt den här gången, sannolikt så plockar den vita makten dig, som är änglar i jämförelse de muslimska mördargängen som bevisligen står för en hel del mord i Sverige.

  8. Frånsett din beskrivning av moderaternas utveckling, så håller jag med dig. M under Reinfeldt har gått från ngt slags mix av nyliberalism och neokonservatism till en, visserligen uppsnyggad, men ändå återgång till socialkonservatism. Plus en stor dos av gammal ”hederlig” dubbelmoral. En misstänkt syndare ska ut i kylan före all bevisning. Utan att visa minsta tacksamhet för det jobb han gjort åt partiet. Denna historia reser sannerligen mängder av frågor, av de mest skiftande slag. Om moral, dubbelmoral, juridik, arbetsgivaransvar, pressetik, prostitution, om vad det är och om vad som dras fram i vårdnadstvister, verkligt och påhittat. Och i politiskt fulspel. Etc etc…

    • Michael Gajditza

      Det var ungefär det jag hade tänkt utveckla men huvudet stängde av sig till förmån för andra mer kroppskylande organ………….

Kommentera

